Lifestyle / Web
Za uspešan crowdfunding važni su ideja, promocija i poverenje
Crowdfunding platforme, poput Kickstarter ili Indiegogo, odličan su način da oni koji imaju ideju, ali ne i novac za njeno ostvarenje, zatraže od drugih da ih finansijski podrže, odnosno sponzorišu, spram svojih mogućnosti. Krajnje jednostavna akcija, čini se, međutim o tome kako zapravo izgleda kada se upustite u kampanju na nekoj od ovih platformi pričali smo s onima koji su uspešno kroz ovaj proces prošli.
Dokumentarac "Bicikli pričaju priče" u kome je Milan Lisica zabeležio svoj put na biciklu dug mesec dana i 4 hiljade kilometara od Portugala do Srbije, nastao je na osnovu njegove ideje i entuzijazma, ali uz pomoć mnoštva znanih i neznanih ljudi, koju su svojim uplatama na jednoj od crowdfunding platformi omogućili da se on ostvari.
"Ja sam odabrao ovaj način zato što, meni kao autoru dokumetarnog filma, daje potpunu slobodu što se tiče režije, izbora junaka i kako će film biti prikazan. Video sam da bi traženje sredstava putem fondova mnogo duže trajalo, a ujedno crowdfunding kampanje služe i da promovišu određenu ideju i pre no što se ona ostvari. Crowdfunding najavi da to nešto dolazi, tako da je dobra reklama za samu kampanju", kaže Lisica.
Crowdfunding daje slobodu i nezavisnost, ali s druge strane tu je i neizvesnost da li će se skupiti dovoljno novca. Ekipa mladih okupljena pod imenom Imagine Incredible osmislila je strip, a kako bi se on zaista i ostvario, pokrenuli su kampanju na jednoj od najvećih crowdfunding platformi - Kickstarter. Tara Đorić, članica ove ekipe, kaže da je najvažnije imati dobro razrađenu kampanju pre njenog lansiranja, kao i plan promocije.
"Vaši bekap planovi moraju imati bekap planove, jer svašta može da skrene van projektovane putanje promocije i zarade i onda ne valja smišljati u hodu. Trebalo bi da imate spreman materijal za objave, za PR tekstove, trebalo bi da obavestite medije, morate imati spremne influensere, oni su jako bitni na svim mogućim medijima. Ukoliko imate prijatelja za kojeg znate da voli stripove i on objavi ovo je super, ja sam ovo bekovao, primetićete dodatne bekere preko njega", objašnjava ona.
Bekera, odnosno onih koji će vas novčano podržati, biće više kako raste broj onih koji su uopšte za kampanju saznali. Zato je važna promocija, i s ovim su saglasni i Tara i Milan.
"Bitno je da nađeš svoju publiku, što više svoje pubilke na internetu i da ih povežeš kako bi zapravo dobio neki utisak da li to valja ili ne", kaže Tara.
"Ja sam za moj film, čija tema je i životni stil kroz biciklizam i biciklističke priče, kontaktirao sa više od 50 Fejsbuk stranica koje se bave biciklizmom ili nečim sličnim, nekim sportom, i pitao ih da podele moju kampanju na njihovoj stranici. To mi je donelo veliku gledanost i veliki domet ka različitim ljudima širom sveta", dodaje Milan.
Na Kickstarteru, ali i drugim platformama, često se prelazi cifra koju pokretači traže, no to nije prazno davanje novca, već oni koji su novac dali dobiju nešto zauzvrat, u skladu sa visinom cifre koju su donirali. Kako Tara objašnjava, radi se o poklonima za bekere.
"Što više bekera, to više poklona, a što više poklona, to su veći troškovi proizvodnje. Često Kickstarter projekti pređu preko granice koju smo tražili, ali taj novac se retko kad prelije u stvaran novac koji dobijemo. Mi smo prešli svoju granicu, ali kad se oduzmu takse i troškovi proizvodnje, mi smo dobili tačno koliko nam je neophodno za produkciju stripova", kaže Tara.
S obzirom na to da se radi o novcu, a da u domenu međunarodnog finansijskog poslovanja Srbija još uvek kaska, ovakve kampanje umeju da budu komplikovane kada dođe vreme da se novac zaista preuzme.
"Jako je bitno imati knjigovođu. Moraš znati pre no što uđeš u bilo kakvu crowdfunding priču kako će to da se završi i kako ćeš regulisati taj finansijski deo. To prvo treba razgraničiti, kako ti možeš da dođeš do tog novca koji si dobio, ali nije nemoguće. Ima ljudi koji su uspeli i onda pričate sa nekim ko je već to radio. Mi ćemo rado pomoći, tako da ukoliko neko želi da nam se obrati za savet, može to učiniti putem mejla info@imagineincredible.com, ili da nam se javi na našu Fejsbuk stranicu", kaže Tara.
Čitava ova akcija dešava se online, te je dobro znati i cake digitalnog marketinga. Goran Bogunović iz firme Four Dots koja se ovim bavi, kaže da je jako važno pri pravljenju kampanje imati u vidu da se obraćaš prosečnom korisniku. Dakle, kampanja treba da bude bez velikih filozofija i komplikovanih reči. Treba biti jednostavan, jasan, ali i jedinstven. Pored ovoga, važno je izbeći zamku samoljublja.
"Ono što ne smeš da uradiš je da misliš da je tvoja ideja dovoljno dobra sama po sebi da održava celu kampanju. Ona može biti najbolja ideja na svetu, ali imaš početni boost, hype koji se stvori na početku i koji ne može sam sebe da održava. To je isto kao kad bi naložio vatru i očekivao da ona sama od sebe gori. Ne, ti moraš da je hraniš", kaže on.
Solidarnost i poverenje dva su ključna elementa koja čine crowdfunding kampanje mogućima. Oni koji plaćaju nešto što nudite, a što još ne postoji, pored toga što treba da se povežu s idejom i da dele vaše interesovanje, treba i da vam, što je najvažnije, veruju. Mora im biti jasno šta za svoj novac dobijaju, moraju da žele to što im dajete i morate da ih uverite da ćete zaista uspeti da, uz njihovu pomoć, svoju ideju ostvarite.
Audio prilog poslušajte u plejeru:
Jovana Zdjelarević