Društvo / Intervju
U savremenom cirkusu danas je sve moguće
Novosadsku trupu savremenog cirkusa Kreativni pogon navikli smo da gledamo na uličnim performansima i u uličnim predstavama. Uskoro će po prvi put bez uobičajenih rekvizita, ući u zatvoren prostor i to na scenu Novosadskog pozorišta, gde će izvesti svoju prvu predstavu, mešavinu pozorišne i cirkuske umetnosti, pod nazivom "Work in progress".
Premijera je zakazana za 3. mart, a izvešće je moderni cirkusanti pod rediteljskim vođstvom Margarete Taboroši. Kako kaže Dragan Jajić Vladisavljev, član Kreativnog pogona, radi se o potpuno novom umetničkom izražaju koji otkrivaju, a koji se kreće između klasične predstave, teatra pokreta i cirkusa.
"Tema je rad. Mi se trudimo da stvari koje radimo budu na neki način angažovane, odnosno, na svaki način angažovane. Nismo za to da pravimo predstave samo za zabavu, mada ima i toga. Gledamo kako stvari oko nas funkcionišu, pa smo odabrali rad kao jednu od važnih tema u našem društvu, jer od toga ti zavisi nekako sve ostalo. Od toga kako radiš, šta radiš, da li radiš to što voliš i koja je cena toga da radiš negde gde se tvoj rad i ne ceni. Svedoci smo i mobinga i rada za male pare i odlaska ljudi zbog toga i sve nekako jedno za drugim to je kao neka domino igra u kojoj sve pada. Kvalitetni ljudi odlaze odavde u potrazi za nekim boljim i kvalitetnijim životom. Međutim, šta ako ostaneš ovde, ako je za tebe kvalitet to da imaš svoje prijatelje ovde, da živiš pod nekim suncem koje fino zna da te ogreje, a taj krug se oko tebe sve više sužava. Zbog svega ovoga smo se opredelili baš za tu temu", objašnjava on.
Predstava koja se izvodi bez reči, neće imati profesionalne glumce, a pored članova Kreativnog pogona na njoj će sarađivati i deo ekipe Ludifika, trupe koja se takođe bavi modernim cirkusom. Kako kaže Dragan, ovoj temi rada nisu prišli ni pesimistično ni optimistično, već groteskno.
"To je jedna tragikomična priča. To je tragična priča u suštini, ali se trudimo da je prikažemo na neki tragikomični način, i to je jezik predstave, uglavnom groteska je u pitanju", dodaje on.
Savremeni cirkus je za članove Kreativnog pogona, njih desetak, glavna radna preokupacija, time se bave, mahom od toga i žive. Kako naš sagovornik kaže, čini mu se da više živi od sreće što se bavi time, nego od novca.
"Ja bih voleo da svi u ovoj zemlji rade, odnosno shvataju rad kao što ga mi shvatamo, kao nešto zbog čega ustaneš ujutro i ne pitaš se da li je ponedeljak, jer nam stvarno nije važno, uvek sa radošću dođemo na probe i radimo", kaže Dragan i objašnjava kako iznutra izgleda work in progress jedne ovakve trupe.
"Sednemo u krug i krug je taj osnovni geometrijski oblik koji funkcionše i svako kaže svoju želju, svako ima pravo da učestvuje ili ne učestvuje, da se niko ni na koga ne ljuti zbog toga, da svako da svoj predlog. Posle toga svako ulazi u svoj krug, boravi tu neko vreme, istražuje unutar sebe, traži nešto potpuno novo. Sve manje se okrećemo ka medijima, internetu, ne tražimo mehanizme napolju koliko unutra. Primetili smo da posle toga sve što uradiš je tvoje, bez obzira na to da li je to neko već uradio, možda i jeste, sigurno jeste, ali način na koji ti to uradiš je potpuno jedinstven", objašnjava Dragan.
Kreativni pogon i Ludifiko su jedine trupe savremenog cirkusa u Novom Sadu. Pored njih, u Srbiji rade još i beogradski Inex teatar i Cirkusfera, te jedna trupa u Nišu. Svi koji se bave ovim ugledaju se na Francusku, postojbinu modernog cirkusa u kojoj postoji oko 800 nezavisnih i zavisnih cirkuskih škola.
"Ono što razdvaja tradicionalni i savremeni cirkus je da nema životinja, to je prva razlika, a što se ide dalje taj raskorak između tradicionalnog i savremenog cirkusa je sve veći i veći. Jer on može u sebi da ima toliko drugih elemenata da više ne liči na sebe, da je jako daleko od cirkusa. Tako da formula savremenog cirkusa praktično i ne postoji, samo su ga ljudi tako nazvali", kaže on.
Kako izgleda savremeni cirkus i koje sve veštine obuhvata moći će da se vidi već u martu kada Kreativni pogon počinje sa održavanjem radionica u zapadnom holu Spensa.
"Imaćemo dva termina dnevno za sve uzraste i kategorije stanovništva, od dece do odraslih. Moći će da dođu i da vide šta je to, možemo da im pokažemo sve što znamo i šta radimo, da se i sami oprobaju u žongliranju, štulama, manipulaciji objektima, vazdušnim akrobacijama, jer je to jedino mesto u gradu gde imamo uslove za vazdušne akrobacije", kaže on i dodaje da je danas moderni cirkus kompleksna izvođačka umetnost koja obuhvata ples, teatar pokreta, operu i tradicionalni teatar i u kojoj je, kako tvrdi, sve moguće.
Kako izgleda kada savremeni cirkusanti uđu u pozorište pored Novosađana, moći će da vidi i publika u Kikindi, 4. marta, u Pančevu 9. marta, u Zrenjaninu 10. marta, a dan kasnije i u Subotici.
Radijski prilog poslušajte u plejeru:
Jovana Zdjelarević
Foto: Kreativni pogon