Društvo / Intervju
Harizma je uvek presudna
Časopisi, bilbordi za hotele, avio kompanije, uber i zubne ordinacije, a od pre nekoliko godina Ju Tjub i društvene mreže, samo su neka od mesta na kojima možete ugledati Novosađanku Tatjanu Bosanac i njen prepoznatljiv osmeh. Ona je već trinaest godina u svetu stock fotografija, a pre više od dve godine pokrenula i Jutjub kanal na kojem njeni pratioci mogu da vide tutorijale o šminkanju i vlogove sa putovanja.
Foto: Nebojša Tatomirov
Kako si odlučila da se baviš stock fotografijom, odnosno, modelingom?
Sasvim slučajno. Pre trinaest godina upoznala sam fotografa sa kojim sarađujem i dan danas. Prosto, imala sam poverenje i sigurnost, to su bile kulturne fotografije, apsolutno mi nije predstavljalo problem da sarađujem sa tako nekim. To su komercijalne fotografije na kojima se forsira porodica, biznis, fitnes i osmeh koji je bio jako dominantan i to su bile moje najprodavanije fotografije. To je nešto što mi je vrlo drago, iako danas to radim u mnogo manjoj meri.
Kako je biti lice nekog proizvoda?
U stock fotografiji mene stvarno prepoznaju i jako me vezuju za razne proizvode. E sad, meni je iskreno to malo problem, zato što sada radim druge stvari i sada mi je bitno da se moje ime vezuje za proizvod. A u stock fotografiji ti si isključivo lice, bez imena, što je vrlo simpatično i nekad mi je bilo interesantno, ali mi je sada bitna identifikacija, u smislu da od sebe napravim brend, a ne samo od lica.
Kompletan intervju sa Tatjanom Bosanac možete da poslušate u plejeru.
Koliko je teško probiti se u svetu stock fotografije?
Mislim da je neophodno da imaš ono nešto, u smislu harizme. Nije bitno ni da ti budeš najlepši niti da budeš perfektno zgodan, već je vrlo bitno da imaš dobar i prijantan izgled, što se kaže girl next door. Da svako može da se identifikuje s tobom. Stock fotografija je promenila pravac u poslednjih nekoliko godina i sada ide u nekom prirodnijem smislu. Mnogo se manje retuširaju fotografije, radi se više na stvarnom identitetu, fotografije i fotografi se trude da više ne fejkuju osmeh i forsiranje sreće. Ja nikada nisam imala ambiciju i želju da se bavim isključivo time, meni je to uvek bio hobi i dodatna zarada.
Pre dve i po godine si otvorila Jutjub kanal, kako je došlo do toga?
Još 2011. godine sam želela da pokrenem svoj blog, međutim, uvek sam smatrala da mi možda nedostaje iskustva i znanja za neku oblast kako bih govorila više o tome. Uvek me je interesovalo, s obzirom na to da sam završila novinarstvo, a posle i master za marketing i trgovinu. U svetu fotografisanja sam dugo, čak i u šminkanju jer sam završila kurs 2014. godine i to je onda došlo sasvim spontano, svojom putanjom, možda kasnije nego što je trebalo. Ali mi je drago, jer definitivno stavove i pamet koju sada imam ne bih imala sa dvadeset dve, to je apsolutno istina. Tako da možda i nije kasno (smeh).
Foto: Jovana Bosanac
Prate te mlade devojke i traže savete. Koliki pritisak to predstavlja?
Imam ciljnu grupu od 25 do 34 godine i mislim da je ona kod mene više od 60 odsto. To su žene koje su uglavnom već izgrađene. Ono što je najteže i time sam iznenađena, a i malo me nervira, jeste forsiranje da mlade osobe treba da koriste svašta za lice. Naglašavam zaista da do tridesete nisam puno toga koristila i nervira me to potenciranje raznih krema, sređivanja lica... Ne, to nije tako, počni od ishrane, pa će ti i lice biti bolje. Uvek forsiram tu priču i onda mi stigne poruka "da li je kasno da počnem sa negom u dvadeset drugoj godini?" Ili, "šta da koristim?". Šta da koristiš? Pa nešto najjednostavnije, neke neutralne formule. Taj momenat preterivanja me nekako plaši, mlade devojke prosto nemaju filtere da znaju da li je to dobro ili loše.
Poslednjih godina se pojavljuju tutorijali šminkanja gde se na kraju totalno promeni lični opis. Ti to ne radiš.
Ne, ja to ne volim i ne mislim da mi to treba i da je to lepo. Ok, kada se iz zabave našminkam ili za neki večernji izlazak. Ali da menjam lični opis ili da pođem negde sa duginim bojama na kapcima, to prosto nije nešto što može da se iskoristi. Najviše volim neutralnu šminku, koja se ne vidi. Žene kod nas vole, ako plate šminkanje, da im se ta šminka vidi i prosto su sve kao ištancane. One su obično komplet sređene, od šminke, garderobe, frizure i ti ne znaš gde da gledaš. Tu nije akcenat ni na čemu konkretno, jer je na svemu.
Foto: Jovana Bosanac
Koliko je ti je bitno da u tom svetu budeš ono što jesi i da se držiš svojih postulata, a ne da ideš za trendovima?
Mislim da je sreća što sam ušla u tu priču sa toliko godina i sada sam već fino napravila put. Prilično sam kategorična u nekim stvarima, sa dosta toga ne pravim kompromise. To jeste sporiji put, ali iskreno, mislim da je dugoročniji i kvalitetiji. I to što sam tačno imala u glavi da znam šta neću, prosto, karakter dođe sa godinama. Karatker je jako bitan, jer kada se bavite ovim poslom onda ste otvoreni da svaka osoba kaže šta misli o vama. Ako niste jaka i formirana ličnost psihički, postoji mogućnost da vas to prilično slomi. Može da bude stvarno gadnih komentara, a ja na to ne obraćam pažnju. Da to stigne nekoj mlađoj osobi, koja još uvek nije svesna sebe, može da dovede i do anksioznosti, pa i depresije na šta danas upravo utiču društvene mreže.
Kako mlade devojke koje ulaze u taj svet da se nose sa tim? Šta ti kao starija koleginica preporučuješ?
Jednostavno, stvarno treba biti strpljiv. Sve ono što dolazi instant, udruživanje i sve ostalo, prosto, ne treba raditi ništa što ti nije prijatno i ništa što ne osećaš da je tvoje. Ako osećaš nelagodu na srcu i duši, onda to definitivno nije prava stvar i produži pored toga. Ne moraš da prihvatiš svaku saradnju, budi strpljiv čak iako nemaš para, pošto ova industrija zahteva novac. A opet, imaš devojku kojoj roditelji daju pare i ima vrlo ograničena sredstva, ona mora daa zna da postoje i povoljniji proizvodi.
U ovom svetu ti si influenser. Koliko si svesna moći koju imaš?
Mislim da jesam. Ljudi u Srbiji su i dalje malo skeptični, ali to jeste uzelo ozbiljnog maha u svetu marketinga. On nikad nije bio jeftiniji, zato što sada postoji mnogo ljudi koji će prihvatiti da za poklon ili male pare rade nešto. To je nezgodna strana posla, ali u principu influenseri imaju veliku moć. To se, na primer, vidi po rafovima, jer kada neko ko je zaista uticajan kaže da koristi neki karmin, taj karmin će sutra da nestane sa svih polica u svim gradovima.
Misliš li da su tvoje kolege svesne uticaja koji imaju?
Tu je podeljeno, ima i jednih i drugih. Ima onih koji su stvarno sjajni, ali i onih koji to prosto rade iz pogrešnih razloga ili zato što žele da zarade. U svakom poslu imate nekog ko radi kako treba, ali i onih koji ga odrade i prihvataju apsolutno sve. Ti možeš neko vreme graditi neku sliku o sebi, ali moraš biti jako svestan, na konto ovog što se dešava sa Bakom Prasetom i sličnima, koliki uticaj imaš na vrlo mladu populaciju. Koliko je tvoj sadržaj zapravo loš, negativan i manipulativan. Meni je to stvarno strašno. Slabo pratim tu scenu, ali ja ne znam ko je tu normalan.
J.Mijatović