Društvo
Treći maj: godinu dana tuge i raspadanja
Prošlo je godinu dana od tragedije u Osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar" u Beogradu. Na žalost, taj događaj pratila je još jedna tragedija, dan kasnije u okolini Mladenovca. Mnogo bola, tuge, besa i ljutnje obojilo period nakon toga. Sačekali su nas majski protesti, studenti i mladi na ulici mesecima, blokade, targetirani aktivisti i aktivistkinje, dijalozi sa predstavnicima vlasti, izbori, izborne neregularnosti, različite akcije na lokalima, samoorganizovanje mladih... U jednom trenutku, u maju, sve je stalo. A onda je, čini se, sve i počelo. Šta smo i da li smo nešto naučili u prethodnih godinu dana?
Omladinska radnica i aktivistkinja Gordana Adamov kaže da postoje različite ključne tačke i događaji koji su se odigrali u prethodnih godinu dana, Neki od njih su pozitivni, neki negativni.
"Neki od najznačajnijih događaja su bili upravo majski protesti, koji su počeli u prestonici, a onda su se proširili na lokale. Tada smo, po prvi put i mladi i stariji građani i građanke, osetili da nismo sami. Ovom društvu svakako nedostaje empatije i međusobnog razumevanja, a te šetnje su nas povezale sa ljudima koji su nam bili totalno nepoznati. Taj događaj je ostavio velikog traga na mlade koji su sistemski jako zapostavljeni. Stalno o tome pričamo, a nemamo nekih sistemskih pomaka, niti prave brige. Mladi su rešili da se organizuju, da vuku druge za rukav, ne žele da im se više kaže da su nezainteresovani, apatični i da ih nije briga za društvo u kome žive", kaže Gordana.
Mirjana Janković je studentkinja pedagodgije na Filozofskom fakultetu, a trenutno radi kao nastavnica Građanskog vaspitanja u osnovnoj školi u Novom Sadu. Kaže da se nakon trećeg maja konačno u našem društvu akcentovala pozicija pedagoga u školama.
"To je bitno uticalo na smer mojih studija i pogled na tu profesiju. Generalno, kada pitate ljude, retko ko zna da vam adekvatno odgovori na pitanje šta radi pedagog. Najčešće je odgovor da kod pedagoga ideš kada nisi dobar u školi, po kazni..U smislu da su pedagozi bili tu da kažnjavaju decu, ali i roditelje ako nešto nije adekvatno odrađeno ili nije ispunilo očekivanja. Takođe sam uočila da se sada mnogo više govori o nasilju, njegovim oblicima, uzrocima i posledicama, ali nismo izdvojili i prevenciju da do nasilja uopšte i dođe, što smatram da je oduvek trebalo i da bude", kaže Mirjana.
Novinar Centra za istraživačko novinarstvo Srbije Stefan Marković zajedno sa koleginicom Jovanom Tomić prošle godine je radio na serijalu istraživačkih narativnih podkasta Tragovi. Prva sezona nosi naziv "Zao čas" i govori o masovnim ubistvima koja su se dogodila 3. i 4. maja prošle godine. Stefan kaže da je bilo jako stresno raditi ove priče.
"Kada smo radili intervjue sa porodicama ubijene dece u Ribnikaru, dešavalo se da to bude petkom posle radnog vremena. Mi ispratimo celu redakciju, nakon toga nam dođu ljudi i krenemo da snimamo. Trudili smo se da budemo profesionalni i da se ne 'raspadamo' tokom izrade tih priča, jer naravno da nikome ne može biti teže nego tim ljudima. Užasno je to potresno. Jovana i ja završimo intervju, razgovaramo o tome, a onda se raspadamo kod kuće. Posebnu težinu je imalo i to što smo radili u kućama ljudi iz Dubone i malog Orašja. Osetitie tu tugu. Taj teren mi je bio najteži do sada", kaže Stefan.
OBRATI PAŽNJU
Mirjana Janković istilče da je podrška sistema nešto što definitivno nedostaje vaspitno-obrazovnim institucijama.
"Po mom mišljenju, podrška sistema u oblasti prevencije nasilja u školama bi trebalo da se sprovodi pre svega putem edukacije nastavnika o prevenciji, njenim nivoima i načinu sprovođenja. Takođe i kroz edukacije za roditelje, koji imaju bitne uloge u životima naše dece i učenika. Lično, kao pedagog, planiram da se usmerim na socijalnu pedagogiju koja se bavi upravo ovim pojmovima, te sam donekle pronašla podršku svom radu u školi u okviru studija pedagogije", priča Mirjana za Oradio.
Gordana Adamov navodi da je, kao posledica toga što su mladi preuzeli odgovornost u okviru institucija, nakon tragedija u maju, nastao Program za unapređenje mentalnog zdravlja.
"To se desilo na sednici Saveta za mlade Vlade Republike Srbije, a to su inicirali mladi članovi i članice Saveta. Po prvi put smo otvoreno govorili o mentalnom zdravlju i svim posledicama koje mi mladi osećamo zbog kontinuiranog zapostavljanja i nedovoljne brige. Program za mentalno zdravlje sprovodi Ministarstvo turizma i omladine sa svim ključnim akterima omladinske politike na nacionalnom nivou. Ideja je da se pilotira u deset opština okupljanjem aktera relevantnih za omladinsku politiku i da oni međusobnom saradnjom rade na unapređenju mentalnog zdravlja na lokalu, kroz različite aktivnosti i usluge", objašnjava Gordana.
A podrška, edukacija i razvijanje tolerancije može da dođe i od pojedinaca. Mirjana smatra da svaki nastavnik može da utiče na učenike, ukoliko ima dovoljno motivacije.
"Ja predajem građansko vaspitanje u osnovnoj školi i to je nekako bila jedna od prvih tema koju sam radila sa učenicima, kako bi ih bolje upoznala i približila se njihovoj perspektivi. Učenici su generalno upoznati sa pojmom nasilja. Ne razlikuju najbolje vrste i podvrste nasilja, ali umeju da ga uoče. Ono što smatram ogromnim problemom jeste to što nekako nemaju hrabrosti da odbrane nekoga ko trpi i ko je žrtva nasilja, smatraju da je to problem pojedinca. Nakon naših razgovora i radionica sam stekla utisak da su malo promenili perspektivu i nadam se da sam uspela u svom pokušaju da ih ohrabrim da ne budu nasilnici, da znaju kome treba da se obrate i na koji način mogu da rešavaju konflikte i sukobe", kaže Mirjana.
Stefan Marković dodaje da društvo nije mnogo naučilo u ovih godinu dana, jer smo, kako on kaže, kao društvo skolni da ovakve tragedije guramo pod tepih, umesto da se suočimo sa njima.
"Mi nikada nismo pogledali toj tragediji u oči i rezonovali šta se to nama zapravo desilo. Mi smo samo nastavili da idemo dalje. Jedan deo roditelja je protestovao u nekom trenutku, želeći da se i zatvori škola i imali su jednu zanimljivu parolu 'Treći maj i dalje traje'. Mi smo došli do drugog maja i preskočili taj treći maj kao da se nije ni desio", smatra Stefan.
Gordana Adamov podseća na sve one lekcije na kojima smo pali u prethodnih godinu dana.
"Prvo smo pali na predmetu koji se zove obrazovni sistem. Shvatila sam to i u razgovoru sa mladima, sa kojima sam svakodnevno. Obrazovni sistem je nisko ocenjen od strane mladih. Tu smo pali i u godinu dana čini mi se ništa nismo naučili o tome kako da unapredimo sistem obrazovanja i kako da uključimo mlade u procese donošenja odluka. Pali smo i kada je u pitanju preuzimanje odgovornosti od strane institucije i donosioce odluka, ali su mladi taj predmet položili. Pali smo i na etici medijskog izveštavanja i stavljanju profita ispred ljudi i osećanja. Treba da radimo i na empatiji. Položili smo spinovanje i korupciju, to je sigurno", kaže Gordana.
Ipak, ima i onih koji su položili vrlo važan ispit, ističe ona.
"Mladi su pokazali da im je teško, da im je stalo i da ova Srbija može da ima dobru budućnost, ukoliko su oni budućnost ove zemlje. Oni su spremni da se za nju bore."
Intervjue sa Gordanom, Mirjanom i Stefanom poslušajte u specijalnom izdanju "Dnevne sobe":