Muzika / Festivali
It's MENT to be!
Drugi i poslednji festivalski dan Menta doneo je nove konferencijske teme, strategije, predavanja, druženja ali i odlične koncerte mladih evropskih bendova.
Birajući kom programu da prisustvujem, odlučio sam da drugi dant Ment-a otvorim posetom predavanju koje je održala Helen Smit iz Belgije, predsednica neprofitne organizacije Impala. Ova kompanija, nastala 2000. godine, uspešno pomaže i afirmiše rad više od 4.000 nezavisnih muzičkih udruženja. Naravno, pored istorijske priče o uspehu Impale, Helen nam je otkrila sa kojim izazovima će se njena kompanija susresti u narednim mesecima.
Druga konferencija bila je posvećena digitalnom marketingu i strategiji koja omogućava transformaciju fanova u uspešne digitalne influensere. Konferenciju je vodila Danijela Grečnerova iz Slovačke. Prema njenim rečima, mnoge stvari se završavaju nakon postavljanja na socijalne mreže. Međutim, šta je sledeće? Šta podrazumeva vaša optimalna digitalna strategija, kako da prepoznate potencijalne klijente i na koji način se vrši identifikacija sa istim? Ovaj zanimljiv panel se fokusirao se na kombinaciju različitih strategija sa onlajn platformama. Danijela nam je koncizno pojasnila i obrazložila glavne parametre dobro spremljene strategije uz gomilu odgovarajućih podataka iz prakse. Ono što je bilo najznačajnije na ovoj konferenciji upravo je zaključak kako svako od nas može, uz sistematsku pripremu, da izgradi efektnu onlajn kampanju koristeći mali budžet i veliku bazu pratilaca i posetilaca.
Kada govorimo o najzanimljivijim konferencija, onda je to sigurno bilo predavanje pod nazivom "Muzika u filmu i reklamama" koju je vodio nemački producent Markus Linde. Prava muzika još više prezentuje film, a neke kompozicije mogu da predstavljaju ključne faktore uspeha određene muzičke grupe ili kompozitora. Ko, zapravo, donosi takve odluke i na koji način se vrši odabir, selekcija i finalna upotreba? Odgovore smo dobili od prizantih eksperata iz ove oblasti, Tanje Kos iz Slovenije i Pije Hofman iz Slovenije. U nešto više od sat vremena istraživanja ove oblasti, one su nam pojasnile koji put mora da se prođe kako bi odgovarajuća numera završila u jednom filmskom ostvarenju.
Problemi birokratije i autorskih prava zaista su teme za ljude sa čeličnim živcima. Pregledanje filmskog materijala i svakodnevno preslušavanje muzičkih numera zahteva visoku koncentraciju, elaboratski pristup temi, kao i spremnost da se opravdano stane iza svoje odluke. Pametna upotreba saundtreka onda postaje nešto sasvim veće od pukog pokrivanja neke scene. Naravno, nekada ne ide sve kako treba. Tanja nam je u par rečenica opisala i nekoliko komičnih situacija sa kojima je kao producent morala da izađe na kraj. Recimo, šta da radite ako ste hteli da iskoristite pesmu jednog benda za mesni proizvod a svi članovi pomenutog benda izjašnjavaju se kao tvrdokorni vegetarijanci?! Moram napomenuti da je uz odlično vođenje programa ovo možda i bila najbolja konferencija ovogodišnjeg Menta na kojoj sam prisustvovao.
Koncertni program otvoren je na sjajan način, nastupom mladog austrijskog muzičara koji nastupa pod imenom Vandl. Za ovog dvadesetdvogodišnjaka muzička kritika tvrdi da se radi o jednom od najprogresivnijih i najuticajnijih producenata na novijoj muzičkoj sceni. U Ljubljani se predstavio efektnim, konciznim i minimalnim nastupom. Elegantan spoj popa sa poletnim aranžmanima i uspavanim vokalima bio je dovaljan da publika u nešto više od pola sata prepozna jedno novo kvalitetno ime. Tu je i album prvenca "It's All Good Tho" koji potvrđuje ovu teoriju.
Svemirko je bend iz Hrvatske, a sve pesme produkt su rada Marka Vukovića. Posle nekoliko godina solo rada, Marko je okupio bend i sa njim uspešno promoviše album prvenac "Vanilija". U Srbiji i okruženju raste sve veći hajp u vezi sa ovom grupom, prvenstveno zato što je reč o spoju retro sint pop zvuka sa primesama blagih parodijskih elemenata, koji danas nailaze na pozitivan odjek kod mlade publike. Mnogi muzički portali porede rad Svemirka sa nekim izletima Haustora, pa čak i Olivera Mandića. Onda vam je sve jasno, samo što je meni sama svirka bila totalno izblazirana i bez efektnih momenata. E sad, da li je to do imidža i pristupa lažnoj nezainteresovanosti kao taktici, ostaje zaključak da pesme sastava Svemirko zaslužuju mnogo bolju koncertnu interpretaciju. Ovako je samo simpatično.
Ono što je još bilo vredno dobrog koncertnog provoda ogledalo se u nastupu bendova Hejter iz Švedske i Menon Muert iz Češke. Prva grupa nas je vratila u zlatne devedesete, odnosno, u zvuk koji su tada svirali njihovi sugrađanji, pop velikani Kardigansi i Rejdio Dipartment. Klub Gromka u Metelkovoj je bio krcat a klinci iz Malmea su na bini odsvirali jedan iskreni i po malo nespretni set tinejdžerskog indi pop dnevnika. Sve je bilo obojeno glasom šarmatne pevačice i pevačice Karoline, a tvrdim da se svaki drugi tinejdžer zaljubio nju već posle prve pesme. Eto im taman saundtreka za ljubavne jade. Za nekoliko nedelja se pojavljuje i njihov novi EP, tako da ćemo još uživati u toplim skandinavskim melodijama koje život znače. Menon Muert su sa na jedan drugi način pokrenuli publiku u prepunom klubu Čenl Ziro. Njihovi nojzični pasaži bili su upakovan u krhku tinejdžersku melodiju i u moru današnje elektronike, pomenuti bend je delovao totalno osvežavajuće, sa tom bazičnom rokenrol postavom na bini.
Za kraj programa druge Ment večeri stigao sam još da pogledam nastup poljskog sastava Neimok koji su možda i najdalje otišli s tim retro izražajem u muzičkom pristupu. Zarazan njuvejverski vajb i raspoloženost muzičara i publike energično je zatvorio moj koncertni ugođaj na jednom od najvećih i najkvalitetnijih "Showcase" festivala u Evropi.
Tekst i fotke: Dušan Majkić