Lifestyle / Sport
Formula 1: Vikendi koji se broje u sekundama
Sa pojavom nove generacije vozača, Formula 1 je u poslednjih nekoliko godina prošla kroz pravu malu renesansu. Nakon što je Berni Eklston nakon skoro četiri decenije na čelu takmičenja prodao svoj udeo u organizaciji američkoj komapnije Liberti medija 2017. godine, stvari su polako ali sigurno počele da se menjaju na bolje. Novi vlasnici zaista imali težak zadatak da Formuli 1 vrate stari sjaj.

Navijači Ferarija u Monci (Foto: Pixabay / Angelo Giordano)
Imali su jasan plan - okrenuli su se mladima i društvenim mrežama, kao i osvajanju američkog tržišta uz pomoć velikih medijskih komapnije poput sportske mreže EPSN i striming servisa Netfliks. Koliko je serijal "Drive to Survive" bio važna karika u privlačenju generacije Z svetu Fomrule 1, najbolje ilustruje podatak da je više od polovine novih gledalaca u Americi došlo upravo zahvaljujući ovom Netfliksovom proizvodu. Tu je i generacija novih vozača sa kojom mlađa publika može lako da se poistoveti. Da su trke u poslednje vreme prilično neizvesne potvrđuje i Luka Milovanović, koji vikende provodi gledajući trke F1.
"Sezone nisu dosadne, imamo pravu borbu za šampionat. Lepo je videti da dosta vozača osvaja trke, pa su bodovi blizu, što svaki priželjuje. Imamo par vrhunskih timova koji su poprilično blizu, gde se, uslovno rečeno, McLaren izdvaja kao najbolji, ali tu imamo podelu između dva vozača, Nastorija i Piastrija, koji je po meni sigurniji vozač i neko koga vidim, možda, kao šampiona. Prošla sezona bila jako uzbudljiva, ova će biti još uzbudljivija“, poručuje on.
Luki je omiljeni vozač Luis Hamiltom jer je Formulu počeo da prati upravo u vreme kada je on sa lakoćom, iako početnik, osvajao titule. Iza tih titula pored samog Hamiltona stoji i velika ekipa mehaničara i stratega, koji su sve vreme tu, a koje često i ne vidimo. Kako kaže fan Formule 1 Filip Žmelje, veliki šampioni su samo oni kod kojih se sve te kockice poslože.
"To se najbolje videlo kod mojih drugara koji su gledali MotoGP i onda im to totalno nije jasno. U MotoGP-u, u principu nema nikakvih promena ukoliko ne dođe do pljuska i do momenta gde se ulazi u boks i menja se kompletan motor. Znači, nema zamene guma, nema tog momenta strategije u čitavoj trci, mnogo više je do samog vozača. Formula je možda jedand najkompletnijih sportova, tu mora mnogo stvari da se poklopi“, priča Filip.
OBRATI PAŽNJU
Nije bilo puno ljudi sa ovih prostora koji su bili deo Formule 1. Jedan od njih je rođeni Somborac Martin Nađ, koji je kao mehaničar radio u ekipama Skuderija Toro Roso, sada poznatijom kao Alfa Tauri i Vilijams. Sve je krenulo sa modelarstvom, odakle se izrodila i zainteresovanost za motore. Dve godine je radio u Rimac automobilima, uglavnom na prototipima, što mu je dosta pomoglo kasnije u Formuli, gde je bio jedan od mehaničara zaduženih za promenu točkova tokom trke.
"Nisam imao apsolutno nikakve predispozicije da dođem u Formulu i da sam to možda samo dve godine pre nego što sam došao tamo rekao nekome, rekli bi mi svi da sam lud, da nemam nikakve kvalitete za to, ali sam imao samo veru i upornost. Vera u to da ću ja to uraditi, upornost i možda neka ludost su me doveli do toga. Momak bez škole, bez iskustva i bez nekog znanja, je upornošću, radom i trudom uspeo da probije svoj put do najbližeg cirkusa u svetu“, zaključuje Martin.
Lekler na trci F1 (Foto: Pixabay / Michael Kastelic)
Ova sezona Formule 1 će se osim zanimljivih trka pamtiti i po tome što je u bolidu Ferarija, na slobodnom treningu na stazi u Bahreinu debitovao i Dino Beganović, momak poreklom iz Bosne i Hercegovine, koji je rođen i odrastao u Švedskoj. Bez obzira na zvanično državljanstvo, on je prvi čovek sa ovih prostora koji je seo za volan bolida Formule 1, što će svakako dati novi impuls razvoju motosporta u regionu. Jedan od onih koji se nadaju da će ponoviti taj uspeh i stići do najbržeg cirkusa na svetu je i Andrej Petrović, koji trenutno vozi Formulu 4.
"Kroz taj prvi trkački vikend sam se više 'uvozavao', na kraju sam uspeo da zabeležim tri podijuma a već u drugom trkačkom vikendu da pobedim i da uzmem prvo mesto u saudijskom šampionatu. Kroz deset godina u kartingu, nijedan moj veliki rezultat, da kažemo, nije bio dovoljno ispraćen sve dok nisam pobedio na Svetskom prvenstvu u kartingu. Kroz godine nismo imali nekog tako ko je mogao da se zapravo bori u vrhu, ali to je delom greška naše države. Jednostavno, nemamo dobar šampionat još uvek, nemamo dovoljno vozača i samim tim ne možemo da nastavimo dalje od tako malog broja vozača“, kaže on.
I zaista, kada pogledamo celu priču, jasno je da je Formula 1 doživela pravu renesansu, pre svaga zahvaljujući odluci novog vlasnika da osveži takmičenje i privuče mlađe generacije. Čar svake sezone leži upravo u toj neizvesnosti – u trenutku kada ni jedan tim ne dominira apsolutno, a svaki odlazak u boks može biti presudan. Ako ste razmišljali da li da počnete da pratite Formulu 1, sada je pravi trenutak jer će ove sezona, čini se, biti jedna od neizvesnijih!
Poslušajte novu epizodu emisije Pop up ovde:
M. L.