Društvo
Bes u saobraćaju sve češći
U prošloj godini dogodilo se više od 33.000 saobraćajnih nezgoda, u kojima je pogiunulo 553 ljudi. Nesreće su umanjene za četiri odsto u odnosu na prethodnu godinu, ali je broj poginulih na žalost povećan za šest odsto.
Zapanjuje podatak da je za prekomernu brzinu kažnjeno više od pola miliona vozača, njih 65.000 kažnjeno je zbog vožnje u pijanom stanju, da je sveviše agresivne vožnje kao i da su u saobraćaju sve ugroženiji biciklisti i pešaci.
To su podaci koje je obezbedilo Telo za koordinaciju bezbednosti saobraćaja na putevima, a odnose se na 2022. godinu.
Primećujemo da je sve prisutniji problem nasilja u saobraćaju. Bilo da se radi o prebrzoj ili opasnoj vožnji, bilo da se radi o besu koji povremeno kulminira u obračunima na semaforima i putevima, ta pojava intenzivirala se sa tenzijama koje već godinama doživljavamo u svim porama života.
Saobraćajni inženjer Igor Velić kaže da da "vozačka agresija" može biti reakcija na nasilničko ponašanje drugih učesnika u saobraćaju.
"U tim situacijama dolazi do pojave besa zbog ponašanja drugog vozača kojim je izvršeno nasilje i iznuđena radnja u saobraćaju. Vozačka agresija ipak može biti uzrokovana i nekim drugim unutrašnjim faktorima, kao što su crte karaktera, vaspitanje, kultura”, smatra Velić.
On upozorava da u trenutku nastanka besa veliki broj učesnika u saobraćaju ne poseduje mogućnost samokontrole, kao ni mogućnost sagledavanja objektivne slike o sebi i drugim učesnicima u saobraćaju.
“U Americi, agresivna vožnja je uzrok nastanka jedne trećine svih saobraćajnih nezgoda. Mladi vozači bi trebalo da nauče da su nasilnička vožnja i bes, odnosno agresivno ponašanje, nešto čemu nema mesta u bezbednom i normalnom učestvovanju u saobraćaju", kaže Velić.
Sajt polovniautomobili.com sproveo je anketu sa više od 10.000 ispitanika o agresivnoj vožnji na teritoriji Srbije. Najveći broj učesnika u istraživanju, kao najopasniji oblik ponašanja naveo je nepoštovanje propisa i prolazak na crveno svetlo, kao i nasilničku vožnju - vozače koji su u žurbi, nestrpljivi ili negde kasne.
Skoro svaki šesti ispitanik smatra da je najopasniji oblik ponašanja kada se vozač naglo prestroji ili "iseče" drugo vozilo, bez ikakve signalizacije, dok svaki sedmi ispitanik smatra da je najveća opasnost prebrza vožnja.
OBRATI PAŽNJU
Biciklisti su učesnici u saobraćaju koji naročito mogu biti pogođeni nasiljem u saobraćaju jer su potpuno nezaštićeni. Marko Trifković iz Biciklističke inicijative kaže da je sva ta agresija i nasilničko ponašanje samo preslikano iz naših životnih i političkih prilika.
"Najgore ponašanje na putu je bes, zbog kojeg se rade stvari koje ugrožavaju druge u saobraćaju. Česte su nezgode zbog takvog ponašanja. Policija je primetila taj trend u svom izveštaju", kaže Marko.
On dodaje da ga brine trend povećanja besa u saobraćaju, za koji kaže da nije izolovana pojava u društvu.
"U društvenom i političkom životu nasilje je svakodnevnica, na mrežama se nasilje širi, manjak empatije, usvajanje agresivnih stilova vožnje, sve je to sada primetno. To je naročito zabrinjavajuće kada su mladi u pitanju", objašnjava Marko.
Prema njegovim rečima, biciklisti i pešaci su ugroženiji od ostalih učesnika u saobraćaju i posebno ih pogađaju ovaki negativni trendovi.
Više o besu u saobraćaju, nasilničkoj vožnji, ali i kako prevazići taj problem, poslušajte na našem podkastu.
P. K.
Foto: Pixabay