Društvo / Obrazovanje
Vratite dostojanstvo prosveti
Nastavnicima treba vratiti autoritet i poštovanje, izjava je koja se sve češće čuje posle tragedije u OŠ “Vladislav Ribnikar”. Odnos između njih i učenika ključan je u vaspitanju dece, a na tom odnosu ne mogu da rade prosvetari opterećeni birokratijom, sputani lošim zakonima i malo plaćeni, zaključak je do kojeg najčešće dolaze prosvetari koji se bore za poboljšanje položaja ovog esnafa.
Srđan Slović iz sindikata prosvetnih radnika “Nezavisnost” za Oradio kaže da je autoritet nastavnika nestao onog trenutka kada su počeli da se bore za golo preživljavanje zbog loših uslova rada i malih plata. Nije to jedini razlog, ali igra veliku ulogu, kaže on.
“Nastavnici imaju ozbiljno narušen autoritet, jer su poniženi. Do toga je došlo zbog katastrofalno lošeg položaja i loše zakonske regulative koja se nameće iz kabineta Vlade, bez ikakvih konsultacija sa bazom i sindikatima.”, kaže Slović.
Prema njegovim rečima nastavnici su preopterećeni birokratijom koju moraju da obavljaju i pored koje ne ostaje mnogo vremena i volje za ono zbog čega se nalaze u školama – za vaspitavanje.
“Nastavnik je više koncentrisan na administrativne procese nego na suštinu i sprovođenje vaspitnog rada. Kada dođe kontrolni organ u školu, on gleda birokratski deo, jer je to lako kontrolisati, a ne kako je odrađen vaspitni rad. A, upravo taj vaspitni deo je problematičan, što sada i vidimo”, objašnjava Slović
Naš sagovornik kaže da su sa premijerkom Anom Brnabić poslednji put razgovarali 24. aprila, ali je bilo reči o materijalnom položaju nastavnika. O programskom i zakonskom ni slova.
“Ponovo se najavljuju mere koje bi, navodno, trebalo da poprave situaciju u školstvu, a donose se bez mišljenja sindikata i nastavnog osoblja. Mislim da je to duboko pogrešno i da dugoročno neće doneti nikakvo poboljšanje”, kaže Slović.
Nastavnici uzaludno ponavljaju da su im vezane ruke u dodiru s decom koja se ponašaju loše i nasilno. Nastavnica srpskog jezika, Violeta Marković, kaže da je očekivanje od nastavnika da uspostave red u učionici sve neutemeljenije.
“Traže od nas da vaspitavamo decu, a sve što mi možemo jeste da im ispredajemo lekcije i eventualno pokušamo da razgovaramo sa njima. Međutim, deca koja ne žele da razgovaraju ne moraju, a mi nemamo čime da kaznimo one koji su skloni nasilju”, kaže Violeta.
OBRATI PAŽNJU
Prema njenim rečima, društvo kroz medije, nastupe političara i javnih ličnosti ismeva znanje, diplome, školu..
“Nameću se deci uzori sa ruba kriminala i iz redova polusveta i u takvoj atmosferi nastavnici, koji propagiraju suprotne vrednosti, imaju malo šanse. Poseban problem je to što je naše školstvo usvojilo sva pravila koja štite prava deteta. To je sjajno, ali nisu uračunali činjenicu da nastavnik mora da reaguje kada učenik krši tuđa prava u učionici. A čime da reaguje? Kojom merom?” pita se naša sagovornica.
Ona kaže da je ključ i u rukama roditelja.
“Od roditelja u stvari kreće nepoštovanje učitelja i nastavnika. Preispitivanje svake naše odluke, konstantne intervencije, jer su nezadovoljni ocenama, ne narušava samo kvalitet obrazovanja njihove dece. Deo nastavnika svakako neće da ulazi u konflikt sa roditeljima pa su skloni davanju boljih ocena nego što deca zaslužuju. Veći problem od toga je što svojim ponašanjem potpuno ruše naš autoritet, a deca se samo nadovezuju na ono što vide od roditelja”, kaže Violeta.
Ona ističe i da nastavnici moraju imati finansijsku sigurnost da bi bili dostojanstveni u svom pozivu, ali i da bi prosveta privukla još kvalitetnije mlade kadrove, na kojima bi počivala svaka dobra reforma u budućnosti.
Celu emisiju posvećenu položaju nastavnika poslušajte na našem podkastu.
P.K.