Kultura
Copycat fotografija - više od inspiracije
Plagiranje radova i ideja, krađa fotografija i borba za autorstvo samo su neki od problema sa kojima se susreću umetnici širom sveta usled ekspanzije društvenih mreža i interneta. Copycat fotografija sve je češća, a taj termin praktično znači krađu koncepta fotografije. O radio je istražio gde je granica između inspiracije i plagiranja, ali i kako zaštiti svoj umetnički ili komercijalni rad.
Dugogodišnji fotograf Marko Ristić kaže da su slučajevi plagiranja sve češći i da se dešavaju situacije u kojima se iskopira sve, od modela, svetla, kadra, do ideje. Tada, naravno, fotografi postaju besni jer svako od njih pokušava da da svoj lični pečat fotografiji, koja kasnije bude iskopirana.
"Ljudi koji prate fotografe znaju njihov stil rada i prosto je izuzetno glupo da neko pokušava da iskopira u potputnosti taj rad. S druge strane, to šteti fotografima jer može da se desi da klijenti zapošljavaju upravo njih", objasnio je Ristić i dodao da ovakvi pokušaji plagiranja loše utiču i na poslovno angažovanje fotografa, jer onaj koji zapošljava često ne zna da li je ta fotografija originalna ideja autora, ili ne.
"Fotografija je takva umetnost da postoji more mogućnosti, ali ljudima danas nažalost ponestaju ideje pa se mnogi bave kopiranjem. Kada pogledamo rad možemo odmah videti da li je neko inspirisan, ili se nešto pomera milimetar, dva i to ne znači da je ideja nova", rekao nam je Ristić.
Advokat Andreja Čivtelić koji se već niz godina bavi zaštitom prava fotografa kaže da Zakon o autorskom i srodnim pravima jasno nalaže da je autorsko delo originalna duhovna tvorevina autora, bez obzira na njegovu umetničku, naučnu ili drugu vrednost, kao i namenu, veličinu, sadržinu i način ispoljavanja.
"Ukoliko jedan fotograf uzme kao uzor fotografiju drugog autora, napravi istu scenu, dovede iste ili slične modele i napravi novu fotografiju to delo nema svojstvo autorskog dela jer mu nedostaje osnovna komponenta - originalnost duhovne tvorevina", ispričao je Čivtelić za O radio.
Kako naš sagovornik dalje objašnjava, dva fotografa mogu stajati jedan do drugoga i beležiti isti događaj, ali se ne može govoriti o nedostatku originalnosti jer će bez obzira na sličnosti, fotografije biti različito kadrirane, različito osvetljene, različito obrađene u postprodukciji, a naravno sve u skladu sa senzibilitetom autora. Pitali smo Čivtelića kako se dokazuje da je jedno delo plagijat, a drugo original?
"Dokazuje se time da ste vi prvi objavili pod svojim imenom, da ste delo deponovali, da imate originalni fajl koji nema niko drugi do autor i u krajnju ruku dokazivati se može i svedocima", objasnio je advokat i posavetovao vas da ukoliko očekujete da bi vaše autorsko delo moglo da bude zloupotrebljeno, obavezno deponujete to delo u Zavoda za intelektualnu svojinu.
Ipak, ovo deponovanje nije dokaz autorstva, mada u znatnoj meri može da olakša dokazivanje na sudu. Postupak deponovanja autorskog dela možete potražiti ovde.
L.K.
photo: Joel Robinson; cosmopolitan.co.uk;