Društvo / Intervju
Ko će fići da odoli
"U celoj bivšoj Jugoslaviji fića je veoma popularan. Najlakši je za popravku i održavanje, fizički je mali, pa je jeftina restauracija. U Hrvatskoj je 'fića scena' vrlo razvijena. U Srbiji postoje veoma aktivni fića klubovi. Vlasnici razmenjuju i prodaju delove, razmenjuju se saveti, ima ponekad i svađe, ima svega". Ovako priča Nikola Veselinović, sagovornik Oradija, rođen petnaest godina nakon što je poslednji fića, tj. Zastava 750, sišao sa proizvodne trake u Kragujevcu.
Nikola je fiću zavoleo u najranijem detinjstvu, a danas je ponosni vlasnik narandžastog automobila, koji je sam restaurirao.
"Fića mi je ljubav od detinjstva, nekad se šalim, pa kažem da sam rođen za fiću. Kao dete sa bakom sam, umesto po parkovima, išao po parkinzima i prebrojavao fiće. Sa moje dvadeset tri godine, stekli su se uslovi da kupim sebi prvog fiću", kaže naš sagovornik.
U kakvom stanju je bio kada si ga kupio?
Bio je u relativno dobrom stanju. Bilo je potrebno dosta mehaničkih popravki, ali je estetski bio u dosta dobrom stanju, sa originalnim enterijerom.
Pristupio si restauraciji i krenuo u pohod pronalaženja delova. Koliki problem su delovi?
Pronaći delove za fiću i nije toliko teško. Dosta ih je proizvedeno, ima dosta polovnih, ima repariranih delova, neki se čak proizvode. Tako da delova ima čak i u određenim prodavnicama u Novom Sadu.
Nikola u studiju Oradija
Ko danas proizvodi delove za fiću?
Poljaci, one delove koji odgovaraju za "peglicu", zatim u Italiji postoji proizvodnja, a i ovdašnja "mala privreda" proizvodi delove. Potrošne delove, spone, creva, cevi, delove kočnica, pa čak i neke ukrasne delove proizvode u Italiji. Delovi nisu problem.
I onda je taj fića pao u tvoje, mehaničarski potpuno neiskusne ruke. Ko ti je pomagao?
Malo su mi pomogli poznanici koji su nabavili fiće nekoliko meseci pre mene, pa su već znali nešto. Originalna literatura Zastave, forumi, internet, fejsbuk stranice, razgovor sa iskusnijim auto-mehaničarima. Ja sam se tada prvi put sreo sa mehanikom. Bilo mi je sve novo, nisam imao iskustva. Jedan po jedan deo, naučio sam ono što je potrebno da bi se fića održavao u voznom stanju, a onda sam vremenom naučio mnoge popravke.
Šta si sve uradio na vozilu?
Da bi bio bezbedan, morale su da se kompletno urade kočnice. One su slabe i kada su nove, ako ih poredimo sa kočnicama na savremenim automobilima, a polovne su baš rizične. Uradio sam spone i trap, na motoru sam menjao lanac, karburator, svećice, popravljeno je paljenje, dva alternatora sam promenio, četiri hladnjaka, šest auspuha i mnoge sitne boljke koje prate fiću. Međutim, kada se sve to uradi, fića je zahvalan automobil koji se jeftino vozi.
Koliko je u regionu popularan i kakvi su klubovi?
U celoj bivšoj Jugoslaviji fića je veoma popularan. Najlakši je za popravku i održavanje, fizički je mali, pa je jeftina restauracija. U Hrvatskoj je velika fića scena. U Srbiji postoje veoma aktivni fića klubovi. Ove godine smo posetili Aranđelovac, gde je održana fićijada u organizaciji Kragujevačkog kluba. Vlasnici razmenjuju i prodaju delove, razmenjuju se saveti, ima ponekad i svađe, ima svega.
@oradio.rtv Ako želite da saznate kako izgleda restaurirati starog fiću - trk na oradio.rs ???????? #oradio #intervju ♬ Happy Upbeat - AShamaluevMusic
Pitanje za ljubitelje oldtajmera i onih koji to planiraju da postanu je cena ovog hobija. Sakupljanje i restauriranje automobila lako isprazni štednju i kućni budžet. Koliko novca je potrebno?
Verujem da bi svaki ljubitelj fiće voleo da ima dva ili tri komada. Cena restauracije jako varira, jer cena delova raste iz godine u godinu. Najviše koštaju limarija i farbanje. Ukoliko mehaniku radite sami, onda vas koštaju delovi i tečnosti. Sve zavisi i od kvaliteta izrade, pa do posebnih želja. Sve u svemu, ide od par hiljada evra, pa do preko deset hiljada. Ta cena kod nas ne može da se naplati, ali u zemljama na zapadu može i tamo je fića veoma popularan, pa mogu da se dobiju veoma visoke cifre za njega.
Koja je cifra, na našem tržištu, potrebna za fiću u voznom stanju ?
Trenutno, 1.500 do 2.500 evra, za fiću u solidnom stanju, koji je dovoljno tehnički ispravan da bi mogao da se registruje. Mada, idu cene i do deset hiljada evra.
Koji je sledeći automobil koji ćeš restaurirati?
Jugić 45, kojeg sam spasio od prese. Trenutno je na sređivanju u našoj vikendici. Treba da se izvari limarija, da se popravi motor i da se sredi enterijer, pa će služiti za svakodnevnu vožnju, da malo odmori fiću.
Razgovor sa Nikolom o fićama poslušajte ovde:
A. Bujić
fotografije: Srđan Janus/foto Mišeluk