...
TRENUTNO00:00 - 06:00Music mix by Anja

Društvo

Želja za dokazivanjem neprijatelj mladih vozača

01.12.2022.

Saobraćajne nesreće u kojima ginu ili su teško povređeni mladi ljudi ponovo su učestale. U saobraćajnoj nesreći na Bulevaru Jovana Dučića u Novom Sadu, u automobilu kojim je udario u drvo, na licu mesta stradao je mladić dok je petnaestogodišnja devojčica teško povređena. Na isti način stradao je dvadesetčetvorogodišnji momak iz Junkovca pre dve nedelje.

.

Dvoje tek punoletnih motoraša, momak i devojka, sudarili su se s mercedesom kod Beške i izgubili živote.

Sve ove tragedije dogodile su se u gluvo doba noći. U sve tri, vinovnici su vozili prebrzo i neprilagođeno uslovima puta.

Čini se da se ovakve stvari ciklično ponavljaju iz godine u godinu, a da statistika stalno ističe kako su mladi najrizičniji učesnici u saobraćaju.

udes2 jpg

U jednom od izveštaja Agencije za bezbednost saobraćaja navodi se da je skoro svaki drugi poginuli motociklista mlada osoba, skoro svaki treći poginuli putnik u putničkom vozilu je mlado lice, svaki četvrti poginuli vozač putničkog vozila i svaki osmi poginuli mopedista je mlado lice.

Ovakva statistika ne može zadovoljiti ni državu ni sve one institucije koje se bave bezbednošću saobraćaja. Letos je organizacija pod nazivom Srpska opservatorija za bezbednost saobraćaja organizovala naučno-stručni skup o bezbednosti mladih u saobraćaju. Predsednik udruženja, prof. dr Aleksandar Bulajić potrđuje da su mladi najrizičniji učesnici u saobraćaju i kada voze i kao pešaci.

"Alkohol je možda primarni uzrok, ali nije jedini. Mladi često ne poštuju saobraćaj i kao pešaci. Oni ne smatraju da su učesnici u saobraćaju, pa koriste slušalice i time ograničavaju sposobnost da reaguju na događanja oko sebe", kaže Bulajić.

On ističe i da se nedovoljno govori o stradanju mladih, o posledicama i razlozima za to.

"Mladima je teško pristupiti jer imaju problem sa autoritetom. Teško prihvataju sugestije. Čak i oni koji planiraju da se bave saobraćajem, studenti iz ove oblasti, slabo znaju koji su razlozi za stradanje mladih, koji su najčešći problemi u saobraćaju", objašnjava Bulajić, dodajući da bi i dalje edukacija morala biti u prvom planu.

U starosnoj kategoriji od 17 do 30 godina postoji razlika između mladića i devojaka, kao učesnika u saobraćaju. Muška populacija mladih je najugroženija u svojstvu vozača. Čak 96 odsto od ukupnog broja poginulih mladih vozača su mladići. Oko četiri odsto poginulih mladih vozača su devojke. Sa ruge strane, one najčešće gube život u svojstvu putnika, njih 38 odsto od ukupnog broja poginulih. I kao pešaci, muškarci su neoprezniji od devojaka, a taj odnos je 76 naspram 24 odsto.

Profesor sa Fakulteta tehničkih nauka Dragan Jovanovic kaže da mladi oduvek jesu najrizičnija grupa u saobraćaju i za to ima mnogo razloga, ali im se na neki način može i pomoći da zrelije razmišljaju o svojim postupcima u saobraćaju.

"Najveći problem su mladi vozači automobila, sa do dve godine starom dozvolom. Uz njih imamo i mlade kao putnike koji takođe stradaju. Na njih takođe moramo obratiti pažnju i učiti ih da imaju odgovornist i kao suvozači. Trebalo bi da donesemo novi Zakon o bezbednosti saobraćaja, gde će mladi biti u središtu regulacije. Od edukacije, preko postepenog dobijanja dozvole, do kaznene politike. Treba insistirati na konceptu saobraćajnog vaspitanja, na koju bi se nadovezivala obuka vozača. Takođe, kampanje mogu da uspostave dobar koncept rada sa mladima", kaže Jovanović.

udes1 jpg

Za instruktora vožnje Dragana Mandića, nema dileme kako rešavanje problema treba da bude potpuno.

"Nisu dovoljne edukacije, kampanje, predavanja. Postoji ogroman segment problema do kojeg još nismo doprli, a to su roditelji. Roditelji koji daju deci automobile moraju da povedu računa o tome, kakvi su on vozači, postoji li opasnost da će piti, kakav auto im daju, koje snage, koliko su sigurni u obučenost te dece, koga će još voziti. Na njima je veliki deo odgovornosti", smatra Mandić.

Ove godine zabeležen je povećan broj mladih kojI su izgubili život u saobraćaju, do sada je njih 98 poginulo. Po mišljenju direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Branka Stamatovića, neki od glavnih problema kod mladih vozača su neiskustvo i želja za dokazivanjem. Te dve stvari dovode do saobraćajnih nezgoda, nažalost sa tragičnim posledicama.

Temom bezbednosti mladih u saobraćaju bavili smo se u emisiji Za i protiv:

P. K. 

Tagovi

Možda te još zanima:

.

Pešaci ipak neće morati da stisnu lakat uz telo dok telefoniraju

Prethodnih dana, na društvenim mrežama, ali i u javnosti, žustro se raspravlja o tekstu nacrta zakona o izmenama i dopunama…

.

Kroz gradsku gužvu najbrže je bajsom ili trotinetom

Automobili, bicikli, električni trotineti i javni gradski saobraćajni prevoz (JGSP) uobičajena su sredstva koje ljudi u gradu koriste kako bi…

.

Kad naiđu biciklisti, gasi se zeleno svetlo za automobile

Veštačka inteligencija, uz pomoć kamera, locira bicikliste koji prilaze raskrsnici i na vreme isključuje zelenu strelicu za skretanje udesno za…

.

Pandemija stvorila jagmu za biciklima

Posledice pandemije koronavirusa mahom su negativne, ali postoji oblast kojoj je pogodovala ta situacija. Biciklisti u Novom Sadu dobili su…

.

Put do volana posut zabranama

Probna vozačka dozvola moći će da traje i do četiri godine, kaže pravilnik novog Zakona o bezbednosti saobraćaja. Ovo je…

.

Ispiti poskupeli, studente niko nije obavestio

Studenti Filozofskog fakulteta su neposredno pred prijavu ispita za januarski rok saznali da su poskupeli brojni troškovi usluga studiranja. Osim…

  • 00:00 Music mix by Anja
  • 06:00 Music Mix by Bea
  • 11:00 Y2K

Anketa

Zašto je tebi januar najduži mesec ?

Oradio logo