Lifestyle / Zanimljivosti
Dan zaljubljenih kao prilika za zaradu
Dan zaljubljenih nastao je kao hrišćanski praznik koji slavi mučenika svetog Valentina. Kasnije je, zahvaljujući folklornoj tradiciji Evropljana, postao komercijalni praznik ljubavi i romantike, koji danas slave ljudi širom sveta. Kao takav, definitivno može da posluži ljudima koji imaju neki biznis da zarade. U novoj epizodi emisije "Šta se kuva?" razgovarali smo o tome ko sve koristi 14. februar kao priliku za zaradu.
Kada govorimo o tome, nemoguće je ne pomenuti cvećare kojima je taj datum, pored 8. marta, najprofitabilniji u godini. Radnica u jednoj novosadskoj cvećari Rada ističe da su cene tog dana veće, kao i da se akcenat stavlja na simbole tog praznika.
"To su crvena boja, srca, neke igračke plišane i čokoladice. Cveće se poklanja uvek, ali oseti se kada se bliži praznik, tako da je intenzivnija kupovina. Ruže su tipične, one se najviše poklanjaju. Što se aranžmana tiče, tu ima uticaja cena. Zavisi da li neko želi da plati više, da pravi korpice, jer su cene povećane za taj praznik. Pošto se tog dana slavi i sveti Trifun, dosta se cveća prodaje i za slavu", kaže Rada.
Kada smo kod cvećara, interesantna je činjenica da se širom sveta zbog Dana zaljubljenih uzgaja čak 250 miliona ruža. Što se tiče zarade, slična je situacija i kada su u pitanju seks shopovi. Iako se tu cene ne menjaju, uoči 14. februara potražnja je veća, priča Saša koji radi u jednoj takvoj prodavnici u Novom Sadu.
"Samim tim imamo veći izbor. Parovi dolaze više. Mada, žene nam dolaze više nego muškarci, ali parova ima dosta. Žene znaju šta hoće, a muškarci su uvek neodlučni. Kada su u parovima obično uzmu nešto za muško, nešto za žensko. Dosta ide veš, to uzimaju žene, a muškarci uzimaju prstenove, navlake ili nešto slično. Radim ovde 30 godina, baš se oseti kada dođe Dan zaljubljenih. Dan, dva pre toga se oseti baš, a za sam praznik, ako padne na radni dan, onda je bar duplo bolja prodaja", ističe Saša.
Iako je za očekivati da i fotografske radnje tog dana dobro zarade, to baš i nije slučaj. Ivan Ocokoljić iz jedne takve radnje tvrdi da je situacija malo bolja u odnosu na ostale dane, ali ne znatno.
"Dolaze, izrađuju fotografije. Ne mnogo, ali oko pet, šest fotografija da ukombinuju u neki album ili u neki drugi format. Generalno, danas se slike izrađuju u samo nekoliko komada, tako da je isto. Možda nekoliko fotografija više nego uobičajeno. Sve polako postaje digitalno, ali po mom mišljenju, mnogo je lepše imati fotografiju kao uspomenu", kaže Ivan.
Papa Gelasije I proglasio je 14. februar kao dan svetog Valentina 496. godine. Zanimljivo je da je prvo pismo za Dan zaljubljenih poslato iz zatvora. Početkom 15. veka Vojvoda Šarl od Orleana napisao je ljubavnu pesmu i poslao je svojoj ženi. Zanimljiv je i podatak do kog je došao sajt wallethub.com, a to je da muškarci troše dvostruko više novca na Dan zaljubljenih u odnosu na žene.
OBRATI PAŽNJU
Mladi sa kojima smo mi razgovarali ne troše mnogo novca za Dan zaljubljenih. Uglavnom kupuju praktične stvari, prave zajedničku večeru ili odu negde na dejt. Milan (25) kaže da on i devojka uvek razmenjuju poklone, ali da to bude nešto simbolično.
"Ne trošimo nešto naročito više para. Poslednjih nekoliko praznika budemo uglavnom u stanu, pogledamo neki film i uz to ide večerica, koju bismo svakako i pravili. Pošto se Dina opet prikazuje u bioskopima, možda nam to ove godine bude dejt. Baš mi je rekla devojka da su joj potrebne slušalice. Svakako ćemo otići zajedno, ona će odabrati i to će biti poklon za Dan zaljubljenih", priča Milan.
Slična je situacija i kod Isidore (30).
"Ne volim skupe poklone, luda iznenađenja i slično. Ako se volimo i mislimo jedno na drugo, onda to radimo svaki dan. Kada je reč o poklonima u fazonu sam 'kaži šta ti treba'. Ako već nešto spremamo i kupujemo, gledamo da to bude nešto praktično. Valjda su to tridesete. Ono što mi je zapravo najdraže kod tih posebnih datuma je da radimo nešto zajedno – da odemo negde na večeru ili je spremimo sami, da odradimo dobar trening. Tako da više zajedničkih aktivnosti i hajde da se volimo i mislimo jedno na drugo svaki dan. To je cilj", naglašava Isidora.
Ima i onih koji za Dan zaljubljen ne potroše ništa. Kod Radovana (29) je tako jer, kako kaže, imao je ludu sreću da skoro nikada nije imao partnerku za taj datum.
"Nisam to planirao, ali tako se nameštalo, tako da ne mogu da kažem da osećam neku razliku. Za mene je to kao i svaki drugi dan", kaže Radovan.
Isidora (28), iako ima partnera, ne pridaje veliki značaj Danu zaljubljenih, jer smatra da je u pitanju komercijalni praznik koji je tu da nam izbije lovu iz džepa.
"Mislim da mi je to bilo zanimljivije kad sam bila mlađa. Smatram da je to prosto prilika da poslodavci, tj. ljudi koji imaju biznis više zarade", kaže Isidora.
Zanimljivo je da se više od 26 hiljada tona čokolade i drugih slatkiša proda za Dan zaljubljenih. Tako da i poslastičarnice, kao i najobičnije prodavnice koje imaju slatkiše mogu fino da zarade 14. februara. Pored toga, tu su još i spa centri koji uoči tog praznika reklamiraju svoje pakete, kao i određene tattoo radnje koje nude akcije za parove. S obzirom na to da živimo u doba kapitalizma, ne treba da čudi što ljudi svaku priliku koriste da zarade. U duhu Dana zaljubljenih najbolje je da poslušamo mlade – bitna je ljubav. A kada je tako, onda i ne mora da se potroši mnogo novca.
Priču o Danu zaljubljenih kao biznisu poslušaj u novoj epizodi emisije "Šta se kuva?":
S. Rudakijević
Foto: Canva