Lifestyle
Kako digitalna era oblikuje auto-moto kulturu?
Dugo je sinonim za automobile i motore bila emisija SAT Radio-televizije Srbije i legendarni Mirko Alvirović, no danas su se stvari prilično izmenile. Iako je, još uvek, među gledanijim sadržajima na programu javnog servisa, SAT je dobio i ozbiljnu konkurenciju u vidu velikog broja kreatora koji svakodnevno na Jutjubu objavljuju recenzije vozila, vodiče za popravke, snimke putovanja...
![.](/files/uploads/2025/02/autovlog-pexels.jpg)
Foto: Pexels / Sinitta Leunen
Jedan od pionira scene je i Nemanja Lazarević, čiji kanal "Auto analiza" postoji već osam godina. U trenutku kada je izbacio prvi video, bilo je svega par kanala sa sličnom tematikom.
"Pratim aktivno tu scenu, bilo je barem deset puta više nekih kanala koji su pokušavali, od ovih za koje verovatno znate i koji su se koliko toliko i probili i pozicionirali na tom tržištu. Ovo se ne snima iz tople sobe, tu su i uklapanja sa vlasnicima automobila, nekome se jednostavno ne snima automobil zimi jer nije toliko lep kao leti, neko neće da se smrzava celo dan, da čeka dok mi snimimo... Nije baš tako jednostavno!“, kaže Nemanja.
Jedan od popularnijih kanala koji se bavi ovom tematikom jeste i kanal sajta Polovni automobili. Nekako je i bilo prirodno da jedna od najposećenijih veb destinacija u Srbiji bude prisutna i na Jutjubu. Za proteklih šest godina Miloš Maksimović i njegov tim testirali su oko 200 automobila, snimili nekoliko desetina podkasta ali i brojne specjiale.
"Ovo je za dečaka koji voli automobile možda i najsavršeniji posao na svetu, jer, prosto, u mesec dana provozam dva, tri, četiri različita automobila i u tome uživam. Svakom automobilu pristupam kao 'živom organizmu' i volim da predstavim gledaocima sve ono što mogu. Često me sreću ljudi i kažu 'hvala vam, kupio sam taj i taj automobil baš zato što sam pogledao kod vas tes't. Mi donosimo dodatnu vrednost ljudima koji kupuju i prodaju automobile i to je suština", zaključuje Miloš.
OBRATI PAŽNJU
U poređenju sa količinom sadržaja vezanog za automobile, sadržaja za ljubitelje motora na našem jeziku nema ni izbliza toliko. Sa druge strane, sudeći po broju moto klubova i celoj kulturi koja ide uz to, a koja se na našem prostoru neguje decenijama, otvara se pitanje zbog čega je tako. Trenutno je na Jutjubu desetak kreatora koji se bave dvotočkšima i koji snimaju recenzije, putovanja ili popravke, priča autor kanala Moto dnevnik Ramiz Trtovac.
"Počelo je pre par godina, kada sam hteo da snimim serijal 'Upoznaj Srbiju'. Nameravao sam da motorom obiđem neka mesta u Srbiji koja nisu, da kažem, lepo ispraćena. Krenuo sam prvobitno iz Novog Pazara, odakle sam inače. Svako ima svoje neko iskustvo i pogled i priču, tako da sam ja za to da nabaviš neku opremu i da kreneš da snimaš. Tu je razlika jedino koliko ko posle provede vremena u montiranju, pripremi, editu... Znam dosta motoraša koje je to ukočilo", priča naš sagovornik.
Da ljubav prema motorima nije nešto što se nauči preko noći dokazuje i Iva Živković, koja vodi podkast Dupla puna. Već kao dete postala je očarana zvukom i slobodom koju pruža vožnja, iako niko u njenoj porodici nije delio tu strast. Podkast koji radi nastao je iz želje da svoju strast predstavi ljudima na jedan kreativan i zanimljiv način.
"Shvatila sam da ima ssvega par muškaraca koji rade podkaste i da ne postoji ni jedna devojka koja se time bavi. Tako da sam se onda odlučila na taj korak. Dolaze i glumci, pevači, svi su oni povezani sa auto-moto sportom, ali kod nas ima i dosta šale i druženja. Gledam da svi ljudi koji se međusobno ne poznaju, a dođu kod mene u podkast, da se upoznaju i jednom mesečno organizujem druženja za njih. Pritom, teška su vremena i živimo u prilično toksičnom okruženju, ljudi se ne druže, nisu nasmejani, nisu srećni i to svi mi vidimo", kaže Iva.
Ekspanzija podkasta, koja zahvatila Srbiju i čitav region u poslednjih nekoliko godina, donela je i veliki broj onih posvećenih automobilima, motorima, njihovom održavanju ili pak nekim zakonskim regulativima koje regulišu tu oblast. No, malo je onih koji se zaista izdvajaju od ostalih. Mladen Jakovljević, Đomla KS, pored muzičke karijere već godinama vodi i Dizel podkast, koji je, kako kaže, nastao iz potrebe da se u svetu preplavljenom trendovima i sponzorskim ugovorima ne izgubi "duša" auto-moto kulture.
"Za razliku od drugih, mi nismo bili bazirani na sponzore. Dosta stvari ne mogu da gledam, smeta mi. Kad pogledaš intervjue nekih 'uspešnih' samo čuješ ja sam zaradio toliko, ovaj mi dao toliko, od Jutjuba imam toliko i onda se gubi čar. Kada krenu sponzori, ti oda ne smeš da kažeš šta želiš i eto u to se nekako pretvorila scena. Čim dođu parice, menja se koncept, sve se menja, gubi se duša. Tako ja vidim trenutnu scenu. Mislim, svi radimo za pare i moramo živeti od nečega, ali nemoj mozbog para da izgubimo dušu", kaže on.
Auto-moto univerzum, prevashodno na Jutjubu, predstavlja mnogo više od pukog prelaska jedne vrste sadržaja sa televizijskih ekrana na društvene mreže. To je živ dokaz da prava strast i autentičnost mogu prevazići sve prepreke, bilo da se radi o tehničkim izazovima ili pritiscima algoritama i sponzora. Oni, vođeni ljubavlju prema vozilima i željom da dele priče sa publikom već grade zajednicu u kojoj se entuzijazam ceni i gde se svaka vožnja pretvara u priču.
Poslušajte epizodu u kojoj smo se bavili auto-moto svetom na Jutjubu:
M. L.