...
TRENUTNO17:00 - 18:00Dnevna soba

Društvo

Tehnički pregled - noćna mora vlasnika oldtajmera

08.09.2022.

Novine koje su pre dve godine uvedene na tehničkim pregledima, posebno su pogodile vlasnike starijih automobila. Zakonska regulativa i standardi koju su ušli u nju doneti su prema novijim automobilima, a oni stariji, iako i dalje ispravni, maženi i paženi, teško prolaze tehnički. Sa druge strane, u regulativi uopšte ne postoji kategorija oldtajmera, pa su vlasnici ovakvih vozila u dodatnom problemu. 

.

Kako kažu, uglavnom su im zamerane banalne stvari koje ne ugrožavaju saobraćaj, poput pojaseva na zadnjim sedištima koji su postali standard u luksuznijim automobilima tek kasnih osamdesetih ili nedostatak desnog retrovizora koja vozila iz sedamdesetih godina uglavnom nisu imala. 

Jovana Stojiljković, koja vozi fiću, kaže da je najviše problema imala zapravo sa osobljem na tehničkom pregledu, koje nije bilo upoznato sa tim šta bi zapravo njen auto trebalo da ima, a šta ne. 

"Ponekad je registracija pravi pakao. Najčešće je problem u tome što se osoblje koje radi na tehničkim pregledima do tada nije susretalo sa tim tipom vozila i ne znaju šta je na njima fabrički, a šta nije. Dovodio se u pitanje nedostatak retrovizora, kog nije bilo na autu koji je te godine proizveden u Zastavi, kao i nedostatak prekidača za sva četiri žmigavca. Tražene su mi stvari sa kojima automobil nije proizveden. Nije bilo ni zadnjih pojaseva, a i veličina guma je morala da se menja, iako je bila fabričkih dimenzija.”, kaže Jovana za O radio i dodaje da je morala da menja i poziciju maglenki.

Posebna zanimljivost u svemu tome jeste što joj je to sve zamerila osoba koja je tražila da otvori haubu kako bi pogledala motor, iako se na fići motor nalazi pozadi što bi stručno lice na tehničkom pregledu moralo da zna!

joksimus4 jpg

Jovana poseduje i Juga i to kabriolet koji je proizveden u fabrici u limitiranoj seriji, ali su je na tehničkom pregledu pitali gde joj je krov. 

Slične muke imaju i vlasnici drugih oldtajmera. Marko Maksimović vozi minija i, kao i Jovana,  posebno ga priprema za tehnički pregled. Tada mu menja gume, retrovizore i još puno toga.

"Nisu krivi tehnički pregledi, već neko ko je doneo tu zakonsku regulativu. Zaposleni na tehničkim pregledima nisu znali šta smeju da puste, a šta ne. Ja sam pre tehničkog menjao diskove, pakne i sve što se tiče kočnica. Na kraju sam morao da skinem klupske nalepnice sa stakla i maglenke, a morao sam da menjam i točkove, iako je mini različitih godišta imao i različite dimenzije točkova”, kaže Marko za O radio. 

minimarkoigor jpeg

Marko nam je ispričao i za slučaj ovalne bube iz 1963. godine koja fabrički nije imala žmigavce, već zastavice koje su pokazivale pravac kretanja. Vlasnik tog veoma retkog auta je na kraju izbušio rupe u svom automobilu i ugradio neke male led žmigavce, kako bi mogao da prođe tehnički pregled. 

Miloš Nikodijević, koji vodi portal Autoslavija koji se bavi starijim automobilima, objasnio nam je i zbog čega su kočnice vrlo čest problem na tehničkim pregledima kod starijih automobila.

"Čak i kada se postarate da na vašem starom automobilu sve funkcioniše, niste u potpunosti sigurni kako će se pokazati kočnice. To se danas meri drugačije nego ranije i najveći problem nastaje kada se meri razlika sile kočenja na točkovima jedne osovine. Ukoliko ta razlika prelazi 30 odsto, vi ste 'pali' tehnički i nemate dovoljno vremena da taj problem rešite u roku od sedam dana u kojim imate pravo da se vratite na tehnički u istom trošku", priča Miloš.

stari auto1 jpeg

I on kao drugi problem navodi delimično neobučeno osoblje tehničkih pregleda, a kao poseban problem ističe američka vozila koja su pravljena po drugačijim standardima pa, na primer, njihovi vlasnici moraju da menjaju zadnju svetlosnu grupaciju jer je ona uglavnom cela crvena, što po našem zakonu nije dozvoljeno, jer žmigavci moraju da budu narandžasti.

A kao primer naveo nam je slučaj vlasnika Forda Mustanga iz 91. godine kog uopšte nisu hteli da prime na tehnički, jer nisu znali da li su lajsne na vratima dodatak vlasnika ili su tu postavljene fabrički!

Poseban problem, pored svih ovih muka, jeste taj da ako uradite sve izmene koje od vas traže na tehničkom pregledu, na kraju dobijate auto koji gubi na svojoj vrednosti, jer nije takav izašao iz fabrike. Osim toga, po svim pravilima to bi trebalo da bude tehnički neispravan auto, jer ste na njemu sami pravili prepravke koje fabrički modeli nemaju. I tako vlasnici starijih automobila upadaju u začarani krug iz kog se uglavnom izlazi dovijanjima, traženjem veza na tehničkom, gašenjem kamera i drugim nelegalnim radnjama kako bi "legalno" mogli da voze svoje ljubimce.

Rešenje ovog problema svi vide u donošenju novog zakona o saobraćaju i posebne regulative o oldtajmerima koji nisu prepoznati u sadašnjem zakonu, već se na njih gleda isto kao i na moderna vozila.

Alma Kovčić

Tagovi

Možda te još zanima:

.

Ko će fići da odoli

"U celoj bivšoj Jugoslaviji fića je veoma popularan. Najlakši je za popravku i održavanje, fizički je mali, pa je jeftina…

.

Auto kao stil života

Oldtajmer scena u Srbiji je iz godine u godinu sve jača. I to ne zato što vozimo sve starije automobile,…

.

Jedan čovek uspeva da sačuva ono što cela zemlja nije

Miloš Nikodijević i Đorđe Sugaris su deo tima Autoslavia. Njihov sajt se bavi oldtajmerima i prepun je sjajnih fotografija i…

.

Sajam oldtajmera u Padovi

Sajam oldtajmer automobila “Auto e Moto d’Epoca”, 32. po redu, održan je od 22. do 25. oktobra u italijanskoj Padovi.…

.

Invazija oldtajmera

Ovog vikenda Novi Sad su posetili matorci na četiri točka. U subotu su bili izloženi ispred tržnog centra Big i…

.

Vredi pročitati: "Moji roditelji"

Naš kolega Mladen Mlađa Urdarević, deo poznatog radijskog dvojca Daško i Mlađa, ove nedelje preporučuje da čitate knjige Aleksandra Hemona.…

  • 16:30 Tehnologija
  • 16:45 Prava stvar
  • 17:00 Dnevna soba
  • 18:00 Popodne na O radiju
  • 18:20 Tehnologija

Anketa

Na koji način koristiš ChatGPT?

Oradio logo