Društvo / Obrazovanje
Građani Srbije svetski šampioni u izbegavanju vesti
Ljudi sve manje žele da prate vesti. Trend je toliko uznapredovao da je namerno izbegavanje vesti postalo kategorija u istraživanjima medijskih navika. Nakon što je "Rojtersov institut za proučavanje novinarstva" izneo rezultate istraživanja koje je pokazalo da ispitanici selektivno izbegavaju vesti o pandemiji i politici, jer te teme negativno utiču na njihovo raspoloženje, dobili smo i istraživanje navika ljudi u Srbiji.
Ispostavilo se da naši sugrađani u mnogo većem procentu izbegavaju vesti nego bilo ko na svetu.
Centar za medije i medijska istraživanja sproveo je istraživanje pod nazivom “Informisanje u digitalnom okruženju u Srbiji”. Ono je pokazalo da više od 65 odsto ispitanika namerno izbegava vesti i informisanje, što je za 10 odsto više nego bilo gde u svetu.
Igor Išpanović sa Instituta za filozofiju bio je deo istraživačkog tima koji je objavio ovo istraživanje, i za “Oradio” kaže da Srbija ozbiljno odskače od svih država u kojima je Rojters istraživao.
“Kad kažem da ljudi izbegavaju vesti mislim da oni to rade svesno i s namerom. Merili smo javno mnjenje tako da taj podatak bude nedvosmislen. Ljudi to čine kao nešto o čemu su dobro razmislili”, kaže Išpanović.
Pitali su ljude i da označe razloge.
“Najviše se izdvojilo to da vesti negativno utiču na njihovo raspoloženje. Takođe, neke teme i ljudi su im previše u etru. Neki ljudi su rekli da ih umara količina vesti tokom dana”, objašnjava Igor.
Srbija je, dakle, na prvom mestu u svetu po izbegavanju vesti. Išpanović kaže da je Hrvatska ispod srpskog priseka i ima 51 odsto onih koji izbegavaju vesti.
“Bugarska je na 58, Turska na 56, a Brazil na 54 odsto. Sa druge strane, postoje države u kojima su ti procenti znatno niži i uglavnom se radi o skandinavskim zemljama. U tim zemljama su javni medijski servisi mnogo jači nego u Srbiji. U Finskoj, recimo, svega 20 odsto ljudi izbegava vesti. Tu je negde i Danska. Veliki jaz postoji”, kaže Igor.
OBRATI PAŽNJU
Milja Zdravković iz KOMS-a kaže da istraživanja koja je sprovela ova organizacija pokazuje da mladi sve manje prate vesti preko medijskih aplikacija.
“Veliki procenat mladih se informiše preko portala ređe od jednom nedeljno. Razloge u odbijanju da se informišu vidim u tome da mediji mlade ne predstavljaju dobro. Ili su deo crne hronike ili deo hvalospeva zbog postignuća. Nema ničega između.”, kaže Milja.
Ona napominje da je poverenje mladih u medije sve manje kako godine prolaze i da tu treba tražiti razloge za njihovo odbijanje da prate vesti.
Celu emisiju “Za i protiv” o ovoj temi poslušajte na našem podcastu.
P.K.