Društvo
Generacija odrasla na veronauci
Pre tačno 20 godina, fizika, matematika, hemija i drugi đački bauci, kao nove školske drugove dobili su veronauku i građansko vaspitanje. Dakle, čitava generacija je stasala.
Nekoliko je tu zanimljivih činjenica.
Za početak, u poslednjih deset godina nije sprovedeno nijedno obuhvatnije istraživanje i evaluacija efekata verske nastave. Nije sa sigurnošću poznato čak ni koliko učenika pohađa jedan i drugi predmet, ali se sada pojavljuje predlog da veronauka postane obavezan predmet.
Inicijativu koju mladi u Novom Sadu mahom podržavaju:
"Mislim da treba da se uvede. Treba mladi da se edukuju o tome, ipak je to deo naše tradicije".
"Ne mislim da treba da bude obavezan predmet. Treba da bude izborni, kao i do sada".
"Trebalo bi bar na nekom osnovnom nivou edukovati mlade o istoriji i u šta sve ljudi mogu da veruju. Mislim da bi tako bilo manje međusobnih podela".
"Mislim da je veronauka deo naše pravoslavne kulture, iako treba da se uči o svim verama".
Veronauka nije na dnevnom redu samo ovdašnjih medija. Kada je o regionu reč, situacija varira. U Hrvatskoj veronauka postoji kao izborni predmet u osnovnoj školi i obavezan je u srednjoj. U Crnoj Gori veronauka ne postoji kao predmet, a ostaje da se vidi da li će do takvih promena doći u periodu pred nama. U Republici Srpskoj veronauka postoji od 1992. godine, kao i zasebna tela u okviru centralne vlasti koja razmatraju plan i program.
MOŽE LI NEZAINTERESOVANA GENERACIJA PROMENITI SVET?
ŠTA SVE SLUČAJ ZAKONA O ABORTUSU U POLJSKOJ MOŽE DA NAS NAUČI
Ipak, sociolog religije i profesor na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu, Slobodan Sadžakov smatra da kod uvođenja veronauke u škole nije ni bilo pregovora, javnog razgovora, niti želje za konsenzusom.
"Tako kako je uvedena, tako se i sada nastavlja. Dakle, samo kao dogovor države i crkve, kojoj država povlađuje. Podsetio bih da je 2001. verunauka uvedena kao dogovor vlade Zorana Đinđića i SPC. Tada je na delu bilo izručenje Slobodana Miloševića. Đinđić je hteo da amortizuje neki mogući gnev SPC povodom toga i da bi to učinio, on je pomogao da se uvede verunauka u škole. Bez javne rasprave, faktički preko noći i sada imamo 20 godina nastave veronauke u državim školama. Imamo dvojno upravljanje veroučiteljima. Oni rade u školama, a njima upravljaju ljudi iz religijskih zajednica. Veliko je i suštinsko pitanje da li veronauka, kao nešto što samo u nazivu ima reč nauka, ali je potpuno suprotno od naučnih mišljenja, može da spada u sistem obrazovanja. Različita je praksa u različitim državama, ali po mom mišljenju, sa stanovišta sekularizacije, verunauka nema šta da traži u državnim školama, koje baštine naučna saznanja", smatra Sadžakov.
Inače, zanimljivo je da su veroučitelji većinom žene. Veroučitelj može da bude samo osoba koja je završila Teološki faukultet, a za žene koje su ga završile, ova profesija je gotovo jedina mogućnost, imajući u vidu da muškarci mogu da se rukopolože u đakona, kasnije i sveštenika.
Kada je u pitanju rad sa decom, obučeni su kroz metodološke i pedagoške predmete na fakultetu, čak i kroz praksu u školama, koju pohađaju tokom studiranja. Ipak, status veroučitelja, 20 godina kasnije, nije regulisan. Svake nove školske godine potpisuju ugovor na godinu dana.
Ako i ti imaš primedbe na nametanje veronauke, nominalno izjašnjavanje vernika i mešanje religije u svakodnevne poslove, celu emisiju poslušaj u podkastu.
I. Miloradov