Društvo / Intervju
Završetak NEO festivala uz Acies kvartet i orkestar Za nove mostove
Šesti NEO festival, koji klasičnu muziku predstavlja široj publici na neklasičan način, završava se ovog vikenda u našem gradu. Tokom punih mesec dana, publika je mogla da uživa u koncertima vrhunskih muzičara, kako je NEO i navikao svoje verne pratioce. Za kraj ovogodišnjeg izdanja, koje je u potpunosti bilo u sklopu godine prestonice kulture i programskog luka Tvrđava mira, Novosađane očekuje nastup Acies kvarteta koji će u prvom delu svog nastupa svirati delo Morisa Ravela dok će u drugom delu biti izvedeno multimedijalno delo naše Aleksandre Vrebalov pod nazivom Beyond Zero (Izvan nule) koje se bavi antiratnom tematikom iz vremena Prvog svetskog rata. Naš sugrađanin Jožef Bisak, jedan od najboljih violista regiona pa i šire, deo je ovog kvarteta, ali i renomiranog orkestra Kamerata Novi Sad i mnogh drugih sastava.
Kako teku pripreme za večerašnji koncert?
Mi smo veoma zadovoljni organizacijom festivala, svi su se maksimalno potrudili, mi takođe. Imamo sreću da izvodimo jedno veličanstveno delo Aleksandre Vrebalov koje je posvećeno dešavanjima u Prvom svetskom ratu. Ono što je takođe veoma zanimljivo je što se iza gudačkog kvarteta nalazi platno i sve vreme tokom koncerta na njemu se prikazuje film sa dešavanjima iz tog perioda.
Iza vas ide film koji ima i svoju matricu, audio deo, pa morate da svirate, kako to muzičari kažu „na klik“. Koliko je bilo teško uvežbati delo i odsvirati na ovaj način?
Imamo sreću da nam je tehnologija i tehnika pomogla u čitavoj pripremi, jer ceo koncert se ipak izvodi na malo drugačiji način i mora sve biti sinhronizovano sa videom i sa audio matricom pa imamo malo drugačije okolnosti nego što smo navikli na klasičnim koncertima gde nema nikakvog ozvučenja niti projekcija. Ipak, uspeli smo, za sada sve zvuči odlično.
Jedna stvar je tehnika izvođenja, a druga je samo delo i čitava ideja. Koliko je sve to tebe vratilo u vreme Prvog svetskog rata i povuklo analogiju, na žalost, i sa današnjim vremenom?
U nekim delovima kompozicije mogu jasno da se čuju i marširanje vojske, topovi, avioni, bombardovanja, krici i naravno da je asocijacija prisutna i bez vizuelnog efekta. Ono što svakako šalje poruku jeste da je ovaj kvartet iz Austrije, imamo tri člana koji dolaze iz te zemlja i mene koji sam iz Srbije i ta činjenica govori da je sve što je bilo iza nas, danas smo prijatelji i možemo zajedno da stvaramo muziku.
Na koncertu izvodite dva dela. Jedno je delo poznatog kompozitora Morisa Ravela, a nakon toga sledi kompozicija Beyond Zero moderne kompozitorke Aleksandre Vrebalov. Šta više voliš da sviraš, moderna ili stara, klasična dela?
To je često postavljeno pitanje u poseldnjih par godina ili decenija. Moramo da živimo u vremenu u kojem jesmo, moramo da pratimo sve što je novo pa se i ja samim tim prilagođavam svemu što je u ovom vremenu. Ima sjajnih kompozitora i dela moderne muzike, gde mi muzičari možemo da uživamo jednako kao u delima stare klasične muzike. Kada su dobra dela u pitanju uopšte ne pravim razliku da li sviram klasično delo, barokno, romantično. Sve mi je isto. Važno je da je kvalitetno.
Šta je na tvojoj plej listi, šta slušaš u kolima, klasiku ili nešto sasvim drugo?
Trenutno su mi u kolima par CD-ova, ali jedan koji često slušam je orkestar Roby Lakatoša iz Brisela za koje bih rekao da su klasični narodnjaci. Vrlo vešto i spretno prolaze kroz razne žanrove od klasike do džeza pa skroz do totalne narodne muzike. To volim da slušam, to je ono što me opušta.
Jovan Vanja Marjanović