Društvo / Obrazovanje
Maturski ispit: korak bliže ka sledećem cilju
Početak juna je rezervisan za polaganje takozvane velike mature. Pre nego što se oproste sa srednjom školom, maturanti imaju i ovu obavezu. U toku tri dana, oni će braniti svoje srednjoškolsko znanje, a nakon toga kreću nove slatke muke: maturske večeri, haljine, upisi na fakultet... Ove godine, to je sve bilo propraćeno periodom vanrednog stanja, propisivanjem mera, online nastavom i čestom neizvesnošću. Ipak, stigli su do mature, a od smera do smera zavisi koliko je bilo teško spremiti se za ovaj završni korak.
Završna godinaje puna izazova i bez vanrednog stanja, a kamoli sa njim, pogotovo poslednje polugodište. Maturant u Gimnaziji "Svetozar Marković" Filip Tintor, kaže da podrška profesora nije manjkala, pogotovo ne prilikom izrade maturskog rada.
"Online nastava je bila prilično zahtevna, jer ni profesori ni mi nismo navikli na takav sistem rada. Doduše, mi smo se adaptirali, imali smo lakši deo posla, a profesori su morali da otkrivaju potpuno nove platforme i načine ocenjivanja i bodovanja, što je jako teško u ovakvim situacijama. Ja sam učio istim ritmom kao inače. Nije bilo preterano teško, ali je bilo cimanja u nekim situacijama. Nakon online nastave jedina obaveza nam je matura. Završili smo sve što ima veze sa ocenama i nastavom. Maturski rad sadrži 20 strana, a pripremanje je individualno. Zavisi od osobe do osobe. Koliko ko voli temu koju je izabrao. Izradu sam još u januaru počeo", kaže Filip.
On dodaje i da je u toku online nastave bio u redovom kontaktu sa profesorom.
"Radio sam rad malo po malo, više meseci, nisam zbrzao. Kako mi je šta u toku dana, dok radim druge aktivnosti padalo na pamet, tako sam dodavao u rad. Profesor je bio korektan, kako prema meni, tako i prema mojim vršnjacima. Profesori su bila puna podrška", ističe on.
Svako ima neki svoj recept za učenje. Dok su neki maturski spremali od januara i nisu imali problema tokom cele ove situacije, nekima će završni ispiti i maturski rad biti teži nego što bi bili u normalnim okolnostima. Maturantkinja Muzičke škole "Isidor Bajić" Anastasija Otić kaže da je bilo teže spremiti se za veliku maturu, s obzirom na specifičnost smera, iako je manje zadataka nego inače.
"Završni ispiti su organizovani tako što je smanjeno gradivo. Usmeni deo je izbačen, dok je pismeni obavezan (usmeni postoji ukoliko nismo zadovoljni pismenim). Maturski je organizovan tako što je takođe smanjen program. Konkretno, u muzičkoj školi koju ja pohađam, sa, recimo šest kompozicija koje je trebalo da sviramo, kod mene je smanjeno na tri, zavisi kako koji instrument. Bilo je prilično teško spremiti rad, tj. skraćeni koncert jer smo radili sve preko skajpa. Nekad je loš zvuk, nekada je loša slika, a profesor mora da gleda i na koji način mi držimo ruke i da li je sve u redu i sa pozicijom tela, pa smo morali sve sami da radimo", ističe Anastasija.
Zbog pandemije nisu imali priliku da se uživo sastanu sa profesorima, što je sve dodatno otežavalo.
"Što se tiče završnih ispita, mnogo je lakše kada vas neko nadgleda, prosto ste sigurniji, jer odmah možete da pitate profesore. Ipak stresa ima manje, s obzirom na to da su nam smanjili gradivo", kaže ona.
Iako značajno smanjena, pandemija još uvek traje. To znači da se velika matura mora održati po određenim merama i uz poštovanje propisa. I dalje se preporučuje nošenje maski, rukavica i često pranje ruku, što treba da bude slučaj i tokom polaganja završnih srednjoškolskih ispita. Osim toga, pre nje, na red dolazi popravljanje ocena i moguće konsultacije sa profesorima. Direktor Gimnazije "Laza Kostić" Vukašin Lazović kaže da se sada sve radi u interesu maturanata, kako bi na vreme završili obaveze i upisali željene fakultete.
"Još uvek izlazimo na kraj sa ovim. Mnogo je bolje nego što sam se nadao, ali ima izvesnih problema. Onlajn nastava nije isto što i nastava uživo, gubi se socijalni kontakt, ali je bolje nego da nije ništa postojalo. Međutim, ima onih koji sada popravljaju ocene, ima onih koji na online učenje nisu odgovarali na pravi način, svakako u manjini. Kolege i ogroman broj đaka su učinili sve što je moglo da se učini. Sada se, pre svega, bavimo maturskim ispitom. Stići će na vreme, možda će biti njih desetak koji će ići na popravni, pa će oni u drugom roku polagati. Situacija je vanredna, pa vanredno i dozvoljamo da i popravni i maturu brane u istom roku, da ne bi zakasnili. Cilj je da svi upišu na vreme željene fakultete i da isplivamo iz ove situacije", naglašava Lazović.
On dodaje i da se još uvek moraju pridržavati pravila.
"U jednoj učlionice ne može da bude više od deset učenika. Mi imamo 24 učionice i 170 maturanata, prema tome, mogu svi fizički da stanu. Napravićemo i razmak između dve grupe da se ne susreću i okupljaju. Poštovaćemo mere. Nije još sve baš gotovo. Ja i u običnim situacijama dozvoljavam da imaju još jedan rok, a oni imaju jednu vrstu debelog opravdanja kada pričamo o ovoj situaciji kojoj se niko nije nadao", kaže direktor.
Nekima je online sistem školovanja doneo više vremena za sve one stvari koje nisu stizali da odrade. Međutim, nije baš sve moguće online odraditi. Postoje smerovi koji imaju praktične delove, koji zahtevaju rad uživo sa profesorima. Kao i sve ostalo i ovaj sistem, koji je većina primenjivala tokom vanrednog stanja, ima svojih mana i prednosti. Maturantkinja Medicinske škole "7. april" Đurđina Ćirilović upoznala se sa obe strane.
"S obzirom na to da se sve brzo odigralo, moram da priznam da je školovanje preko računara bilo korisno i da se malo razlikovalo u odnosu na redovno. Nije zahtevalo od nas toliko požrtvovanosti koliko inače zahteva nastava u školama. Imali smo mnogo više vremena. Nama maturantima je to značilo, jer smo se više posvetili pripremanju maturskog ispita i gradivu koje polažemo na prijemnom ispitu. Profesori su izlazili u susret, pokušali su da nam olakšaju ovu situaciju, imali su razumevanja. Pošto pohađam srednju stručnu školu, maturski ispit tu obuhvata i praktični deo, ali nažalost nismo mogli da obnovimo taj deo. Imali smo pripreme, ali ne i iz praktičnog dela, jer je to bilo nemoguče izvesti. Na nama ostaje da taj praktični deo pripremimo i da se prikažemo u najboljem svetlu", ističe ona i dodaje da je možda malo nepravedno to što se maturski ispit polaže uživo, jer nisu išli u školu od marta.
"Upravo zbog tog praktičnog dela, jer nismo dobro pripremljeni, ali, sa druge strane, školovali smo se četiri godine, tako da - bićemo spremni za to što treba da izložimo na maturskom ispitu", zaključuje Đurđina.
To kako će izgledati maturski ispit zavisi od škole do škole. Neki su smanjili gradivo, neki će držati ispite online, nekima je vreme karantina i online školovanja donelo više vremena, a nekima manjka isksutva koje samo kontakt uživo može da pruži. Ujedno, ovo je poslednja stepenica koju maturanti treba da pređu na putu ka sledećem cilju. Izazovno jeste, ali i naši maturanti se snalaze na različite načine. Ono što je trenutno važno je razumevanje između profesora i učenika. Uz malo tolerancije i malo brige o bezbednosti, proći će i velika matura uspešno.
Više o ovoj temi poslušajte u našoj emsiji "Maturski panO"
Ilustracije: Pexels.com
J. Božić