Kultura / Film
Enola Holms: Not great, not terrible
Najboljeg detektiva svih vremena Šerloka odavno znamo, upoznali smo i njegovog moćnog DB brata Majkrofta i sada je konačno došlo vreme da na filmu dobijemo celovečernju priču o njihovoj mlađoj sestri Enoli Holms.
Netfliks i televizijski reditelj Heri Bretbir odlučili su da pozovu mladu Mili Bobi Braun koju znamo kao Eleven iz serije "Stranger things" za naslovnu ulogu, zatim Henrija Kavila kao Šerloka i Sema Klefina kao Majkrofta. Helena Bonam Karter dobila je rolu njihove ekscentrične majke. Vruća, aktuelna i veoma zvučna podela privukla je mnogo pažnje na sebe u doba produkcije, a onda je film emitovan i čini se da nije dorastao očekivanjima.
No, idemo redom. Enola ima šesnaest godina, živi sa majkom na imanju Holmsovih u ruralnoj Engleskoj i nikada nije videla svet van svoje kuće. Majka je školuje kod kuće. Podučava je klasičnim predmetima, šahu, mačevanju, borilačkim veštinama, odgaja je u feminističkom duhu, čiji put su utrle sifražetkinje viktorijanske Britanije i pokušava da je spremi za borbu za neki bolji svet.
Nakon što Enola napuni 16 godina, majka misteriozno nestaje, ostavljajući nekoliko šifrovanih poruka za svoju ćerku. Na imanje se vraćaju braća Holms da istraže misteriju i zbrinu sestru, pa tu negde i počinje zaplet. Majkroft Enolu želi da šalje u internat, jednu od onih institucija devetnaestog veka koje su mlade devojke učile da se usprave, vezu, štrikaju, kako da dišu utegnute miderom i kako pravilno da koketiraju sa ondašnjim mladićima, ne bi li se što bolje udale. Šerlok je, kao i svaki Šerlok do sada na filmu, za to nezainteresovan.
Enola se, naravno, ne slaže sa odlaskom u školu za štancovanje poslušnih udavača i odlučuje da pobegne, te pronađe majku. Na putu sreće mladog lorda Teksburija (Luis Partridž) koji je uvlači u svet politike i zavera u predvečerje odlučivanja o zakonu koji će konačno ženama omogućiti pravo glasa. Odatle se dvosatni film pretvara u burnu avanturu punu vrcavih opaski, eksplozija i borilačkih sekvenci.
Treba reći da se ovde radi pre svega o relativno zabavnom i dinamičnom filmu koji je preneo neke važne poruke novim generacijama. Ipak, "Enola Holms" se ispostavio kao film koji u isto vreme pokušava da bude previše toga. On je klasična šerlokovska misterija, komedija na ivici gega, istorijska lekcija, drama s dosta pathosa... I, kada neko stvori tako ukomponovan film, može mirne duše unapred da zna da nije ostvario u potpunosti nijedan od tih žanrova.
Do kraja filma, mnogo toga će ostati napola rečeno. Uloga majke u političkim previranjima oko ženskog glasačkog prava, zabavna, ali ipak predvidiva porodična intriga u domu Teksburija, suprotstavljene struje oko revolucionarnog zakona, tek su neke od unutrašnjih priča koje nas ne ostavljaju zadovoljenim.
Mili Bobi Braun je dostojno iznela ulogu Enole i prikazala zavidan glumački raspon, iako je mnogo uverljivija u teškim dramskim trenucima nego u komičnim delovima. Kavilov Šerlok je nešto kao Supermen sa kačketom. Iako je tek epizodni lik, ova iteracija poznatog detektiva nije donela ništa pamtljivo. Sem Klefin je od Majkrofta učinio nešto više i vrlo je uverljiv kao ambiciozni kraljičin bezbednjak, krutih stavova i nesposoban za kompromise.
Sam kraj ovog filma sugeriše da bi Netfliks mogao od ovog ostvarenja da stvori franšizu koja bi pratila mladu detektivku dok rešava slučajeve u senci sveta, kojim dominira njen stariji brat. Moguće da ćemo tako nešto do kraja i dobiti, jer "Enola Holms" spada u kategoriju filmova koji u poslednjoj deceniji dominiraju, a mogu se opisati jedino floskulom "može da prođe". Nisu potpuno loši, a nisu baš ni dobri, tu su negde u talogu prosečnosti, baš kao i svet u kojem nastaju.
Petar Klaić