Kultura / Galerija
Izložba koja želi da prikaže neku drugačiju Evropu
Nedavno je u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine nedavno je otvorena izložba pod nazivom "Evrovizion: Crossing stories and spaces". Izložba se bavi aktuelnom društveno-političkom situacijom u Evropi i idejom evropskog identiteta. U fokusu ima manje vidljive i marginalizovane geopolitičke i kulturne prostore, posebno one u jugoistočnoj i istočnoj Evropi. Umetnici i umetnice svojim radovima istražuju različita aktuelna društveno-politička pitanja kao što su poreklo, identitet, istorija, neoliberalizam, nacionalizam. Između ostalog bavili su se i pitanjem pozicije drugog i drugačijeg, u odnosu na društveno dominantno.
Izložba u Novom Sadu otvorena je performansom "Monument: No one is lost" umetnice Ivane Ivković. Ona kaže da se rad oslanja na kontekst otvorenog društva i pozicije muških i ženskih identiteta na Balkanu.
"Interesantno je da sam unutar rada sa muškim telom kao performativnim elementom svoje radove izvodila i u nekim centrima Evrope, kao što su Berlin i Beč. Tako da imam neko šire iskustvo o tome kako i na koji način se reflektujemo i prepoznajemo u susretu sa poluobnaženim ili obnaženim muškim telom i koliko je to za evropsko društvo poznanica ili ne. Jedan od probnih konteksta rada zapravo je da se vidi na koji način sredina reaguje na izloženost, tuđu i sopstvenu i šta se u toj tenziji pogleda publike ka performerima i performera ka publici sa nama dešava. I na koji način se otvaramo ili zatvaramo pred idejom izloženosti i obnaženosti", ističe Ivana.
Ivana Ivković
Kako kaže kustoskinja izložbe Sanja Kojić Mladenov manje vidljivi i marginalizovani delovi Evrope imaju skrajnutu poziciju u naučnim raspravama, debatama, pa i na međunarodnim izložbama.
"Odlučili smo se više za teritoriju jugoistočne i istočne Evrope, koje na neki način smatramo poluperiferijama, međuprostorima, koji imaju određenu vrstu veoma zanimljive raznovrsnosti i vrednosti. Baš na te vrednosti smo želeli da ukažemo u ovom projektu i da otvorimo prostor za međusobni dijalog. Za nas su važne sve lokacije na koje ovaj projekat ide. Prva lokacija je bila Sarajevo, istorijski muzej Bosne i Hercegovine, gde smo u junu otvorili ovu izložbu. Sada je Novi Sad, kao važna stanica i međukulturalni grad, ali isto tako i buduća evropska prestonica kulture. Nakon toga izložba će ići u Atinu, Nikoziju, Varnu i nastaviti svoj put, ukupno na 12 lokacija tokom sedam godina turneje. Na poslednjoj stanici, u Berlinu, nadamo se da će se kroz sve ove promene, jer na svakoj lokaciji se dodaju novi umetnici, na neki način aktivirati lokalna umetnička scena koja se integriše u sam projekat i na taj način menja čitav koncept izložbe. Nadamo se da će u Berlinu moći da se vidi možda neka drugačija Evropa od one koju smo navikli da vidimo na međunarodnim izložbama", kaže Sanja.
Interdisciplinarni umetnik sa prebivalištem u Berlinu Adnan Softić kaže da stvara kroz proces i otvoreni rad tražeći odgovore na određena pitanja.
"Moj umetnički pristup je takav da imam određeno pitanje na koje sam nemam odgovor i takođe nemam jednu sliku kojom bih mogao odgovoriti na to. Pitanje je otvorenog društva, zašto ono nastaje, da li je ono koncept zapadnih zemalja i da li je to neko stanje koje se uvek iznova uspostavlja. Ali isto tako me zanima šta je to što uništava to otvoreno društvo, zašto ono uvek mora kolabirati i da li je to neka slučajnost ili neki period u vremenu u kom se nešto takvo uspostavi. I šta je prirodno? Samim tim, istovremeno je to priča Balkana, ali i o Evropi u smislu da ona sama kreira otvorena društva i razvaljuje ih, istovremeno. Moja ideja je da putujem kroz sve stanice i da skupljam fragmente koji su možda i radovi. Oni se međusobno nastavljaju jedan na drugi, preispituju se, proveravaju, otvaraju međuprostore. To ne želim da radim sam, nego radim multimedijalno sa autorima, lokalnim umetnicima i u tom dijalogu takođe se otvara neki intersubjektivni prostor, gde moj lični doprinos nije sve, nego radi se u razvoju", ističe Adnan.
Kustoskinja izložbe Sanja Kojić Mladenov naglašava da su svi ti različiti umetnički koncepti upućeni na aktuelnu situaciju u Evropi.
"Ispituju teme identiteta, roda, stereotipa, zatim istoriju, mitologiju. Možemo reći na neki način i kritikuju neoliberalni kapitalizam, kolonijalizam, isto tako i nacionalizam. Pitanje sećanja, arhiva, politike sećanja, takođe je posebno važno na izložbi. Sve to kroz umetničke radove koji su izvedeni u različitim medijima. Svi oni nekako teže eksperimentu i problematizaciji nekih ivičnih, graničnih polja umetnosti, pa i interdisciplinarnom radu", kaže Sanja.
BIJENALE MLADIH - SINERGIJA UMETNOSTI
SLIKE OTVORENE ZA DALJA ČITANJA
Na ovoj izložbi u Novom Sadu možete da vidite radove 14 umetnika, umetnica i umetničkih grupa. Projekat sadrži i putujuću biblioteku, a svako od učesnika je imao mogućnost da preporuči neke važne knjige za njega i njegov umetnički diskurs. Izložba je otvorena do 27. februara, a projekat realizuje institucija za internacinalne odnose u kulturi iz Nemačke.
O izložbi "Evrovizion: Crossing stories and spaces" pričali smo u novom izdanju emisije Pop up:
S. Rudakijević
Foto: Marko Ercegović