Društvo
Električni trotineti: Trend ili ekonomičnost?
Ukoliko ste ovih dana šetali gradom verovatno vam se desilo da pored vas proleti neko na električnom ili običnom trotinetu. Sve i ako nije uskoro hoće, jer Srbiju polako zahvata novi trend vožnje električnih trotineta. U većini svetskih prestonica ali i gradova širom sveta mogu se videti ljudi kako prolaze kroz gužve vozeći električni trotinet, a od nednavno takve scene sve više vidjamo i u Beogradu i Novom Sadu. Šta su električni trotineti i da li od njih preti opasnost u saobraćaju ?
Pojava električnih trotineta u Srbiji nastavak je svetskog trenda da se na ulicama većih gradova mogu videti uglavnom turisti koji se voze kroz pešačke zone, biciklističke staze, a ponekad i kolovozom.
Električni trotinet radi po istom principu kao običan trotinet, sa razlikom što ispod platforme za stajanje postoji baterija koja pokreće motor i on može sam da se kreće. Mogu da razviju brzinu do 40 kilometara na čas i sa jednim punjenjem mogu preći od 10 do 25 kilometara, pa ne čudi što su stekli veliku popularnost za kratko vreme. Novosađani sa kojima smo razgovarali uglavnom bi rado koristili ovo prevozno sredstsvo.
Veoma je praktično pogotovo za ravničarski grad kao što je Novi Sad.
Mislim da su dobra stvar, brzo se stiže i ekonomični su.
Mislim da je mnogo lepše voziti se biciklom nego električnim trotinetom.
Zanimljivo je, simpatično i korisno, ali nerviraju me na biciklističkoj stazi.
Pojavom ovog trenda javila su se oprečna mišljenja o tome da li su trotineti dobra i korisna stvar. Jedni tvrde da je trotinet "ekološki" način prevoza jer ne zagađuje životnu okolinu i prijatnije ga je voziti leti, dok drugi tvrde da je samo prolazan trend i da im smetaju prilikom šetnje jer još uvek ne postoji zakonski definisano rešenje gde bi trotineti smeli da se voze a gde ne.
Novi zakon o bezbednosti u saobraćaju koji bi trebao da počne da se primenjuje sledeće godine, odrediće način korišćenja trotineta i mesto kojim bi smeli da se kreću, ali do tada se preporučuje vožnja po trotoaru u brzini hoda pešaka ili vožnja po biciklističkim stazama za brže trotinete. Student ekonomskog fakulteta u Novom Sadu, Stevan Starović, bavi se iznajmljivanjem električnih trotineta i kaže da je ideju dobio kada je bio na ekskurziji u Barseloni.
"Trotinete dosta koriste turisti, ali koriste ih i ljudi iz Novog Sada. Sjajni su kao turistička atrakcija za obilazak grada. Ja ih svakako predlažem, sjajni su i mogu da posluže za svakodnevnu upotrebu ljudima i za posao ali i za obavljanje svakodnevnih aktivnosti" rekao je Stevan.
Da vožnja trotineta nije naivna, pokazala je nedavna smrt mladića u Nešvilu koji je poginuo kada ga je udario automobil dok je vozio trotinet. Takođe, iako i dalje nije tačno definisan status trotineta u saobraćaju, ne mogu se koristiti a da se izbegne zakon pošto je jedna devojka iz Albukerkija uhapšena jer je pijana vozila trotinet, pri tom navodeći kao olakšavajuću okolnost da nije htela da pijana vozi automobil.
Iako postoji mnogo nejasnoća koje bi trebalo rešiti prilikom donošenja zakona o bezbednosti u saobraćaju, neke države već se bave rešavanjem ovog problema. Tako da su recimo u Holandiji potrebne registarske tablice za trotinet, u Španiji se do donošenja zakona trotineti izjednačavaju sa biciklima, a u Francuskoj se sprovodi medijska kampanja u kojoj apeluju na ljude da ne ostavljaju trotinete na ulici i da voze odgovorno.
foto: Pexels
Danilo Kovačević