Društvo / Intervju
Flaute nas bude iz pandemijskog sna
Neklasični festival klasične muzike pod nazivom NEO održava se u Novom Sadu već šest godina. Prošlogodišnje "pandemijsko" izdanje urađeno je uz mnogo napora i bilo je veoma uspešno, a festival NEO bio jedan od retkih koji je omogućio publici da uživo prati koncerte. I ove godine organizatori najavljuju širok spektar izuzetno kvalitetnih muzičara, kako iz naše zemlje tako i iz inostranstva, prateći programske lukove nastupajuće prestonice kulture i vodeći računa kako o proslavljenim imenima klasične muzike, tako i o mladima koji tek dolaze. Jedna od kombinacija mladosti i iskustvar dogodiće se na koncertu flauta, gde će između ostalih, kao solisti nastupati Petar Popović stručni saradnik na Akademiji umetnosti u Novom Sadu i solista simfonijskog orkestra RTS-a i Andrijana Pantić, mlada flautistkinja, dobitnica mnogih nagrada na republičkim i internacionalnim takmičenjima.
"Izgleda da polako počinju i koncerti i festivali, pa se nadamo da ćemo u narednom periodu moći sve više da sviramo pred publikom", ispričali su kratko Petar i Andrijana na početku razgvora u okviru emisije "Dnevna soba" Oradija.
Očekuje vas zajednički koncert na NEO festivalu, šta će publika moći da čuje?
Petar: Očekuje nas koncert 13. juna u Kulturnoj stanici Svilara, zajedno sa orkestrom Kamerata Novi Sad i umetničkim direktorom NEO festivala Markom Miletićem, ali i vođom Kamerate, kojem ovom prilikom želim da se zahvalim na pozivu. Na tom koncertu nastupiće prvenstveno flaute, imaćemo jedan oktet flauta koji je sačinjen od studenata Akademije umetnosti u Novom Sadu iz klase profesorke Laure Levai Aksin. Posle toga nastupam ja (smeh) i izvodim koncert Saverija Merkadantea u e-mollu. Nakon toga nastupiće Andrijana koja će izvesti fantazije iz opere "Karmen" Žorža Bizea, koju je napisao Fransoa Born.
Festival NEO posebnu pažnju svake godine posvećuje domaćim autorima. Šta će na koncertu biti od dela domaćih autora?
Petar: Premijerno će biti izvedeno delo naše kompozitorke, inače redovne profesorke novosadske Akademije Smiljane Vlajić koja je napisala jedno delo baš za ovu priliku, pod nazivom "Devana". Već pomenuti oktet izvešće, takođe premijerno, delo studentkinje četvrte godine kompozicije Ivane Govorčin pod nazivm "Refleksije".
Kako se biraju kompozicije za određeni koncert?
Andrijana: Kompozicije se uglavnom biraju prema konceptu festivala ili određenog događaja, tako da se slažu sa koncepcijom celog programa. Za ovu prliku ja sam izabrala "Karmen" fantaziju, koja mi je jedno od omiljenih dela i biće mi jako dragu što će to biti uz pratnju gudačkog orkestra Kamerata Novi Sad.
Kolio ti vremena treba da spremiš jednu kompoziciju, od momenta kada prvi put vidiš note do trenutka kada se pokloniš i počneš nastup pred publikom?
Andrijana: Zavisi, ali za neko lepo izvođenje potrebno je više meseci, da se navežba sama kompozicija, da se sve slegne i da se usvira onako kako treba. Sve u svemu, nekoliko meseci je potrebno.
Kako je flauta uopšte postala vaš život?
Andrijana: Ja sam dete iz muzičke porodice i celo detinjstvo sam provela u muzičkoj školi. Slušala sam razne intrumente, ali mi se flauta nekako najviše svidela od samog starta i kada sam je čula prvi put, znala sam da će to biti moj instrument.
Petar: Moja priča nije tako romantična. Nisam iz muzičke porodice i jednostavno nisam preterano razmišljao o tome da ću biti muzičar u životu. Učiteljica je primetila da imam sluha i da bi meni možda išao neki instrument, pa je poslala pismo mojim roditeljima sa idejom da izađem na prijemni za muzičku školu. To se nakon toga i desilo, pa sam tako došao i do flaute.
Svirate pravo, a zvuk ode desno. Da li postoji i varijanta za levoruke ili je za sve jednako?
Petar: Nema opcije za levoruke, postoji samo jedna. Zvuk se proizvodi na otvoru flaute, a gde on posle odlazi to je pitanje, ja mislim svuda. Flautisti uglavnom troše više vazduha nego što nam treba.
Koji je opšti savet budućim flautistima, pa i generalno muzičarima, šta je ono što je važno?
Petar: Kada se upisuje srednja muzička škola tada se već zna puno stvari, jer se za instrument odlučuje još na početku osnovne škole, u trećem razredu redovne škole se bira instrument. U najvećem broju slučajeva taj instrument se i kasnije upisuje u srednjoj školi, nema tu mnogo pomeranja. Za sve instrumente je podjednako važno da osoba ima sluha. Nema velike razlike u instrumentima što se toga tiče, ne treba za neki više, a za neki manje sluha, na svakom instrumentu čovek može da se izrazi. A što se tiče kapaciteta pluća koji je bitan za sve duvačke instrumente, to se jednostavno stiče vremenom. Najvažnija je upornost i konstantan rad.
Kako izgleda priprema za takmičenja?
Andrijana: Počne se mesecima unapred, a potrebno je višečasovno vežbanje tri ili četiri sata svaki dan.
Često si osvajala razna takmičenja, koliko su ti ona generalno važna?
Andrijana: Znači mi to što čujem kritike i savete žirija i publike uopšte. Svako takmičenje je jedno novo iskustvo, stiču se nova poznantsva i ostaju lepe uspomene.
Koje bi od takmičenja izdvojila?
Andrijana: Mislim da mi najviše znači takmičenje i prva nagrada koju sam osvojila 2019. u Novom Sadu na međunarodnom takmičenju Anton Eberst. S obzirom na to da smo prethodne godine pauzirali sa takmičenjima i nastupima, značilo bi mi bilo koje tamičenje i svaka prilika gde bih mogla da nastupim.
Šta učiniti da klasična muzika, koncerti i festivali koji neguju ovu vrstu nuzike imaju više publike?
Petar: Teško pitanje. Nadam se da će ovoj pandemiji uskoro biti kraj, pa će ljudi jedva dočekati dešavanja, a da će samim tim i sale biti popunjenije. Mislim da je ljudima sve to jako nedostajalo, pa se nadam da će i oni, koji do sada nisu dolazili na koncerte, koji nisu često slušali klasičnu muziku, rešiti da dođu.
Da li vas nervira to što se insistira na tome da je to "klasična muzika"? Sluša se u danima žalosti, a realno bi moglo da bude u bilo kojoj prilici?
Andrijana: Svako sluša ono što voli. Sve je to stvar izbora. Ja na primer, u slobodno vreme, volim da slušam rep i trep muziku.
Petar: To nisam znao (smeh)
Andrijana: Ima naravno i klasike, ali kada sebi pustim muziku uglavnom je to trep.
Ima li šanse da ukombinuješ flautu u taj muzički žanr koji voliš?
Andrijana: Imala sam pre par meseci priliku da snimam flautu na pesmi koja tek treba da izađe, pa ćemo videti kako sve to zvuči. Bilo mi je vrlo zanimljivo tako da može flauta uz modernu muziku.
Petre, koji je tvoj muzički izbor kad nije klasika?
Petar: Volim da slušam kubansku muziku, Buena vista social club, pa Queen, Johnny Cash i naravno klasična muzika.
Posle NEO festivala pretpostavljam da polako zakazujete nove nastupe?
Petar: Idemo redom, sve je polako počelo da se budi, važno je da krene. Prvo da odradimo nastup 13. juna pa ćemo dalje zakazivati nastupe i takmičenja.
Petrovo i Andrijanino gostovanje u emisiji "Dnevna soba" možete polsušati ovde:
Jovan Vanja Marjanović
foto: Falaut i privanta kolekcija