Lifestyle / Web

Važno je ko je šta rekao

06.08.2020.

Društvene mreže olakšavaju nalaženje uzora i stupanje u kontakt sa njima. Dok je pre samo deset godina bilo nezamislivo da ste na klik od svog uzora, sada je to nešto sa čim mlade generacije odrastaju. Međutim, čini se da ponekad ti uticajni ljudi nisu svesni jačine glasa koji imaju, ili možda i jesu i to često zloupotrebljavaju, ne obazirući se na poruku koju šalju mladim ljudima koji ih prate.

.

Kada javna ličnost ili influenser javno iznese svoje mišljenje na svom kanalu komunikacije, jasno je koliki uticaj to ima na njihovu publiku. Mladi ljudi su neretko poput sunđera koji upija i svoje mišljenje grade na osnovu toga. Upravo zato, svest o moći koju imaju influenseri ne bi trebalo da je koriste za promociju nacionalizma, mržnje, delikvencije ili bilo čega što za poruku može da ima da je dobro činiti loše.

Oni na neki način jesu uzori mladima i to ništa drugo nego odraz onoga što cenimo. Kada vrednujemo poštenje, integritet, moral, dobro roditeljstvo i naporan rad, uzori će nam biti primeri tih vrednosti. Ukoliko više cenimo slavu, fizički izgled i bogatstvo, težićemo ka tim vrednostima i ugledati se na ljude koji žive taj život. Sve nabrojano je na samo klik od nas, jer je interent preplavljen ljudima koji su nečiji uzori.

Prilog možete da poslušate u plejeru:

Sociolog i teoretičar interneta Dalibor Petrović kaže da većina mladih zapravo nema uzore, jer se više od pedeset posto njih izjašnjava da nema nikoga na koga bi se ugledalo.

"Mlada osoba bi trebalo da ima neku vrstu smernice ili nekoga ko će na ovaj ili onaj način služiti kao vodilja za prave vrednosti. Kod nas, u principu, vlada mišljenje da mladi često za uzore imaju ljude iz sveta kriminala ili sa estrade. Na sreću, taj broj ljudi nije prevelik, ali mediji stavljaju veliki naglasak na njih. Poslednjih godina se pojavljuju onlajn uzori koji su mahom nepoznati, ljudi koji postaju poznati i često su poznati po toj svojoj poznatosti. Zapravo, ne stoji neki rad ili kontinuitet i sadržaj iza njih, već ih izdvaja njihova prezentacija u onlajn prostoru. Ti onlajn uzori su veoma prolazni, danas jesu sutra nisu, što ukazuje na nedostatak stabilnosti i fluidnosti modernog doba", smatra Dalibor.

Jutjuber Milan Inić Jaserštajn kaže da je odgovornost specifična kod influensera, pošto oni imaju jaču interakciju sa fanovima i samim tim je veća odgovornost.

"Mislim, naravno, da će svaki influenser javno reći da oseća tu odgovornost, ali smo, na žalost, viđali da to baš i nije tako u praksi. Ono što sam viđao, da li kod nas ili inostranstvu, jeste da te javne ličnosti imaju veću moć, taj disbalans moći. Da čak i ako se nešto skandalozno desi, oni uvek ispričaju svoju stranu priče i prave od sebe žrtvu, na neki način. Naravno da će to njihova publika upiti. Pošto, Bože moj, javne ličnosti su bezgrešne, mi ih volimo zbog njihove onlajn persone ili zbog toga što su svakodnevno aktivni. I samim tim negiramo mogućnost da oni nešto zgreše. Naravno, stoji da bi svaka javna ličnost trebalo da oseti odgovornost, ali mislim da to nije dovoljno, pošto nikada ne znamo kada će opet da zlouporebi svoj položaj i uradi nešto, pošto misli da mu se može. Svako od nas bi trebalo da mućne glavom i da shvatimo da javne ličnosti i te kako mogu da naprave gluposti", rekao nam je Milan.

role model jpg

Razgovarali smo sa našim mladim sugrađanima o tome da li bi influenseri zaista trebalo da imaju toliki uticaj:

"Definitivno nisam mišljenja da bi mladi po svaku cenu trebalo da se ugledaju na poznatu ličnost ili na osobu koja je popularna. Smatram da postoje osobe koje, pored svoje poznatosti, ne donose ništa dobro mladim ljudima. Mislim da bi svako trebalo da gradi svoju ličnost i da se ponaša u skladu sa godinama".

"Iskreno, smatram da mladi ne bi trebalo da se ugledaju na popularne ljude. Sve zavisi od toga kako su je stekli, ali ti silni influenseri i rolmodeli mladih su uglavnom jako loši primeri, pogotovo mladim osobama. Mislim da je previse loših primera i loših načina kako ljudi stiču popularnost".

"Zavisi ko su ti ljudi i kakvu poruku nam šalju. Ne samo jednom objavom ili obraćanjem. Svakome od nas može da se dogodi greška, da nešto kažemo, pa se pokajemo. To je u redu. Ali ako je nečiji put pun grešaka, ta osoba zaista ne bi trebalo da ima ikakvog uticaja na mlade. I to se mladima mora pojasniti. To što je neko popularan ne znači da je i dobar, pravičan".

Mladi bi trebalo da znaju da uticajni ljudi, odnosno influenseri, ne moraju biti i nisu nužno uzori. Momenat koji može da zbunjuje i krivi sliku jeste broj pratilaca i lajkova na objavama, kada lako možemo da skliznemo u zabludu da je to odraz nečijeg kvaliteta ili kvaliteta objava. Često to apsolutno nema veze sa realnošću i osoba za koju se smatra da je uticajna je samo to. Uticajna po lajkovima i to je sve.

J.M.

Možda te još zanima:

.

Za pravu profesiju moramo istražiti sebe

Svima nam nekad deluje da smo sebi zacrtali prevelike planove koje nikada nećemo ispuniti ili da smo recimo promašili profesiju…

.

Otkriveni lični podaci influensera sa Instagrama

Baza koja sadrži kontakt podatke miliona Instagram infulensera navodno je pronađena online. Kako piše TechCrunch, baza podataka je bila smeštena na Amazon…

.

Instagram će možda sakrivati broj lajkova

Zahvaljujući brojnosti lajkova mnogi ljudi postali su influenseri. Popularnost se ocenjuje prema njihovom broju. Međutim, u pomalo kontroverznom potezu, čini se…

.

2018 - godina puna bagova

U protekloj godini na društvenim mrežama došlo je do velikog broja promena. Među nekima od njih našao se i explore…

.

Beograd je na vodi, a Novi Sad?

Tribina "Čije su gradske javne površine?" biće održana na platou ispred Muzeja savremene umetnosti Vojvodine u utorak 11. avgusta u…

.

Stiže Flexpai 2

Kineska kompanija Rojol dospela je u žižu svetske javnosti kada je prošle godine pretekla Samsung i Huawei, predstavljajući prvi savitljivi…

  • 00:00 Music Mix by Majkić
  • 06:00 Music Mix by Majkić
  • 12:00 Leto na O radiju

Anketa

Šta vam najviše nedostaje u "novoj normalnosti"?

Oradio logo