Društvo / Intervju
Content Insights u borbi protiv klikova po svaku cenu
Prelazak gotovo svih medija na online platforme doneo je dosta problema. Evaluacija objavljenih tekstova, kao i samog učinka autora, meri se isključivo kroz klikove. Novosadski startap Content Insights dobio je investiciju od 1.1 miliona eura od fondova North Base Media, NEVEQ i Eleven, da nastavi razvijanje web analytics servisa koji bi rešio problem tzv. klik bejt naslova, kao i senzacionalističkih tekstova čija je jedina uloga - prikupljanje klikova.
Content Insights tim sastavljen je od trojice entuzijasta, matematičara i data-base eskperta Ilije Šuše, php programera sa iskustvom u hostingu Dragutina Miletića i osnivača Njuz neta Dejana Nikolića. O radio je porazgovarao sa Dejanom o samom servisu, kao i o tome da li su srpski mediji spremni za promene.
"Content Insights je već u svom MVP (Minimum viable product) periodu, znači kad je proizvod i dalje ružan i nikakav, imao oko 50 korisnika. Sada ih ima više od 200, od kojih 30 već plaćaju usluge. To pokazuje interesovanje više za našu misiju, nego za to kako rešavamo probleme, jer mi zapravo najviše učimo upravo od njih", rekao je Dejan u razgovoru za Oradio.
Kakve će probleme ovaj softver rešiti?
Problem koji rešavamo se tiče svih nas koji volimo sadržaje na vebu. Praktično, pokušavamo da neku "old skul" etiku i novinarstvo kada je reč o izveštavanju, prenesemo u digitalno doba, u kome je sve merljivo. To je bitno, jer nas je upravo loše merenje dovelo u tu spiralu koja vodi u bunar bez dna. Naravno, pričam o merenju putem klikova, što novinare i tvorce sadržaja pretvara u ljude koji jure isključivo klikove i ništa drugo.
Kako tačno funkcioniše servis?
Ono što smo stvorili je analitički servis, zvuči malo dosadno, ali on praktično razbija taj začarani krug na način da ne posmatramo klik kao mernu jedinicu za vrednovanje sadržaja. Naš servis uzima u obzir više od 100 različitih parametara. Kada sve skupimo na jedno mesto, rezultati daju jasnu sliku novinarima i urednicima šta sa tim sadržajem mogu da urade. Vraćamo se vrednostima gde je jako bitno napraviti jaku i dobru priču.
Koji sve parametri učestvuju u analizi?
Recimo attention time, tada gledamo vreme koje je provedeno na samom tekstu. To se obično prati po sesijama - kada odeš sa te strane sesija se zatvara i to je to. Što znači da se gleda vreme od otvaranja browsera do zatvaranja, pa ukoliko jednom otvoriš stranu i odeš do pijace ono će i dalje meriti vreme, jer meri browser time. Mi to posmatramo drugačije. Merimo attention time tako što gledamo da li ima neke akcije na stranici, da li je pomeren miš, markiran tekst, zapravo bilo koji znak da je korisnik živ.
Da li je srpsko tržište spremno za promene?
Sajtovi koji su već korisnici našeg servisa zapravo to pokazuju najbolje. Četiri od top deset sajtova koriste naš proizvod. Očigledno ljudi razmišljaju o tome, a mi hoćemo da razdvojimo način na koji se posmatra analitika. To podrazumeva pravljenje razlike između korišćenja podataka u editorijalu i u marketingu. Da razdvojimo proizvodnju od prodaje, da imamo različite načine merenja. Ukoliko ne dođe do toga, ljudi će se naći u situaciji kao Čarli Ćaplin u filmu "Svetla velegrada", gde radi na pokretnoj traci. To se i dešava i u svetu, Huffington post izbacuje dnevno više od hiljadu tekstova. Takođe i naši domaći mediji izbacuju više od 300 tekstova dnevno. Koja i kakva provera izvora i podataka može da se desi kada izbacuju tu količinu sadržaja? Ceo taj princip brzine urušava stvar i ljudi su svesni da to ugrožava struku.
Da li možemo ovo da posmatramo kao prve male revolucionarne pokrete?
Mislim da će samo tržište pokrenuti revoluciju, mi smo suviše mali za to, ali ćemo biti ljudi koji prodaju oružje u ratu. Oni uvek najbolje prođu (smeh). Mi dajemo oruđe ljudima da rade u novom okruženju. Jedan od prvih signala da se tržiste menja je add blocker. U svetu se broj korisnika add blockera povećao na 40 odsto, to znači da dvoje od pet posetilaca uopšte ne vidi reklame. Kod nas je to ipak manje, trenutno je od sedam do 15 odsto.
Lea Kotlica
foto: gigamatics.com