...
TRENUTNO14:00 - 15:00Dnevna soba

Lifestyle / Web

Fejsbuk događaji kao plakati virtuelnog sveta

20.11.2017.

Da li ste primetili da se sa brojem prijatelja na Fejsbuku povećava i broj događaja za koje dobijate pozive? Ili vam možda samo "iskaču" razna dešavanja koja su vaši prijatelji lajkovali ili su kliknuli da će ih posetiti. Takođe, u moru pravih najava događaja tu su i oni koji za cilj imaju da vas nasmeju. U pitanju su lažni događaji koji na smešan i satiričan način pozivaju da se priključite nekoj organizaciji ili da ispratite najavljeni event.

.

FB eventi su glavni promo materijal kada su u pitanju najave koncerata, književnih večeri, filmskih projekcija, društvenih igara, itd, itd. Novinar Denis Kolundžija kaže da ako naiđe na zanimljiv događaj, želi da ga markira i dobija notifikacije.

"Postali smo odveć lenji i to se sad najbolje vidi, od kad smo postali eksperiment na Fejsbuku sa explore feedom. Sve što smo lajkovali na FB, sad nas mrzi da tražimo i čekamo da se sve to i dalje pojavi na njuz fidu. Svi ti događaji koji se promovišu kroz FB events, mi bismo do tih informacija došli i na drugi način. Neko nas je toliko uljuljkao da više nemamo potrebu da odlazimo na pojedinačne sajtove, nego sad čekamo da to bude na jednom mestu. U tom smislu, sebe uhvatim da saznajem zaista preko FB za događaje i pitam se da li sam mogao to da saznam na neki drugi način. Na kom portalu bih mogao da nađem te informacije? Onda shvatim da je ovo za sve najbolja varijanta, da imamo to sve na jednom mestu i ume biti dragocen izvor".

Interesantni su ljudi koji kliknu "going" i ne pojave se, kako to objašnjavaš?

Neko je to nazvao društveni aktivizam iz fotelje i tople sobe. Dvojako to posmatram i polazim od sebe. I to važi za događaje koji su lokalnog karaktera. Ali, kad je događaj u Njujorku, a vi ste u Novom Sadu, verovatno su minimalne šanse da ćete stići tamo. Ta vrsta klika sadrži značajniju poruku i to je neki stav. FB je napravio da to bude jedna vrsta statusa, ne ono klasično, u prozorčetu, ali to jeste stav čim se vaša odluka da odete u Njujork može lajkovati. Ljudi ne veruju da ćete to i učiniti ali se slažu sa vašim odabirom događaja. Ceo koncept FB eventa je, ne trivijalan, ali je na nivou servisne infiormacije i donosi novi kvalitet. Time što ste odlučili da idete na događaj za koji znate da nećete otići, pa ste kliknuli da ste zainteresovani, vaš odnos prema tom događaju se vidi.

Postoji li zanimljiv događaj na koji bi kliknuo, a da se nisi susreo sa tom temom?

Mora imati dobar opis. Ne klikćem na klikbejtove, ali pratim diskusiju na eventu i tu može da se nađe dosta zanimljivih informacija. Tu su uvek ljudi da prokomentarišu samu najavu, pa svašta saznate. Te diskusije mogu biti novinarima zanimljive. Prikupljanje utiska sa događaja, bude fotografija, jer taj event živi i posle. Znam da kolege koje prate zabavu u Americi vole to da rade i to je neki reper o nekom događaju. Tu se vide impresije ljudi koje mogui biti veoma zanimljive.

denis jpg

Denis Kolundžija gost emisije "O tome se priča"

Tu je i smešna strana, "lažni" eventi koji liče na Njuz.net naslove. Verujem da imaš favorite?

Poslednji koji mi se svideo, a već je malo izgustiran je Žare i Goci na otvaranju Exita 2018. A bio je još jedan koji mi je privukao pažnju: Doček Nove godine 30. oktobra. To je nastalo nakon aktiviranja novogodišnje rasvete u Beogradu, pa su ljudi smislili event. Bio je i onaj ispraćaj Arkanovog sina u vojsku. Pitanje je da li ljudi i dalje veruju u Njuz.net. Ja se nadam da ljudi to prihvataju kao šalu, mada u mnogim događajima postoji ozbiljna doza satire. To jeste vrsta kritike na određene pojave. Ovo za Žareta i Gocija je neko svesno odabrao, ali mislim da je to kritika pre svega na račun Exita i stvari koje prate taj festival. Nadam se da niko živ ne očekuje da će se to dogoditi, ali ne smem da tvrdim i da se neće dogoditi. Kad može Zvonko Bogdan... A ovo za Novu godinu je baš satira i duhovita reakcija na šok da neko pali novogodišnju rasvetu u oktobru.

Naš gost - analitičar Vragolaž kaže da mu FB eventi služe kao teze za predstojeći vikend. On smatra da ne vredi planirati mesec dana ranije koji ćeš događaj na kraju da ispratiš, već proceniš kada dođe vreme za to. Zanimalo nas je da li je on jedan od onih koji kliknu na going i ne odu na event?

"Da. Ali ne kliknem na going, već na interested. To je malo blaža varijanta. Meni to služi da bi kasnije video i šerovao te događaje kod sebe na stranici. Ali inače, kliknem da sam zainteresovan pa kad dođe vikend pogledam i pravim selekciju. Da budemo realni, pričamo pretežno o muzici. I ono što mi je bitno jeste cover fotka koja, ako je dobar dizajn prosto zalepi čoveka za event. Privuče pažnju, jer ako se neko iscimao oko kavera onda se sigurno iscimao i za ozvučenje i za sam koncert. Ali, previše se ljudi oslanjaju na te evente. Mislim na organizatore. Ako recimo sto ljudi klikne going, oni misle da će i doći sto ljudi. Nije tako. Event je jako pogodan ljudima koji ih prave da se reklamiraju besplatno, osim što plate dizajn. Ali u suštini je to besplatno reklamiranje na najvećoj socijalnoj mreži na svetu. I to je fantastično, to nijedan plakat ne može da uradi".

fake fb events

Nekoliko "odabranih" 

Naravno i Vragolaž ima svoj favorita među fejk događajima.

"Uvek je tu Veljko i njegove avanturice sa vojskom. Najnoviji koji mi je iskočio, a verovatno nije fejk, jeste 'Jedemo kulen na trgiću'. To jedva čekam da vidim. A i inače ih ima baš mnogo. Ljudi su sad malo i smorili sa tim, svako je skontao kako se to pravi i da na taj način i stranice dobiju lajkove, pa onda samo šibaju. Pogotovo sad kako je i Explore feed došao, eventi su spas".

Emisiju O tome se priča možete poslušati i odloženo:

Jelena Mijatović 

Možda te još zanima:

.

Gde nas vodi klik na "going"?

Da li ste primetili da se, u ovo doba društvenih mreža, sa brojem "prijatelja" povećava i broj "iventova" za koje…

.

Tik-tok neće biti prodat, navode kineski vlasnici

Kompanija "Bajtdens", u čijem vlasništvu se nalazi Tik-tok, saopštila je da ne namerava da prodaje tu društvenu mrežu nakon što…

.

Google otpušta one koji su protiv "Projekta Nimbus"

Google je otpustio 28 zaposlenih koji su učestvovali u protestima protiv "Projekta Nimbus", odnosno, ugovora sa izraelskom vladom i vojskom…

.

Zabrana Tik-toka prošla Kongres

Paket za nacionalnu bezbednost, koji uključuje i mere zabrane Tik-toka širom SAD, usvojen je velikom većinom glasova u američkom Senatu.

.

Plata u Nemačkoj 9.000 evra mesečno, bez da ustanete iz kreveta

Nemački centar za avijaciju traži 12 kandidata koji će provesti 60 dana u krevetu, za potrebe nove studije koju sprovode…

.

Obiđite Srbiju za Prvi maj i Uskrs

Ako nas vreme ne prevari, kao što je to čest običaj za 1. maj, mogli bi ovo biti stvarno dobri…

  • 12:00 Rodnopravnost
  • 13:00 Šta se kuva?
  • 14:00 Dnevna soba
  • 15:00 Superoperater
  • 16:00 Music mix by Anja

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo