...
TRENUTNO00:00 - 06:00Music mix by Anja

Društvo / Obrazovanje

Kako napraviti uspešnu Kickstarter kampanju

05.02.2016.

Startit centar u Beogradu nedavno je uspešno završio Kickstarter kampanju kako bi otvorili nove takve centre u manjim mestima Srbije i izgradili onlajn platformu za učenje programiranja koja će bitri na srpskom. Kickstarter je onlajn platforma za crowdfunding, odnosno prikupljanje novca od šire zajednice za određeni projekat ili proizvod. Razgovarali smo sa Marijom Gavrilov iz Startit centra o tome kako napraviti Kickstarter kampanju.

.

Vaša Kickstarter kampanja je trajala mesec dana i prikupili ste više od 100.000 dolara. Kako je izgledala ta kampanja?

Želeli smo Kickstarterom da se obratimo i globalnoj publici - našim ljudima u dijaspori, tech centrima širom sveta i tech zajednicama kako bismo pokazali da mi zaista stremimo da pomognemo ovom društvu kroz tehnologiju i osposobljavanje ljudi da rade u toj oblasti. Znamo da to nećemo uspeti da uradimo samo kroz ovaj jedan centar. Super je što Beograd ima svoj centar i još mnoge resurse za one koji žele da nauče o ovome, međutim, veći je problem to što mesta van Beograda nemaju dostupnost tih resursa, tako da je ideja da se ove godine otvore tri centra koja nisu u Beogradu i u narednih pet godina 12 centara širom Srbije.

Imali ste uspešnu Kickstarter kampanju. Šta misliš, zašto je to bilo tako?

Postoje statistička istraživanja koja kažu da u 87 odsto slučajeva tačno može da se ustanovi da li će kampanja biti uspešna u prvih šest dana. Da je neko statistički analizirao našu kampanju, to ne bi mogao da utvrdi ni nedelju dana pred završetak kampanje, jer je uspeh naše kampanje zapravo bio određen nešto manje od nedelju dana pred kraj. Uspeli smo tek kada su nam se obratile firme koje su bile spremne da ulože veliku svotu novca – od 5.000 do 10.000 dolara, čime su povukli i druge velike igrače da i oni doprinesu našoj kampanji. Pored toga, kada su počele te velike donacije na samom kraju, onda su ušli i pojedinci sa malim donacijama – od jednog do 200 dolara. To se dešavalo svakodnevno i tokom kampanje, ali ne u tom broju da mogu da dovedu do toga da dobijemo 107.000 dolara za trideset dana.

startit kickstarter jpg

Na koji način treba komunicirati i sa kompanijama koje bi mogle da daju mnogo novca i sa građanima koji mogu i da daju mnogo novca ali najčešće daju manje svote?

Bitno je da pre nego što započnete projekat znate svoju zajednicu odnosno ko je tu da vas podrži. Mi našu zajednicu gradimo poslednjih pet godina i Startit radi na tome da pomogne ljudima koji su u toj tech preduzetničkoj zajednici. Tako da je nama već u samom startu bilo lakše da kontaktiramo te ljude i iskomuniciramo našu poruku jer je to bio prirodni nastavak onoga što smo radili do sada. Kako iskomunicirati? Mislim da Kickstarter treba da bude vrhunac početka nečijeg rada, u smislu da ste već oformili svoju ciljnu grupu, to jest da vas poznaju, da imate proizvod koji im nudite, odnosno kako ćete vi poboljšati njihov život, kako možete da doprinesete njihovom blagostanju i zbog čega treba da vam veruju.

Kickstarter je platforma koja radi u nekoliko zemalja, a Srbija nije među njima. Kako onda neko odavde može na tom sajtu da napravi kampanju?

Ako imate u recimo Italiji, Sloveniji, Francuskoj, Nemačkoj ili SAD-u nekoga ko ima račun u toj zemlji i njihovo državljanstvo, moći ćete da pokrenete kampanju. To može da bude i vaš rođak. Opcija koju smo mi odabrali bila je preko jednog Slovenca koji ima agenciju za crowdfunding. On sam pomaže crowdfunding projektima i uspešno je lansirao nekoliko desetina projekata širom sveta i on je zapravo pionir slovenačke Kickstarter scene. On je preko svog računa otvorio nalog na Kickstarteru za nas, s tim da je uzeo deset odsto od ukupnog iznosa. Uz to određen procenat njegovog procenta ide za troškove Kickstartera, određen za procesuiranje novca i njemu ostane oko dva odsto.  

Dobro bi bilo da se organizuju pokloni za ljude koji daju novac. Kakvi su to pokloni u pitanju?

Želeli smo da kroz poklone promovišemo aktivnosti sprske tech zajednice i tech preduzetnika, tako da smo zajedno sa nekoliko firmi – što startapa, što onih koji su već izašli iz startap faze organizovali to da onima koji doniraju idu određeni njihovi proizvodi. U sklopu poklona uključili smo i naš coworking prostor, pa tako osobe koje su donirale određenu svotu novcu mogu ovde da provedu od sedam do mesec dana. Sarađivali smo i sa domaćim odličnim dizajnerima koji su izradili postere za donatore. Tako da smo želeli da ovim promovišemo ne samo ono što mi radimo, već da globalnoj zajednici, ali i našim ljudima otvorimo vrata toga šta postoji u IT zajednici i šta to oni mogu da koriste za svoj svakodnevni rad i život.

startitbuduci jpg

Izgled budućeg Startit centra u Inđiji

Čitala sam neke savete kako bi trebalo napraviti Kickstarter kampanju, pa mnogi kažu da je jako važno pokazati strast prema tome šta želimo da pokrenemo i da ljudi koji će to da rade treba da budu lica kampanje. Šta ti misliš o tome?

Definitivno je potrebno pokazati strast, ali to može biti jako teško, jer - iako mi jesmo strastveni u onome što radimo, jako nam je bilo teško da iskomuniciramo neke stvari kroz video. Ja sam snimala glas za našu Kickstarter kampanju i ne mogu da kažem da mi nije bilo teško da čitam scenario strastveno. Bitna stvar kod pokazivanja lica Kickstarter kampanje, kod nas je bilo da pokažemo šta mi kao tim radimo. Ako posetite Kickstarter stranu naše kampanje videćete da imamo prikaz toga šta smo radili proteklih godina, koliko nam je stalo do prostora, koliko nam je stalo do naše zemlje i toga da mladi ljudi ne odlaze.

Jako nam je bilo bitno da svakodnevno komuniciramo sa donatorima, da li kroz viđanje, Skype, poziv ili samo kroz prepisku i da pokažemo da smo sigurni u ono što radimo. Tako da je to čitav splet što poznavanja audio-vizuelnih mogućnosti iskazivanja vaše poruke, pa do toga da treba da radite na interkomunikacijskim i personalnim sposobnostima da biste pokazali i drugima koliko vrednujete ono što radite.

I šta bi ti posavetovala nekoga ko sada želi da pokrene Kickstarter kampanju?

Posavetovala bih svima da to ne rade olako, jer svi misle da je samo potrebno izgraditi stranicu, pokazati video svog proizvoda, obećati dobre poklone... Potrebno je mnogo više od toga. Mi smo mislili da ćemo spremiti kampanju za mesec-dva, međutim, trebalo nam je oko četiri meseca i ni tada nismo bili u potpunosti zadovoljni. Potrebno je da postoji zajednica koja već prepoznaje ono što radite i koja će biti uz vas kada pokrene kampanju, u finansijskom i promotivnom smislu. S druge strane, potrebno je da imate jasnu poruku, da znate kome se obraćate i tu poruku ciljano targetirate na određenu grupu.  

Ukolliko imate ideju za odličan proizvod i želite da napravite kampanju na Kickstarter, Indiegogo ili nekoj drugoj platformi za crowdfunding, na internetu postoji mnogo saveta za prezentaciju koja bi mogla da privuče donacije. Jedan od tih su i iskustva preduzetnika koji su imali uspešne kampanje.

Jasna Žugić

Možda te još zanima:

.

Za uspešan crowdfunding važni su ideja, promocija i poverenje

Crowdfunding platforme, poput Kickstarter ili Indiegogo, odličan su način da oni koji imaju ideju, ali ne i novac za njeno…

.

Na tri klika do dobrog stripa

Novosadski tim koji se bavi strip produkcijom i izdavaštvom, Imagine Incredible, na Kickstarter platformi pokrenuo je kampanju kako bi njihov…

.

Lightstep Chronicles – srpski strip projekat na Kickstarteru

Novosadski tim koji se bavi strip produkcijom i izdavaštvom Imagine Incredible, na Kickstarter platformi pokrenuo je kampanju kako bi njihov…

.

Kickstarter kampanja daje autorima najviše slobode

Za godinu i po dana gejmeri će imati priliku da zaigraju point to click video igru "Columnae: A past under…

.

Kickstarter: Pametne slušalice za bolji zvuk

Start up firma NURA iz Australije očigledno mnogo poštuje zvuk, pošto je pokrenula KickStarter kampanju u cilju da napravi savršene…

.

Vote 16 - prilika za demokratičnije društvo

Petnaestogodišnja Lorina kaže bi glasala sledeće godine na izborima. Zašto je to važno? Sa jedne strane jer to ne može, nema…

  • 00:00 Music mix by Anja
  • 06:00 Music Mix by Bea
  • 11:00 Y2K

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo