Lifestyle
Kako pametno odabrati polovan auto
Automobil nije neophodan za život, ali ga znatno olakšava. Nema brige o redu vožnje autobusa, nema plaćanja skupih vožnji taksijem. Sednete u svoj auto kad hoćete i idete gde hoćete. Bilo da ste tek položili vozački ispit, bilo da ste student ili negde radite, doći će vreme kada ćete kupovati auto. Kupovina automobila, međutim, nije lak posao. Treba sve dobro proceniti, analizirati i prilagoditi budžetu kojim raspolažete.
Pitali smo mlađu ekipu koji bi auto voleli da voze. Nismo se mnogo iznenadili odgovorima, jer tu su se našli Mazda, Jeep, Toyota i Tesla, a najviše je bilo onih koji bi želeli da poseduju BMW ili Audi. Logično je da su takvi automobili najprivlačniji mladima jer su u pitanju popularna, kvalitetna i lepa vozila. Problem je, naravno, cena. Čak i stariji modeli tih automobila, koji se mogu naći po povoljnijoj ceni, izuzetno su skupi za održavanje.
Zbog toga, prodavac automobila Igor Bajkanović ističe da se nikako ne isplati takva vozila kupovati.
"Kada uzimate starija kola imaćete ulaganja već na startu, zato što je realno da će biti otkazivanja nekih elemenata više nego kod novih vozila. Audi i BMW jesu atraktivni, ali su jako skupi za održavanje. Drugo, ta vozila su uglavnom sa velikim motorima i jako je skupa registracija, preko 30.000 dinara. Ti automobili su prešli i ogromnu kilometražu. Tu već dolazi do ozbiljnijih kvarova – turbina, plivajući zamajac, dizne... To je ekstremno skupo za održavanje, za nekog ko ima manja primanja", poručuje Igor.
Popularna "kockica" - BMW E30, foto: BMW
Vlasnik jednog auto otpada u Novom Sadu, Duško Šepa, kaže da treba gledati automobile sa manjim motorom, jer oni ne zahtevaju mnogo ulaganja.
"To najviše ljudi i traže, automobile sa manjom potrošnjom, manjom kubikažom. Manji su troškovi registracije i svega ostalog. Za grad smatram da je to najbolja varijanta. Bitno je da je mala kubikaža na vozilima. Po svim aspektima to je jeftinije", ističe Duško.
Zamolili smo Duška i da nam preporuči neke automobile koji ispunjavaju te kriterijume. On je izdvojio Peugeot 206, Renault Clio i Fiat Punto. Ono što je, takođe, važno je da delovi za ova vozila nisu skupi.
"Automobili koji su najrasprostranjeniji, za njih su i delovi najjeftiniji. To su Fiat, Peugeot, Renault, Citroen... To sve ima na tržištu i cene tih polovnih automobila su vrlo slične. ", kaže Duško.
OBRATI PAŽNJU
Najbitnija stavka kada kupujete automobil je svakako motor. Igor kaže da bi trebalo gledati benzinske motore, jer su mnogo jeftiniji za održavanje od dizela.
"Dizel je u startu bolji zato što je robusniji, ima veći obrtni momenat, manji je potrošač. Međutim, kada dođe do kilometraže gde krenu ozbiljniji kvarovi, onda je benzinski motor daleko bolji. Pošto smo mi ograničeni cenom, samim tim je ograničeno je i godište. U toj generaciji od 2000. ili koju godinu kasnije Renaultov motor 1.2 se sjajno pokazao, Fiatov motor 1.2 benzinski se isto dobro pokazao. Govorimo o motorima koji su prešli određenu kilometražu, mali su potrošači, a nemaju neke kvarove. Ta dva motora su se najbolje pokazala u odnosu na sve ostale. Konkretno, takvi motori su u Renault Cliu i Modusu i Fiat Puntu i Pandi", naglašava Igor.
Fiat Punto, Renault Clio i Peugeot 206, foto: Auto Express
Prema izjavama naših sagovornika možemo da zaključimo da su se kao idealni automobili za mlade izdvojili Renault Clio i Fiat Punto sa 1.2 benzinskim motorom, koji mogu da se nađu po ceni od 1000 do 2000 evra. Kada pronađete auto predlažemo da prvo posetite majstora kako bi pogledao u kakvom je stanju i da li ga vredi uzimati. Srećna kupovina.
S. Rudakijević