Lifestyle / Zanimljivosti
Kroz gradsku gužvu najbrže je bajsom ili trotinetom
Automobili, bicikli, električni trotineti i javni gradski saobraćajni prevoz (JGSP) uobičajena su sredstva koje ljudi u gradu koriste kako bi se prevezli od tačke A do tačke B. Postavlja se ipak pitanje koji je od tih prevoza najbolji za kretanje po gradu? Cena goriva nastavlja da raste, pa je dizel sada 218 dinara, a benzin 205. Veoma skupo, pogotovo za mlađe osobe, pa auto u startu možemo da otpišemo kao idealno sredstvo za vožnju po gradu, u ovom trenutku. Ostaju nam JGSP, taksi, bicikl i sve popularniji električni trotinet.
Prema anketi koju smo sproveli na Instagramu, kao glavno sredstvo za prevoz po gradu, 33 odsto ispitanika je navelo bicikl, pet odsto električni trotinet, 19 odsto automobil, a čak 43 odsto JGSP. Jedna od osoba koja se često vozi u gradskom autobusu je Isidora Vuković, koja je sa nama podelila iskustva.
"Smatram da je sasvim realna cena prevoza i mislim da su delovi grada korektno povezani. Mislim da se brzo i lako stiže svuda", kaže Isidora.
Ona, međutim, ne misli da je JGSP najbolje prevozno sredstvo za grad.
"Mislim da je bicikl, ipak, malo bolji, jer kada su gužve u saobraćaju može brže da se stigne nego busom. Isto smatram i da automobil nije neko rešenje, jer je parking u gradu generalno problem", ističe Isidora.
OBRATI PAŽNJU
Parking mesta ne predstavljaju problem za taksiste. Vožnja taksijem jeste dosta skuplja od JGSP-a, ali je i bolja opcija ukoliko to možete da priuštite. Nema gužve, vožnju možete uvek da zakažete i brže se stiže do cilja. Irena Čučković često koristi to prevozno sredstvo i po njoj je i najpraktičnije.
"Gradski prevoz je dosta sporiji od taksija i u taksiju se ne skuvaš ili ne smrzneš, zavisno od doba godine. Jedina mana je to što je skupo. Bez obzira na to što radim i imam neke stipendije, uvek je to razmišljanje u glavi – da li imam tih 400 dinara da potrošim na taksi", priča Irena.
Dakle, JGSP je spor, taksi skup, tako da ne možemo da kažemo da su to idealna prevozna sredstva za grad. Tu su, međutim, bicikli, koje redovno srećemo u saobraćaju. Novi Sad je ravan grad i kao takav predstavlja idealno mesto za vožnju bajsom. Kristina Ivković Ivandekić je do nedavno svuda išla peške, a onda je uzela bicikl.
"Sada mi se iz tog ugla sve čini mnogo lakšim i bržim. Mislim da je bicikl savršeno prevozno sredstvo za Novi Sad, jer svi dobro znamo probleme sugrađana koji voze auto. Na trotinet nisam ni pomislila, a autobus koristim kad moram. Smatram da je najbolja opcija upravo bicikl, jer njime u Novom Sadu možeš svuda brzo da stigneš. Jednostavan je za korišćenje, ne zahteva novac za kartu ili gorivo. Odličan je za zdravlje, fizičku aktivnost i naravno okolinu, jer vožnjom bicikla možemo doprineti, kako poboljšanju kvaliteta života, tako i zagađenju životne sredine", naglašava Kristina.
Vožnja biciklom po gradu nekad može da bude i komplikovana, ali je to uglavnom zbog drugih učesnika u saobraćaju.
"Primetila sam da se u Novom Sadu baš mora pažljivo voziti, jer je svuda gužva i pešaci ne obraćaju pažnju. Do nedavno sam bila samo pešak i tek sad uviđam neke stvari i probleme koje pešaci stvaraju biciklistima, poput prelaženja preko biciklističke staze bez prethodnog gledanja da li neko od biciklista ide u susret", kaže Kristina.
OBRATI PAŽNJU
U poslednje vreme na ulicama možemo da vidimo sve veći broj električnih trotineta. Porast korisnika ovog prevoznog sredstva može biti znak da se trotinet izdvaja kao idealan prevoz. Jedna od osoba koje poseduju to vozilo je Jovana Manojlović.
"Električni trotinet mi se od svih prevoznih sredstava činio najbržim i najekonomičnijim. Pre svega je dovoljno brz da po Novom Sadu obavite sve što vam treba. Ne morate da tražite parking mesto i nemate strah od toga da će vam neko ukrasti bicikl. Električni trotinet ima 12 kilograma i možete ga poneti u ruci sa sobom u kancelariju, prodavnicu ili bilo gde. Ne zagađuje sredinu, kao, na primer, motori i automobili. Svuda po gradu imate biciklističke staze na kojima vrlo bezbedno možete da vozite trotinet. Kad sve to uzmete u obzir, zaista se ispostavi da svuda stižete brzo i da je najekonomičniji kada je prevoz u pitanju", ističe Jovana.
Neki prosek koliko možete da pređete sa električnim trotinetom za jedno punjenje baterije je 30 kilometara, što je sasvim dovoljno za grad kao što je Novi Sad. Doći će, međutim, vreme kada će baterija morati da se menja, a cena zamene u servisu je oko 100 evra. I pored toga, opet je ekonomičnije u odnosu na automobil ili taksi.
Dakle, prema onome što su rekli naši sagovornici, možemo da zaključimo da su se kao idealna prevozna sredstva za grad izdvojili bicikl i električni trotinet. Jeftiniji su, jednostavniji za korišćenje i, što je možda i najbitnije u vremenu u kom živimo, ne zagađuju okolinu.
S. Rudakijević