Društvo
Stock fotografija diktira trendove
Stock fotografija već 17 godina oblikuje, pre svega, online, a onda i druge oblike marketinga. Na dobrom je putu da iz korena redefiniše primenjenu fotografiju, njene domete i ciljeve, a odavno je jasno da se radi o industriji vrednoj stotine miliona dolara. Novosadski "EU info point" organizovao je stručno predavanje o stock fotografiji na kojem su zainteresovani mogli da se upoznaju sa ovim fenomenom.
Prve godine novog milenijuma mladi preduzetnik Bruce Livingstone pokrenuo je platformu za razmenu fotografija Istockphoto.com. Iako su usluge na početku bile besplatne, ova ideja potpuno je promenila ulogu fotografije na internetu i u marketingu, pretvorivši je u jedan od najvećih biznisa današnjice. Između fotografa i kompanija danas posreduju portali poput Shutterstock-a ili Fotolia-e na kojima se dnevno skladište desetine hiljada fotografija iz celog sveta. I za svaku od njih postoje potencijalni kupci.
Fotograf Dušan Petković je počeo da se bavi ovim poslom zahvaljujući iskustvima kolega i za Oradio kaže kako mu je to najkvalitetniji način da provede slobodno vreme, a usput nešto i zaradi.
"Počeo sam time da se bavim jer mi to daje slobodu i u kreativnosti i u temama. Faktički šta god ti padne na pamet to možeš da fotografišeš ili da snimaš", objašnjava Dušan.
Dušan kaže da je važan izbor teme za fotografisanje, te da je dobro pratiti trendove iako on to često izbegava jer pokušava da snimi nešto samo njemu svojstveno i originalno.
"Faktički uvek nosim aparat sa sobom i ona situacija koja mi se ukaže da bi bila dobra za stock, ili mi to bude tema koju odaberem pa sutradan organizujem snimanje ili tog momenta shvatim da je baš taj kadar, baš to svetlo idealno. Napravim tri, četiri fotke i nekada su ti radovi baš najbolji i odlično se prodaju iako tu nema mnogo pravila", kaže Dušan.
Njegovo dosadašnje iskustvo kaže da nema mnogo pravila koja određuju koja će fotografija dobro proći, a koja neće. Dušan kaže da obično najbolje prođu slike za koje se najmanje nada. Mnogo je faktora koji utiču na to kakvu će sudbinu doživeti: od toga da li je pripremljena za blog ili reklame, koje je ključne reči prate, u kom trenutku je okačena pa sve do trenutnih trendova i zahteva kupaca. Ipak, Dušana to ne obeshrabruje i on kaže da bi voleo ozbiljnije da se posveti stock fotografiji.
Nasuprot fotografima koji nude svoj proizvod stoje agenti koji rade za stock kompanije i posao im je da pregledaju pristigle radove i odobravaju ih. Aleksandar Popović iz Adob-ove kompanije "Fotolia" ovim se poslom bavi godinama i danas je supervizor. O tržištu stock fotografije zna bezmalo sve što treba znati, a za Oradio kaže da ovo tržište živi i raste zahvaljujući velikom broju kompanija kojima su stock slike svakodnevno potrebne.
"Najčešći kupci su velike kompanije koje kupuju ogromne količine sadržaja koje u nekom trenutku koriste za svoje kampanje. Posle dolaze manje dizajnerske kuće, a na kraju i pojedinci-dizajneri za svoje ideje. Nikada krajnji kupac nije običan čovek, a stok fotografije često koriste i novinske i izdavačke kuće i trend je da, koji god ozbiljan magazin u svetu otvorite videćete mnoštvo stock fotografija", kaže Aleksandar.
Tržište stock fotografija privuklo je i dosta fotografa iz Srbije, a Aleksandar kaže da ovde od nje više nego dobro zarađuje svega stotinjak autora. Ozbiljnih stockera ima svega oko 500, dok ostali tom poslu manje više prilaze amaterski. Da biste postali stock fotograf nije najvažnija oprema već ozbiljnost, kreativnost i studiozno praćenje trendova u svetu.
"Nešto što bih ja predložio je ulaganje u sospstveno znanje. Da naučite da pratite trendove, da vidite šta je top što tržište diktira, šta je to što najbolji fotografi diktiraju i gde se tu vi možete naći. Ne trena da se fokusirate na nešto što ne možete da proizvedete. Uslove probajte da prilagodite sebi jer se sve prodaje na neki način ako je porimenjivo i dobro urađeno", objašnjava Aleksandar.
U stock fotografiji, kažu naši sagovornici, trenutno najbolje prolazi takozvani life style: sve moguće scene u kojima se mogu naći najrazličitije kategorije ljudi, porodica, grupa, pojedinaca. Važno je da slike pričaju određenu priču, poseduju neku vrstu emocije i imaju kontekst. To ne znači da ne možete fotografisati životinje, oblake, drveće, saobraćaj... Prosto, fotografije čiji je akter čovek najbolje prolaze.
Takođe, trenutni trend je da fotografije imaju prirodan izgled bez mnogo fotošopa, važno je da pričaju onakvu vrstu priče koju je moguće primeniti na što više reklamnih kampanja. Dobro je i da stockeri poznaju najvažnije praznike na velikim tržištima kako bi sadržaj prilagodili trenutnoj potražnji. Najbolji među njima za takve periode spremni su bar mesec dana ranije i brižljivo biraju datum kada će fotografije objaviti kako se ne bi utopile u moru drugog sadržaja. Iako neće otkriti sve trikove, pažljiv posmatrač može ih otkriti praćenjem najistaknutijih svetskih stock fotografa na Instagramu, koji i diktiraju trendove.
P. Klaić