...
TRENUTNO13:00 - 14:00Vaš DJ sat

Društvo

Nova pravila mladim vozačima čuvaju glavu

18.04.2019.

Propisi za polaganje vozačkog ispita ponovo su pretrpeli izmene početkom aprila, a najvažnija izmena je da će probna vozačka dozvola moći da traje i do četiri godine. Status vozača početnika važiće dve do četiri godine što je samo jedna od brojnih novina i ograničenja. Računica kaže da će osamnaestogodišnjaci trajnu vozačku dozvolu moći da dobiju tek kada napune 21 godinu. Ukoliko polože sa 17, probna dozvola trajaće im čak četiri godine.

.

Ukoliko u ovu avanturu uđete kao zreo čovek i vas će čekati probni period u trajanju od dve godine.

Kod svih izmena pravila, pa i kod ovih poslednjih, neki su negodovali. Uvek se postavlja pitanje svrsishodnosti novih pravila i u njih se retko kada unapred veruje, pa čak i kada donose neke rezultate, a nov sistem obuke vozača, ustanovljen 2009. godine, svakako to čini.

Predsednik Asocijacije auto-škola Novog Sada Milan Mudrinić kaže za O radio da savremena obuka za vozače daje ozbiljne rezultate i da bitno utiče na saobraćajnu kulturu, pa čak i na bilans saobraćajnih nesreća. On kaže da, kada bi mogao da bira između kandidata iz starog sistema obuke i novih, uvek bi odabrao ove druge.

"Apsolutno dajem prednost novim kandidatima jer mislim da su mnogo obučeniji, spremniji su za složenije situacije. Situacija sa saobraćajem u gradu je blago haotična i mogu da tvrdim da se novosadski kandidati sada izuzetno dobro snalaze u gradu. Dokaz za to je da naše auto škole imaju ogromnu potražnju za dopunskim časovima. To su oni koji su davno polagali, a nisu vozilli dugo ili su u pitanju vozači iz malih mesta, koji se ne usuđuju da se otisnu u novosadski saobraćaj", kaže Milan.

Nova pravila nalažu da automobil za čijim upravljačem se nalaze mladi vozači, ne sme da ima više od 80 kilovata, odnosno 108 konjskih snaga, a vožnja im je zabranjena između 23 i 6 časova ujutru.

autoskola1 jpg

Ovo je svojevrstan ustupak zakonodavca koji je sada ukalkulisao da će mladi verovatno voziti porodični auto koji najčešće nije automobil najniže snage. Sada će oni moći da voze snažniji automobil od 80 kilovata ako povedu člana porodice koji poseduje vozačku dozvolu najmanje pet godina. Jačina automobila i privremena dozvola dve su stavke u pravilniku na koje se većina dosadašnjih kandidata žalila, a Milan kaže da nisu svi propisi podjednako kvalitetni.

"Što se tiče snage motora koja je uvedena, reći ću vam moj lični stav. Snaga motora izražava se u kilovat-časovima, a mi narodski pitamo koliko on ima konja. Ja bih voleo da kažem da nije stvar u tome koliko auto ima konja nego kakav je konj za volanom. Vozač je ključni faktor bezbednosti, a ne automobil i mislim da to ograničenje nije potrebno. A, što se tiče privremene vozačke dozvole, to nije loša ideja. Ona je uvedena kada je i granica za polaganje spuštena na 17 godina. Bila je ekvivalent spuštanju starosne granice. Mislim da ona treba da postoji jer se drugačije razmišlja sa 17, a drugačije sa 22 godine", kaže Milan.

Prema njegovim rečima, ograničenje koje se ispostavilo kao jako dobro je ono koje se odnosi na starost kandidata koji mogu da dobiju dozvolu za "A" kategoriju, odnosno za velike motore.

"Ta granica je pomerena na 24 godine. To nije naš izum, toga ima u pola sveta, a granica je pomerena zbog crne statistike. Neko je pogledao koliko ima pogiunulih na motociklima, a onda koliko su bili stari i kakve su motore vozili. Ispostavilo se da su ginuli oni između 19 i 24 godine, da ih je najviše i da su vozili veoma velike motore", objašnjava Milan.

Aleksandar Savkov je student koji je nedavno dobio probnu dozvolu i kaže da mu je praktična obuka bila teža od teorijske. Isto važi i za polaganje.

"Teoriju sam lako savladao jer su predavanja bila dobra, a i testovi koje treba naučiti nisu toliko teški. Mnogo teže bilo mi je da savladam praktični deo jer u Novom Sadu nije lako voziti", kaže Aleksandar.

Prema njegovim rečima, kada je prošao teorijski deo počeo je da obraća pažnju na sve što se dešava u saobraćaju.

"Počeo sam da obraćam pažnju na ponašanje vozača, pešaka, biciklista, što ranije nisam radio. Mislim da je obuka koju sam prošao mnogo ozbiljnija od one koju je moj otac morao da prođe, bar mi tako deluje iz njegovih priča", kaže Aleksandar.

Novi propisi za vozače sa probnom vozačkom dozvolom podrazumevaju još i da vozači koji imaju probnu dozvolu sada smeju na auto-putu da voze brzinom do 110 km na čas, a na ostalim putevima 90 odsto od one koja je zakonski dozvoljena. Zabranjeno je telefoniranje iz automobila čak i sa "hands-free" uređajima, a uvedena je i nulta tolerancija za alkohol.

Možda i najvažnije ograničenje ovde je dodatno ograničavanje brzine kojom mladi vozači mogu ići, a Milan Mudrinić potvrđuje da je to dobra stvar, a da bi kandidati morali da znaju da im to neće bitno isporiti napredak kroz saobraćaj.

"Kad je letos bilo povećanje brzine na autoputu vodila se polemika treba li povećavati brzinu na 130 ili da ostane na 120 kilometara na sat. Zagovornici brzina su govorili da treba kao u Evropi, ali mi nemamo autoputeve tog kvaliteta. Napravljena je proba pa je voženo od Beograda do Niša 120 kilometara na čas, a onda od Niša za Beograd brzinom od 130 km/h. Razlika je bila šest i po minuta na onoliki put, skoro kroz celu Srbiju. Sad ja pitam šta nam znači putovanje kraće šest i po minuta na toliki put?", pita Milan.

vozaci jpeg

Aktuelni Zakon koji reguliše obuku vozača i polaganje vozačkih ispita, međutim, i dalje ima jednu veliku manu. U Srbiji postoji hroničan nedostatak ispitivača iz redova policije, što stvara ogromne gužve na polaganju. Milan kaže da bi rešenje moglo da se nađe u prelasku na jednočlane komisije, odnosno izlazak policije iz sistema polaganja.

"Za ispitivača se po zakonu traži visoka stručna sprema i u policiji nema dovoljno zainteresovanih kadrova za te pozicije, što je dovelo do velikih gužvi na polaganjima na nivou Srbije. To je problem koji se vuče već tri godine, a sada on već kulminira. Rešenje je da se pređe u formiranje komisije sa jednim članom, jer auto škole imaju dovoljno licenciranih ispitivača. Pitanje je koliko smo moralno podobni za tako nešto jer je u nekim okolnim zemljama to uvedeno, pa se posle samo godinu dana policija vratila u sistem obuke vozača.  Nemam ništa protiv ni da to ostane pri policiji, ali da se reši taj problem možda i zapošljavanjem novih ljudi na jednostavniji način ili slično", kaže Mudrinić.

Celu emisiju "Za i protiv" u kojoj smo pričali i o obuci mladih vozača, teorij i praksi, crnoj statistici, možete poslušati na našem podkastu.

P. K.

Možda te još zanima:

.

Kompozicija kao životna inspiracija

Moderne kompozicije klasične muzike istražuju note i ritmove u najrazličitijim pravcima, dok mladi, školovani kompozitori često nemaju priliku da svoje…

.

Oradio kreće u istraživanje! “Youth Voices: Vojvodina Calling”

Oradio stiže u vaš grad! U naredna dva meseca, u sklopu projekta “Youth Voices:Vojvodina Calling”, ispričajte nam koji su vaši…

.

Monohrom: Radio Tišina kao odraz trenutne tišine u društvu

"Radio Tišina" je najnoviji vapaj benda Monohrom na trenutnu stvarnost koja nas okružuje. Treći studijski album ovog benda objavljen je…

.

Akademci protiv mašine

Na protestima 5. novembra, zbog pogibije 15 ljudi na Železničkoj stanici u Novom Sadu, policajci u civilu uhapsili su Relju…

.

Kada stereotipi postanu naša uverenja

Da li su naša uverenja i stavovi zaista samo naši, ili smo ih pokupili od ljudi iz naše okoline i…

.

Hydrogen spaja svetove muzike i stripa

Novosadski bend Hydrogen udružio je snage sa umetnicama Anom i Sarom Živković, autorkama prve srpske mange – stripa "Mu" i…

  • 11:00 Radio Gruvanje
  • 12:00 Rodnopravnost
  • 13:00 Vaš DJ sat
  • 14:00 Dnevna soba
  • 15:00 Superoperater

Anketa

Na koji način koristiš ChatGPT?

Oradio logo