Kultura / Strip
Stevan Subić: Rad na Ridleru je ekstremna uživancija
Kada domaći umetnik dobije priliku da stripove crta za američke gigante DC ili Marvel, to je znak velikog talenta. Ali, kada dobije zadatak da crta strip o Ridleru, glavnom negativcu iz planetarno uspešnog i popularnog "Betmena" Meta Rivsa, onda to prevazilazi priču o samomom talentu. Zrenjaninac Stevan Subić zajedno sa holivudskom zvezdom Polom Dejnom radi na trenutno najusijanijoj strip franšizi.
Do najave Ridlera, Stevan je putovao po Francuskoj i Srbiji promovišući svoju verziju epskog snagatora kojeg smo voleli – Konana Varvarina. Iza njega je već sijalo nekoliko nagrada, rad na Tarzanu i na nekoliko vrsnih stripova za čuvenu italijansku izdavačku kuću Boneli. Zavidna je to karijera, imajući u vidu da je Stevan jedva sastavio deceniju u ovom poslu.
Trenutno se njegovo ime pominje u stotinama hiljada tvitova i objava na drugim društvenim mrežama. Rad sa Polom Dejnom na priči o postanku jednog od najbolje razrađenih Betmenovih protivnika, sigurno će pogurati njegovu karijeru ka vrhovima. On kaže: "Biće šta bude“.
"U San Dijegu je najavljen strip koji je sastavni deo franšize novog Betmena. On je toliko važan za sam film, da je i najava odlagana za taj najveći festioval strip kulture na svetu. Imam ogromno zadovoljstvo što radim sa Polom Dejnom na nečemu što je jedan od tri sastavna elementa novog Betmena, što ima ozbiljnu podršku iz celog sveta i izaziva radoznalost kod ljudi“, kaže Stevan.
Kako je publika reagovala na tu najavu?
Ne mogu da licitiram brojevima, ali mogu da kažem da je u martu, kada je zvanično najavljeno da će ovog stripa biti, tizer pogledalo više od dva miliona ljudi, jer je DC to promovisao kao eksluzivu na svojnim mrežama. To je bilo na prvu loptu, kada je publika načula da scenario piše Pol Dejno. Sada, u San Dijegu, na zvaničnoj promociji gde je Pol govorio o stripu i gde su prestale špekulacije da li učetvuje u ovom projektu, taj je broj dramatično veći jer je sve to prošlo kroz hiljade medija.
OBRATI PAŽNJU
Kako izgleda saradnja sa Polom? On je velika zvezda, ali kakav je kao saradnik?
Ne mogu da nađem reči da opišem tog čoveka. On je dve godine mlađi od mene, nije samo vrstan glumac, već je i veoma inteligentan, brz i multitalentovan. Pisao je scenarije za film, režirao, glumio. Međutim, jezik stripa mu je stran. DC je godinu dana tražio autora koji bi radio sa njim na stripu. Napisao je novelu, imao sjajnu ideju, ali mu je bio potreban neko ko će to moći umetnički da isprati i prevede u jezik devete umetnosti. Kaže da je pregledao na hiljade portfolija različitih crtača i ništa mu nije bilo zadovoljavajuće, dok nije video mog Konana, Tarzana i neke druge stripove koje sam radio. Kad je saradnja počela, išli smo ka tome da svodimo novelu na jezik stripa. Četiri meseca smo radili na prvoj epizodi, da bismo se upoznali i sinhronizovali. Saradnja je do te mere intenzivna i plodna, da imamo tri puta nedeljno ZOOM sastanke od po više sati. Slobodno mogu da klažem da svi moji stripovi ne mogu da se porede sa ovim na polju divne saradnje.
Ovo jeste vrhunac tvoje dosadašnje karijere. Ipak, nisi od juče u stripu, radio si Konana i Tarzana, ali, kada si ušao u svet stripa da li si mogao da pretpostaviš da će ta priča otići ovako daleko?
Kada počneš da se baviš nečim kao što je strip, sa nekim većim potencijalom i ulaganjima, odricanjima i učenjem, onda misliš da bi bilo super da se okušaš u nečemu izazovnijem. Radio sam na Tarzanu i Konanu koji su u Evropi dosta dobro prošli, naročito Konan, koji je u Francuskloj i rasprodat. Imao sam dve turneje u Francuskoj, Belgiji i Švajcarskoj i potpisao na hiljade primeraka fanovima. U Italiji naslovi koje radim imaju veliku pažnju publike. Moj crtački izraz je imao pažnju publike odmah, jer je autentičan. Nisam učio od nekoga, već sam sve što znam o stripu saznavao sam i to ima neku autentičnost, ne liči na druge. To je prepoznao i DC i podržao Pola u izboru da postanem deo tog projekta.
Da li se tvoja karijera sada ozbiljno menja zbog ovog stripa?
Kada je tokom snimanja Betmena, Pol pričao režiseru Metu Rivsu o ideji koju ima za lika kojeg tumači, Rivs mu je tada rekao da to mora biti strip, jer je idealno za taj medij. Već sutradan je zakazan sastanak sa ljudima iz Worner Bross-a. Ispostavilo se da je taj strip inicijalna ideja Meta Rivsa i zbog toga ima punu podršku cele filmske kuće i ja nemam blagu predstavu kuda sve to može odvesti. Ekstremno uživam u ovome i očekujem da bi ovo mogla da bude pivotalna tačka u mojoj karijeri, ali ne znam šta će biti. Voleo bih da crtam svoje autorske stripove.
A, ko je Stevan Subić mimo ove priče o Ridleru i Betmenu?
Stevan Subić je četrdesetogodišnji Zrenjaninac koji je tu rođen, živi i crta. U stripu sam od 2015. godine kada mi je izašao prvi strip, odmah potom i drugi na dva velika tržišta - Francuskoj i Italiji. Od tada paralelno radim za ta dva strip sveta. Od 2009. do 20012. godine, kada sam se stripom bavio samo za sebe, dobijao sam neke velike nagrade i one su vezane za moje autorske stripove. Oduvek sam nešto pisao, samo što nisam crtao, jer sam bojkotovao crtanje u svom životu. Kada sam se vratio crtežu, sve sam morao ispočetka. Međutim, nikada ne odustajem, verujem da svet može biti bolji makar u onoj ćeliji u kojoj živim. Nisam usijana glava, ali volim da delim tu iskru oko sebe, terajući i druge da se menjaju i postižu više. Društvu nema promene na nacionalnom ili globalnoim nivou, već samo na ličnom. Ti pojedinci su ti koji mogu da idu dalje i da podstiču druge da se menjaju. Ako me pitate ko sam, eto to sam!
P. K.