Društvo
Pešaci ipak neće morati da stisnu lakat uz telo dok telefoniraju
Prethodnih dana, na društvenim mrežama, ali i u javnosti, žustro se raspravlja o tekstu nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja. Ljudi se bune protiv navodnih pravila po kojima, na primer, pešaci neće smeti da rašire ruke i zagrle dragu osobu, kao ni da naglo stanu i promene pravac kretanja. Tu je još i navodi propis da pešaci noću ne smeju da nose crne kese za đubre i da ruka deteta mora čvrsto biti stisnuta. Na sreću, ništa od tih suludih pravila o ponašanju pešaka nije istinito. Zbog čega su ih onda mediji masovno prenosili kao istinita?!?
Foto: Pixbay.com
Sve je krenulo od šaljivog tvita direktora Komiteta za bezbednost saobraćaja Damira Okanovića. On je želeo da skrene pažnju na to da će dozvolom da se elektirični trotinetu kreću i trotoarom (što postoji u nacrtu Zakona) pešaci morati da budu obazriviji.
Vrag je odneo šalu, mediji nisu proverili nacrt i pokrenula se lavina komentara besnih "pešaka”. Džaba ste se nervirali. Postoji nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja koji je javno dostupan i ovakvih pravila za pešake nema, ali ima nekih drugih.
Које новине очекују пешаке:
— Дамир Окановић (@DamirOkanovic) January 12, 2023
1. Када излазе из зграде или локала на тротоар, мораће да погледају лево - десно - лево
2. Када хоће да се јаве на мобилни телефон, мораће да држе лакат уз тело
3. Неће смети нагло да стану или мењају начин кретања
⏬⏬⏬https://t.co/KJrmmSisa5
Prof.dr Boris Antić sa Saobraćajnog fakulteta u Beogradu objašnjava da pravila koja se tiču crnih kesa ili grljenja i širenja ruku zaista nisu predviđena zakonom.
"Tim tvitom je ukazano na to da jednostavno prisustvo trotineta na trotoaru može dovesti do nekih potencijalnih konflikata i onda je on (Okanović) na šaljiv način predstavio te potencijalne rizike. Ono što je važno pomenuti je da uključivanja električnih trotineta jeste problem za učešće u saobraćaju i odnose sa pešacima. Jednostavno, postavite pitanje sebi kako ćete izaći iz zgrade na trotoar, pogotovo ako gurate dete u kolicima. Moraćete na neki način da obratite pažnju pre izlaska iz zgrade, da pogledate levo desno, da ne nailazi neki trotinet", kaže Antić.
U predloženom nacrtu se lako električno vozilo (trotinet) definiše kao vozilo čija brzina ne prelazi 25 km/h. Što se tiče kretanje, trotinet se može voziti po biciklističkoj stazi ili traci i pešačko-biciklističkoj stazi. Izuzetno i po pešačkoj stazi ili trotoaru, ukoliko ne postoji drugačija mogućnost kretanja (a koja je predviđena zakonom). U tom slučaju ne sme da ometa kretanje pešaka, sme da se kreće brzinom pešaka, a najviše do pet km/h. Problema ne bi bilo kada bi se ti trotineti zaista kretali tom brzinom, objašnjava Antić.
"Postavlja se pitanje zašto bi neko išao pet km/h, ako može da ide peške sedam km/h. Oni koji koriste trotinete, koriste ih zato što se mogu kretati brzinama koje mogu odgovarati brzini trčanja, od 15km/h, 20km/h, pa i više. U takvim kontaktima sa pešacima može doći do povreda bilo kog pešaka ili osobe koja vozi trotinet", kaže Antić.
OBRATI PAŽNJU
Galama koja se digla oko navodnih pravila za pešake, donela je ipak i nešto dobro, mada je i potvrdila koliko se mediji malo interesuju za činjenice i ono staro pravilo - proveri iz više izvora, kaže naš sagovornik.
"Nikome nije palo na pamet da pročita nacrt Zakona o bezbednosti saobraćaja, nikome od novinara, a tekst ima možda desetak strana. Zato moramo da objašnjavamo da to nije istina i da je sve posledica jednog šaljivog tvita. Meni je drago da se podigla prašina, jer je taj tvit izazavao gomilu diskusija. Na osnovu tih diskusija možda ćemo doći do nekog boljeg rešenja i unapređenja nivoa bezbednosti saobraćaja", ističe Antić.
Dobro je što se priča oko električnih trotineta uvodi u zakon, tvrdi Antić, a pojašnjava i šta je to još definisano u tom nacrtu.
"Lica koja imaju navršenih 14 godina moći će da upravljaju električnim trotinetima, a do 18. godine će morati da nose kacigu. Ova odredba je po mom mišljenju diskutabilna, zato što bi trebalo da svi koji voze električni trotinet nose kacigu. Definisane su i površine kuda će se kretati električni trotineti, a prvenstveno biciklističkim stazama i trakama, izuzetno pešačkim stazama i trotoarom, a može i kolovozom. Električni trotinet će, na neki način, moći svuda da se kreće", ističe Antić.
Foto: Canva.com
Ono što je važno je da se svakako pre stupanja na pešački prelaz, moramo uveriti da se može bezbedno započeti i završiti prelazak ulice.
"Peščki prelaz nije mesto na kome pešak ima apsolutno pravo, već je to mesto na kome je pešaku izuzetno dozvoljeno da pređe kolovoz pod određenim uslovima, da ne ugrožava saobraćaj i kolovoz. Naravno, ni vozila ne smeju da ugrožavaju pešake koji blagovremeno stupe na pešački prelaz. Sa električnim trotinetima, zamislite istu tu priču i na trotoaru. Sigurno ćemo imati konflikte između pešaka i vozača električnih trotineta, jer možemo da primetimo da se vozači električnog trotineta kreću brzinama koje su oko 20 km/h", zaključuje Antić.
Nacrt zakona bi trebalo da bude usvojen na proleće, a sve izmene i dopune možete naći onlajn. I ne brinite se, niko neće meriti da li ste tačno tri puta pogledali levo, desno, pa levo i nećete morati da držite lakat uz telo dok telefonirate. Samo malo više da pazite i na električne trotinete.
Celu emisiju "U kakvoj zemlji želim da živim?" poslušajte u plejeru: