Društvo / Obrazovanje
Festival novinarstva u Peruđi i budućnost medija
Godinama unazad Peruđa se u aprilu pretvara u novinarski centar sveta. Zahvaljujući projektu EU, namenjenom javnim servisima Zapadnog Balkana, "Innovation. Media. Minds." i podršci novinarima javnih servisa, ove godine trendovi i novine sa tog prestižnog događaja stigli su i do redakcije Oradija.

Nema dela planete odakle nije stigao neko od novinara, urednika ili medijskih istraživača kako bi razmenio iskustva sa kolegama i čuo nešto novo o ključnim izazovima i pravcima razvoja profesije. Tema broj jedan u Peruđi ove godine bila je održivost medija, imajući u vidu niz odluka američkog predsednika Donalda Trampa kojima se ukida finansiranje medija i medijskih projekata, a dosta pažnje posvećeno je i izveštavanju sa ratom pogođenih područja.
Moj fokus bio je, ipak, na novim medijskim formatima, upotrebi veštačke inteligencije i društvenim mrežama kao izvoru informacija. Među brojnim inspirativnim govornicima bila je i pionirka novinarstva na TikTok-u, nekadašnja autorka BBC-a, Sofija Smit Galer. Dve godine za redom ona je dobitnica britanske novinarske nagrade za inovaciju i našla se na Forbsovoj listi najuticajnijih žena u Engleskoj mlađih od 30 godina. Ova autorka na TikTok-u ima više od 140 miliona pregleda, a sa nama je, u Peruđi, podelila svoje viđenje kako prići mlađoj publici i gde je, ako je uopšte ima, granica između informisanja preko društvenih medija i onih tradicionalnih.
Program festivala je toliko raznovrstan i sadržajan da je najzahtevnije bilo odlučiti šta pratiti, jer se u isto vreme održava svakoga dana po desetak sesija, a ukupno dnevno barem 50. Imajući u vidu da su mladi u mom fokusu, posetila sam i nekoliko panela i radionica na kojima je bilo reči o novim formatima i načinima da se ispriča priča. Neki od primera uključuju korišćenje humora u informativnim sadržajima, saradnju sa influenserima i posebno razvijen kanal komunikacije sa publikom.
Kada govorimo o novinarstvu, veštačka inteligencija je nezaobilazna tema. Novinari brojnih svetskih redakcija već koriste brojne AI alatke i podelili su svoja iskustva. Istovremeno bilo je to mesto gde su i tvorci određenih AI sistema predstavili svoje proizvode, pa sam iskoristila ekskluzivnu priliku da RTV i Oradio prijavim na godinu dana besplatnog probnog korišćenja sistema you.com. Ovaj alat namenjen je novinarima i onima koji se bave informacijama i podacima, a u okviru paketa je i usluga AI agenta. Unisoni stav koji donosim sa festivala novinarstva u Peruđi, kada je reč o novinarstvu i veštačkoj inteligenciji, i dalje je da konačna odluka o sadržaju mora da bude urednička i ljudska.
Festival u Peruđi potvrdio je da se novinarstvo menja neverovatnom brzinom, kao i načini dolaska do informacija i navike publike. Nove generacije informišu se na društvenim mrežama i trendovi pokazuju da će globalno do kraja ove godine više od 80 posto sadržaja stizati sa društvenih mreža. Zbog toga su za tradicionalne medije ključni izazovi inovativnost i spremnost da se prilagode novim trendovima i uslovima.
Učešće na Festivalu novinarstva u Peruđi za mene je definitivno jedno od najinspirativnijih događaja u profesionalnom smislu. Osim neverovatnog broja predavača i obrađenih tema, ništa manje korisno i zanimljivo nije bilo ni upoznavanje sa kolegama iz celog sveta i razmena konkretnih iskustava. Zahvalna sam što je projekat EU "Innovation. Media. Minds." prepoznao važnu ulogu novinara i urednika u javnim servisima i pružio mogućnost i podršku za učenje i profesionalni razvoj. Sledeći korak je primena stečenog iskustva i znanja, a to će se, verujem uskoro, prepoznati u budućim projektima Oradija.
K. K.