...
TRENUTNO05:00 - 10:00Music Mix by Bea

Društvo / Aktivizam

Mediji u Srbiji slepi za probleme mladih

28.06.2018.

Mediji u Srbiji izveštavaju o problemima i potrebama mladih površno, uz brojne stereotipe i predrasude, pokazalo je najnovije istraživanje "Novosadske novinarske škole". Kako je za Oradio rekla Valentina Sigeti iz ove organizacije, pokušali su da ustanove kako mediji naginju diskriminaciji prilikom izveštavanja o pojedinim društvenim grupama.

.

Ona kaže da su tokom projekta razgovarali sa velikim brojem srednjoškolaca o tome kako ih mediji vide i prepoznaju li stereotipe u izveštavanju.

"Iznendailo nas je da je većina mladih svesna da u tekstovima o mladima ima mnogo generalizacija. Oni su ih uvek prepoznavali. To ih je poprilično ljutilo kada ih mediji prikazuju na stereotipne načine", kaže Valentina.

Istraživanje KOMS-a iz 2016. godine pokazalo je da se 90,4% mladih informiše preko društvenih mreža, 72,9% proverava i web portale, 43,8% gleda televiziju, a 30,5% preko novina. Valentina kaže da i taj podatak dovoljno govori o tome na koji način tradicionalni mediji tretiraju omladinu.

"To što mladi ne prate medije koje smo monitirovali pokazuje između ostalog i zašto se mladima ne dopada kako izveštavaju. Čak i kada rade priloge o njima, to rade utemeljeno na nekim uverenjima i stereotipima. Naše istraživanje je pokazalo da mediji o mladima izveštavaju na dva načina. Kada osvajaju nagrade je jedan, a drugi je na način da nas ubeđuju kako mladi 'nešto rade sve više'... Sve više su promiskuitetni, sve više lenji, koriste droge, nešto ne znaju itd", kaže Valentina.

mladipiju jpeg

Istraživanje je pokazalo i da su medijski sadržaji za mlade u Srbiji veoma oskudni, o problemima mladih najčešće se izveštava u skladu sa agendama zakonodavne i izvršne vlasti, što je posebno uočljivo kod javnog servisa (RTS), čiji su iskoraci ka medijskoj inicijativi veoma retki i skromni.

Mediji takođe neretko izveštavaju o mladima sa distance, uz opozicije tipa mi i vi, gde je mi = autoritet, a vi = dekadencija, čime implicitno poručuju da mladi nisu njihova ciljna grupa, tj. publika, već samo predmet izveštavanja, a povremeno i gneva. Gnev posebno dolazi do izražaja kada se raspravlja o vrednostima koje se u tradicionalnom društvu pretpostavljaju kao univerzalne. U tom svetlu, šarene beležnice mladih vlogerki ne posmatraju se kao novi format popularne kulture, već kao pretnja srpskoj kulturi i njenim kanonizovanim velikanima, pokazalo je istraživanje NNŠ.

Valentina kaže da mediji malo pažnje obraćaju na teme koje zanimaju mlade.

"Govori se o stipendijama, školovanju, ali se veoma često spominju u crnoj hronici u negativnoj konotaciji kao akteri. Jako je važno istaći da su mladi u prilozima I tekstovima vrlo malo zastupljeni kao subjekti. Tek u dva odsto članaka i priloga mladi su subjekti. To znači da ih mediji retko pitaju za mišljenje o problemima koji su im najčešći. Mnogo češće mladi su objekati u tim pričama, neko drugi o njima govori i taj neko je najčešće pripadnik vlasti, političar i slično", kaže Valentina.

vanja jpeg

Istraživanje NNŠ pokazalo je i da se mediji, sa jedne strane, oslanjaju na opšti konsenzus prema kojem su mladi 'budućnost društva', te kao takvi zaslužuju bolje obrazovanje i priliku da dostojanstveno žive i rade u Srbiji, dok je sa druge strane ta ista populaciona grupa medijski podzastupljena, sposobna da prekorači 'informativni prag' medija samo u tri slučaja: kada postigne izuzetan rezultat, kada izazove veliko razočaranje ili kada o njoj govore političke elite.

Novosadska novinarska škola posmatrala je i kako mediji izveštavaju o starima, izbeglicama, LGBT populaciji, deci i mnogim drugim društvenim kategorijama, a rezultati istraživanja biće dostupni u publikaciji koja će moći da se pogleda na sajtu NNŠ već u subotu. U ovom istraživanju posmatrani su: Blic, Politika, Informer, RTS, Prva TV, Pink i portali Tanjug, Telegraf i Vice. Kompletan razgovor sa Valentinom Sigeti poslušajte na našem podkastu.

P.K.

 

 

Možda te još zanima:

.

Besplatna vakcina protiv HPV-a za studente od 19 do 26 godina

Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata Novi Sad obavestio je studente da će u toj ustanovi biti omogućena besplatna vakcinacija za…

.

Vebinar o omladinskim razmenama

Informativni centar Fondacije Tempus organizuje vebinar pod nazivom “Putuj u inostranstvo kroz omladinske razmene”. Vebinar je namenjen mladima od 13…

.

Mladi retko posećuju, ali aktivno stvaraju u pozorištu

Iako se u javnosti stiče utisak da mladi retko idu u pozoriše, sve veći broj njih se direktno angažuje u…

.

SKCNS poziva u Omladinski teatar

Studentski kulturni centar Novi Sad otvara konkurs za studente Novosadskog univerziteta i sve mlade od 16 do 30 godina. Ukoliko…

.

Gen Z posmatra kako njihovi stariji otkrivaju internet i mimove

Ako pitate starije pripadnike Generacije Z, reći će da u početku beše Fejsbuk. Milenijalci će reći da je postojao i…

.

Preduzetnički klub mladih o turizmu

Treća preduzetnička priča u okviru programa “Preduzetnički klub mladih” koji se realizuje svakog četvrtka tokom marta meseca u Američkom kutku…

  • 00:00 Music mix by Anja
  • 05:00 Music Mix by Bea
  • 10:00 Pre podne na O radiju
  • 10:10 Pesma dana

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo