Muzika / Festivali
Hladnoća i kiša nisu pokvarile atmosferu na Nišvilu
Prvi dan ovogodišnjeg Nišville džez festivala obeležio je raznovrsan program, velika posećenost, ali i osetan pad temperature i povremena kiša koji nikako nisu poremetili dobru atmosferu koja je vladala niškom tvrđavom.
Posetioci festivala su krenuli da se skupljaju već u sedam popodne, kada na stejdževima koji su otvoreni za sve kreće program. Već na putu ka samoj tvrđavi, u centru se kretala masa ljudi koja ide na Nišvil, propraćena zvukovima sa Welcome stejdža.
Što se tiče tvrđave, prvi tonovi za to veče čuli su se sa Youth stejdža, odakle su dolazile džez obrade Ejmi Vajnhaus i Megan Trejnor, ali su se povremeno provlačile i obrade Pepersa i Arktik Mankiza, a vrsni bubnjari su "odmeravali svoje snage" na Drum Challenge and Blues stejdžu, koji je delovao kao radnja filma Whiplash u stvarnom životu (samo mnogo više prijateljski nastrojen).
Ovogodišnje izdanje Nišvila ima bogat prateći program, tako da zaista ima za svakoga po nešto – ljubitelji stripova mogu da obnove svoju kolekciju na Striporami, ali i da posete sjajne izložbe Dobrosava Boba Živkovića i Milana Jovanovića, ljubitelji retro stvari mogu da vide izložbu oldtajmera, a ni najmlađi nisu izostavljeni, tako da postoji program koji se bavi i predstavljanjem džez muzike deci.
Dobrosav Bob Živković je pisao posvete, crtao, ali i dobijao crteže
Izložba ilustratora Milana Jovanovića
Ono što je interesantno u samoj postavci festivala je Mejn stejdž koji je podeljen na dva dela – levi i desni, tako da se izvođači smenjuju jedan po jedan na dva odvojena stejdža, pa pauza između svirki ne postoji. Dok jedni sviraju na jednom stejdžu, drugi se već postavlja za sledećeg izvođača, i tako u krug. Sve što je potrebno uraditi tada je naći dobro mesto u publici tako da ne morate da menjate poziciju posle svakog nastupa.
Mejn stejdž je prvo veče otvorio Naissblue iz Niša koji neguje izvorni džez zvuk sa primesama avangardnog džeza i post-bopa, a nakon njih su na scenu stupili sjajni i nadasve simpatični Belgrade Dixieland Orchestra koji su, bez obzira na kišu koja je padala, podigli ljude na noge i zabavljali ih ne samo veselim dixieland melodijama, već i zanimljivim pričama vezanim za džez. Atmosferi je svakako doprineo i sjajan vokal Aleksandre Bijelić, a ovaj orkestar sa mnogo iskustva i tradicije je zaista pokazao zašto je jedan od najpopularnijih džez sastava kod nas. Na bini im se priključio i Ljubomir Matijaca koji je dobio i nagradu od grada Niša za životno delo i koji je i osnovao ovaj orkestar.
Nakon Belgrade Dixieland Orchestra, binu su preuzeli Cyrus Chestnut, Buster Williams & Lenny White trio, a onda je došao red i na zvezdu večeri – Al Di Meolu, legendarnog gitaristu sa preko 20 albuma i mnogo bitnih saradnji u svojoj karijeri (primera radi, sarađivao je sa Pakom De Lusiom). Publike je bilo sve više i više i svi kao da su bili hipnotisani njegovim umećem na gitari, a činilo se kao da i on uživa u svirci i da ne želi da siđe sa stejdža, tako da se vratio na jedan dugačak bis, posle čega mu je uručena nagrada Šaban Bajramović, za doprinos džez muzici, konkretno zbog fuzije klasičnog džeza i tradicionalnih muzičkih formi.
Al Di Meola je okupio dosta publike
Golden Buddha Jazz Band su svakako bili jedni od najinteresantnijih učesnika prve večeri. Dolaze čak iz Kine i u svom zvuku mešaju elemente tradicionalne kineske muzike sa zapadnim formama kao što su džez i eksperimentalna muzika.
Mejn stejdž zatvorio je bluz sastav Poduene Blues Band iz Bugarske, koji su zaista nerealna kombinacija različitih uticaja – izgledaju kao kauboji, ponašaju se kao hipici i sviraju bluz. Stvarno jedna sjajna ekipa.
Nišvil traje do nedelje, 14. avgusta, a do tada će na 11 stejdževa nastupati preko 600 izvođača i ukupno će se održati 110 koncerata.
Sofija Balać