.
Trenutno : Hit nedelje
Vredi čuti
 Dušan Majkić
Lifestyle / Web

Besplatno je i uvek će biti. Stvarno?

06.11.2017.

Explore feed već dve nedelje dovodi do podeljenih stavova korisnika Fejsbuka. Opcija koja vas vodi na odeljak gde su lajkovane stranice, nekima je znatno raščistila feed, dok su neki ogorčeni ovom novinom. U najvećoj meri ovaj Fejsbukov eksperiment pogodio je stranice koje su ovaj prostor koristile za oglašavanje. Ta opcija nije ukinuta, samo je sada stvar u tome da ukoliko želite i dalje da se vidite na News Feedu morate da platite bust onoga što želite da reklamirate.  

.

Iako je krilatica ove mreže od samog starta - Besplatno je i uvek će i biti (It’s free and always will be) sada se čini da Fejsbuk ipak želi da pokupi deo kolača. Facebook je ovu promenu uveo, kako se navodi u objavi direktora News Feed odeljka u Facebook kompaniji Adama Moserija, zbog korisnika - da bolje održavaju veze sa prijateljima i porodicom i na osnovu ovog eksperimenta tj. njegovih rezultata nakon završetka, biće kreirani i News Feed drugih korisnika širom sveta, koji za sad nemaju ovako drastično izmenjen izgled. Medijski analitičar Norbert Šinković smatra da će ova promena "proći" kod korisnika.

"Ovo je jedna promena koja će, da se izrazim kolokvijalno, proći kod korisnika. Fejsbuku nije cilj da izgubi korisnike jer smo mi najveći izvor finansija za tu privatnu kompaniju. Kada je reč o biznisu i ljudima koji Fejsbuk koriste kao oglašivački prostor, mislim da je ta pobuna u nekim krugovima polazi od dve stvari. Prva stvar jeste da ne razumeju da Fejsbuk nije javno dobro. To je privatna kompanija koja nudi svoje usluge i svoju platformu da bi neki ljudi došli do ciljne publike odnosno do konzumenata. Drugo, neki ljudi smatraju da Fejsbuk ovom novinom guši slobodu izražavanja i slobodu medija". 

Ovu promenu mnogi nazivaju najdrastičnojom od kada postoji Facebook, a najnegativnije se odrazila na vlasnike stranica na ovoj društvenoj mreži čiji reach je pao za 66 odsto. Međutim, Šinković smatra da je Fejsbuk poput bilo kog mesta za oglašavanje.

"Da pojednostavim priču: ako želite da postavite vašu biznis poruku na jedan bilbord na bilo kom javnom mestu u svetu, morate to da platite. I niko ne postavlja pitanje zašto mora da plaća da bi koristio taj bilbord. E sad, Fejsbuk je virtuelni bilbord, pa samim tim, ako želite da koristite reklamu možete, ali platite. To je način na koji Fejsbuk zarađuje. Ja tu ne vidim nešto sporno, niti nešto što će epohalno da utiče na srpsko virtuelno društvo. To će da utiče na kompanije, jer će morati da izdvajaju ozbiljnija sredstva ako žele da koriste prostor koji se nudi na ovoj društvenoj mreži", rekao je Šinković.

explorefeed jpg

Ovako Facebook reklamira Explore Feed

Aleksandar Apić je menadžer jednog novosadskog kluba koji, naravno, svoju publiku traži na Fejsbuku. On  dkaže da je od uvođenja Explore Feeda njihov organski reach sa 25 hiljada po nedelji spao na šest do sedam hiljada.

"Šta god ljudi pričali - da je cilj da se proredi news feed, da ti ne izlazi gomila stranica koje te ne interesuju, da se sve profiltrira, mislim da je vrlo jasno da je razlog svega toga da se ljudi nateraju da uplaćuju boost i da bi se na globalnom nivou uzeli ne milioni, nego milijarde. Jedini način da post izađe na News Feedu i da ne ostane zakopan na Explore Feedu je da neko nešto klikne, da postoji neka interakcija sa njim. U suštini možeš da izađeš na News Feed-u bez uplate, ali to zahteva slanje, cimanje ljudi za rukav... Tako da nije dobro, za sada nam se  apsolutno ne sviđa, a šta će da bude i da li će to ovako da ostane, ja se iskreno nadam da ne. Za neke eventove za koje ne postoji organsko interesovanje moraćemo da plaćamo boost, da štampamo plakate i flajere".

Pogledajte komentare o Explore feedu naših pratilaca na Fejsbuku:

Maja: Zahvalna sam za novi ROCKET jer više ne moram da tražim stranice koje pratim i vesti koje zelim!!! Stranice poput Oradija sada su mnogo vidljivije, jer su ih do sada gutali postovi mojih prinatelja! GO ROCKET GO!

Branka: Ranije mi se sviđalo što imam malo ovo, malo ono, sad kad odem na jedno zaboravim ovo drugo.

Dalibor: Zukerberg provalio naše narodne poslovice, a izgleda da mu je najomiljenija "Plati, pa se klati".

Jasna: Meni je ovo straaaava! Konačno ne moram da gledan gomilu gluposti da bih naišla na ono što mi je zanimljivo i mnogo više vidim Oradio postove, fajnliii!

Lazar: Meni je svanulo. Prijatelje pratim zato što želim, a stranice zato što one to žele.
I dalje me nađu omiljeni brendovi i oni koji su se izborili da ih sam redovno proveravam... a ostali... šta da vam kažem, udrite po fan grupama i kvalitetnom sadržaju koji će ljudi šerovati.

Radmila: “Raketica” je meni skroz ok, samo treba da se naviknemo. Koristim je kad želim da se informišem, u suprotnom samo besciljno skrolujem.

Lea: Ja još nisam dobila raketicu.

tviteroradio jpgEvo šta na ovu temu kažu tviteraši

Vragolaž je stranica koja je uveseljava ljude raznim stvarima. Od fotografija, snimaka, pesama, sa uvek umesnim komentarom. Od sada ćete svakog ponedeljka na Oradiju moći da čujete i čitate šta o raznim temama misli Vragolaž. Za Explore Feed Vragolaž kaže da ga je u početku zbunio.

"Većina i ne zna da se to dešava. Kao korisniku, to mi je dobra stvar. Pre nego što sam saznao da postoji bio sam smoren što na news feedu nemam ništa, a kasnije kad sam skontao bilo mi je baš zabavno, jer sve što hoću da gledam je tu. Ali ostali nisu skontali i zato nam je kao stranici sve uništeno. Skroz nam je nestao reach, spao je na pet odsto. I tako sada iz čiste zabave održavam stranicu dok se sve to ne resetuje i ne dođe na svoje mesto. Najčudnije je što nam je Facebook kao ogromna kompanija to prezentovao, ali nam ta informacija nije bola oči, pa ja nisam bio baš skroz upućen i nisam baš obratio pažnju na to. To je trebalo baš da nam bode oči, jer nam je bukvalno prepolovljen Facebook na dva dela", kaže Vragolaž i smatra da bi bilo ok da se ljudi priviknu na ovu novinu.

"Ali dok se to desi videćemo da li će svi ostali da se pobune i da unište tu stvar jer im smeta i jer nemaju strpljenja. Meni je, kao stranici, drago što ja ne zarađujem ništa od Vragolaža trenutno i što mi ovo nije najgori mesec u godini. I da, čudan je jako odabir zemalja, ne znam da li ste vi guglali, ali nisu baš vesele sve te zemlje. Ne znam da li je nama loše što smo u njihovom društvu, ili se one čude što su sa nama u društvu. Na spisku su još Bolivija, Šri Lanka i Slovačka, koja još najlepše zvuči".

Verujemo da negde postoji neko ko će da doskoči ovoj opciji i zaobiđe je. Ukoliko se takav neko pojavi neka bude slobodan da nam piše u inboks i podeli i sa nama to otkriće.

J.M.

.
Svakodnevno nam se događa da ne možemo da se setimo naziva neke pesme ili imena izvođača koliko god se trudili. Melodija pluta…
.
Pronašli smo za vas još jedan sajt koji će vam olaksati i učiniti zanimljivim pretraživanje Wikipedije. Već na prvi pogled čini…
.
Minutephysics je obrazovni Jutjub kanal koji je napravio Henri Rajh. Vrlo efektno, u trajanju od oko jednog minuta, njegovi klipovi…
Program
Kalendar događaja
Novembar 2017.
PonUtoSreČetPetSubNed
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
   
Anketa

Da li biste išli biciklom na posao?