Lifestyle / Web
Fejsbuk je besplatan, ne korisnici!
Nakon skandala sa Cambridge Analyticom koja je došla do privatnih podataka sa Fejsbuk profila čak 87 miliona ljudi, saslušanje prvog čoveka ove društvene mreže, Marka Zuckerberga, nije dovelo ni do kakvih konkretnih rešenja. Ono što je mnogima poslednjih dana glavno pitanje jeste: Zašto se uopšte iko čudi što je do toga došlo?
Zar nismo svi kliknuli allow na sve ono što smo zamoljeni da dozvolimo? Na kraju krajeva, sam Mark Zuckerberg je 2010. godine nazvao ljude glupacima koji mu vjeruju. "Ljudi su nam to dali. Nemam pojma zašto", rekao je o hiljadama mejlova, fotografija i adresa u koje je imao uvid u svakom trenutku.
Za iznenađenje i šok je sada kasno, ali nije i za pokušaj uvida u podatke koje ko zna ko ima o vama. Naravno da zbog svega što se dogodilo sve više ljudi razume da Fejsbuk i drugi tehnološki giganti imaju ogromnu količinu podataka o svima nama. Ne samo ono što vam je u istoriji pretraživanja, nego i lokacije na kojima ste koristili telefon, koliko se dnevno krećete, kada, gde i na kraju dana, kada ležete da spavate. Da, imaju čak i podatke za koje ste bili sigurni da ste zauvek izbrisali.
Čelnik Fejsbuka Mark Zuckerberg drugog dana saslušanja rekao je da veruje da će američka vlada uvesti dodatnu regulativu nad društvenom mrežom koju je pokrenuo.
"Mislim da je neizbežno usvajanje nove regulacije u vreme dok važnost interneta u svetu raste", rekao je on dok je dan ranije njegovo svedočenje bilo fokusirano na objašnjavanje kršenja privatnosti i na odgovor Facebooka, ali je već drugog dana saslušanja glavna tema ubrzo postala regulacija. Međutim, konkretna zaštita podataka je uskoro pred nama i to ne zahvaljujući Marku i američkom kongresu.
Naime, korisnici Facebooka na području Evrope počeli su da dobijaju notifikacije koje ih obaveštavaju o tome da provere privatnost, kako bi mogli da nastave da koriste aplikaciju mesindžer. Facebook se na taj korak odlučio zbog novog zakona o regulaciji zaštite podataka GDPR (General Data Protection Regulation) koji će stupiti na snagu 25. maja. Andrej Petrovski iz Share fondacije kaže da tog dana na snagu stupa generalna regulativa ličnih podataka.
"Odnosi se na kompanije u Srbiji koje posluju sa subjektima iz Evropske unije. To je nešto što je direktno pravno obavezujuće. Države ne moraju da usklađuju lokalnu i nacionalnu legislativu sa GDPR-om već on važi po defaultu. Za kompanije to znači da će morati da usklade svoje poslovanje sa pravilima koje definiše GDPR u smislu zaštite ličnih podataka, odnosno, kompanije će morati da poštuju određena pravila i imaće određene obaveze kada je u pitanju hendlovanje ovim podacima".
Andrej kaže da se uvođenjem GDPR-a dobijaju nova prava, na primer, može se zahtevati od rukovaoca informacijama dobijanje tačne informacije o tome kako se ti podaci koriste.
"Sa druge strane, korisnici mogu da traže da se ti podaci obrišu ili da ih prebace sa jedne na drugu platformu. Te kompanije prikupljaju podatke na najrazličitije načine. Društvene mreže su jedna od kompanija obuhvaćenih GDPR-om, ali tu su i hoteli, banke, praktično sve kompanije koje prikupljaju bilo kakvu vrstu podataka", objašnjava naš sagovornik i kaže da, na žalost za nas kao građane Srbije, to ne znači da ćemo imati veću zaštitu, jer Srbija nije članica Evropske unije.
"Međutim za kompanije koje imaju sedište u Srbiji to znači da će morati da ispune sve uslove kao i kolege iz Evropske unije. To znači da će se GDPR primenjivati na strane kompanije koje upravljaju podacima, ali neće doneti veći stepen zaštite prava građana. Građani u Evropskoj uniji će biti zaštićeniji nego u Srbiji", rekao je Andrej Petrovski iz Share fondacije gostujući u emisiji "O tome se priča".
GDPR inače služi kako bi nadzirao kompanije poput Facebooka i Google-a zbog povećane zabrinutosti oko načina na koji prikupljaju i dele privatne podatke svojih korisnika. Kompanije će ubuduće biti dužne da svako curenje podataka prijave u roku od 72 sata. Isto tako moraće da omoguće korisnicima brisanje podataka i na taj način sprečavanje njihove zloupotrebe. Ovo će biti najveća promena u pravilima o zaštiti privatnih podataka u istoriji interneta. Međutim, ova promena ne važi za korisnike u Srbiji.
Gostujući u emisiji "O tome se priča" urednik IT magazina Raša Laćarak podsetio je na to da korisnici Fejsbuku od prvog momenta korišćenja daju privatne podatke o sebi.
"Na samom početku korišćenja Fejsbuka vi prihvatate sve i već tada im dajete informacije. Što više i duže koristite Fejsbuk, odnosno, što ga na više lokacija koristite, dajete im više podataka koje mogu da iskoriste. Tako da Fejsbuk uvek zna šta ste jeli i gde, jer svi tagujemo restorane i takođe prate lokacije na kojima se mi nalazimo. Ako neki restoran ili kafić u okolini plaća reklamu Fejsbuku, velika verovatnoća je da će baš vama ta reklama izaći, jer se nalazite u njenoj neposrednoj blizini", objašnjava Raša. On tvrdi da se Fejsbuk nikada neće ugasiti.
"Razlog su mlađe generacije koje sve šeruju na mreže i iz tog razloga on će uvek biti broj jedan, barem kod nas. Što se tiče novijih aplikacija koje su slične Fejsbuku, veoma je teško da one izbiju na tržište jer Fejsbuk drži monopol i preuzme novu aplikaciju. Kompanije koje imaju dosta novca mogu da 'prođu' jedino ako kažu da im je najbitnije poverenje korisnika, kao i da će čuvati lične informacije. Jedino se tada mogu probiti pored Fejsbuka koji je po tom pitanju slab, pa bi možda mogli zbog te njegove ranjivosti da se podignu na viši nivo".
Saslušanje prvog čoveka Fejsbuka
Stalni saradnik emsije "O tome se priča" Vragolaž kaže da ga novonastala situacija uopšte ne čudi.
"Došla žetva. Posađena semena Facebooka i sad je došla žetva. Sad nam svima smeta što smo prihvatili sve te uslove kada smo otvarali profile pre deset godina. Ako sam došao na nečiji sajt i prihvatio uslove, a da ih nisam prethodno pročitao, onda mogu da očekujem da će nešto da mi se desi u budućnosti. Ne možemo da računamo na moral Amerikanaca i bogatih, tako da se ovo desilo. Svi već pričaju o tome kako je Instagram eksplodirao. Ali Facebook ima sve što ti treba, u njemu imaš i Instagram i Tviter, ne treba ti mejl, možeš da posluješ preko Facebooka. To je jako opširna platforma i zauzima veliki deo naših života da bismo je sad odbacili", kaže Vragolaž.
Iako Fejsbuk beleži pad vrednosti deonica na berzi, ipak se čini da je nakon dva dana saslušanja sasvim pristojno profitirao. Deonice Facebooka su u utorak porasle za 4,5 odsto, dok su nakon saslušanja u sredu porasle za 0,78 procenata. Nakon dva dana saslušanja, Zuckerbergov deo u kompaniji se povećao za tri milijarde dolara. Možda Mark na kraju zadovoljno trlja ruke, ali borci za privatne slobode ne kriju netrepeljivost, dok se na tržištu polako ali sigurno pojavljuju male mreže koje žele da budu 'obre verzije posrnulog diva.
Emisiju "O tome se priča" možete da poslušate na našem podkastu, a ukoliko vas zanima koliko i koje podatke Fejsbuk o vama čuva to možete da uradite ovde.
J.M.