Kultura / Galerija
Duh 20. veka u Galeriji Matice srpske
Galerija Matice srpske je u 2018. godinu, u kojoj proslavlja 170 godina svog postojanja, ušla bogatija za još jednu stalnu postavku. Reč je o postavci srpske moderne umetnosti, pod nazivom "Modernizmi - kontinuiteti i sučeljavanja".
Autorka ove izložbe je profesorka istorije umetnosti na Filozofskom fakutetu u Beogradu Lidija Merenik. Stručna saradnica na ovoj izložbi, Ksenija Plećaš, kaže za "Pokretač" da je profesorka svojom autorskom postavkom donela jedno novo i drugačije tumačenje moderne umetnosti uopšte.
"Ona želi da ukaže na to da razvoj moderne umetnosti i njene teorijske misli nije išao tako kontinuirano, evolutivno na način na koji smo navikli da to interpretiramo. Već da je u pitanju proces koji je u stalnom sučeljavanju, koji je uspeo da koegzistira pod krovnim naslovom 'Modernizam' ali koji su ipak, kada se pogleda izbliza često suprotni jedni drugima", kaže Ksenija Plećaš.
U centru prostorije, u kojoj se nalazi izložba, su velelepna i živopisna platna našeg najvećeg moderniste Save Šumanovića, a tu se još nalaze i dela Bogdana Šuputa, Petra Lubarde, Paje Jovanovića i drugih.
Profesroka Merenik se godinu dana bavila kolekcijom galerije, a kako navodi Ksenija Plećaš posebno im je drago što je pronašla način da u punijem svetlu prikaže neka imena moderne umetnosti poput Mladena Josića, Ivana Tabakovića i drugih koji čini se nisu bili istaknuti u dosadašnjim istoriografskim pregledima.
Ksenija Plećaš navodi da se za izložbu interesuju i mlađe generacije, a naročito srednjoškolci.
"Sada u vođenjima kroz izložbu možemo da im pokažemo koliko je naša savremena kultura zaista iznikla iz te vizuelne kulture koja se uobličila u 20. veku", dodala je Ksenija Plećaš.
Sigurni smo da ćete uživati u ovoj izložbi koja donosi više od pedeset umetničkih dela naših modernista, zato posetite Trg galerija i osetite duh 20. veka.
Prilog o ovoj temi možete preslušati na podkastu Oradija, u emisiji "Pokretač" koju pripremaju studenti Novosadskog univerziteta.
Tekst i fotografije: Filip Ilić i Milica Bikicki