Kultura / Film
Svetu su potrebni Tenet i Nolan
"Tenet" je od početka korona krize označen kao film koji bi, nakon otvaranja bioskopa, mogao u njih da vrati deo publike. Premijera filma u SAD nekoliko puta je odgađana, a zanimljivo je da je premijera u američkim bioskopima najavljena nedelju dana kasnije od ostatka sveta. Novi, skupi (budžet veći od 200 miliona dolara, sniman u sedam zemalja širom sveta) rediteljski projekat Kristofera Nolana može se pogledati i početkom oktobra u Novom Sadu, Pančevu i Zrenjaninu, u bioskopima koji ponovo rade.
Kristofer Nolan, poznat po veoma uspešnim filmovima "Memento", "Insomnija", "Prestiž", "Početak", "Međuzvezdani", "Denkerk", Betmen trilogija, režirao je i napisao inovativni i do sada najambiciozniji akcioni blokbaster. U novom filmu se ponovo bavi jednom od svojih omiljenih tema – vremenom, kako ono utiče na nas i kako nečiji postupci ili okolnosti mogu promeniti način na koji ga pojedinac doživljava.
Na početku filma upoznajemo protagonistu (Džon David Vašington) specijalca-obaveštajca, člana nepoznate organizacije. Nakon spasavanja čoveka od napada u operi, glavni junak biva zarobljen i mučen, a nakon što popije pililu za samoubistvo budi se na nepoznatom brodu. Saznaje da je pilula bila samo test i da ima novi zadatak – da onemogući čoveka po imenu Andrej Sator (Kenet Brana) da dovede do smaka sveta. U tome mu pomažu Nil (Robert Patinson), pripadnik tajne službe i Ket (Elizabet Debicki), Andrejeva supruga koja pokušava da pobegne od njega.
U osnovi priče je špijunski triler, a Nolan zadržava ključne informacije kako bi u scenario uneo elemente misterije. Kao i u većini njegovih filmova, "Tenet" od gledaoca zahteva pažnju, angažman i koncentraciju. Tera na razmišljanje i ponovno gledanje.
O Nolanu…
Kristofer Nolan je jedan od trenutno najpopularnijih holivudskih reditelja. Pored režije, Nolan se ostvario i kao producent i kao scenarista, uglavnom svojih filmova. Tokom karijere, od niskobudžetnih filmova do blokbastera, od kojih su neki već postali antologijski, Nolan je jedan od najznačajnih i najinovativnijih reditelja današnjice. Inspiriše svojom ambicijom, uspehom, strašću i kreativnošću. Pamćenje, snovi, vreme, krivica, haos, neke su od tema koje u svojim filmovima obrađuje. Igra se strukturom i vremenom, istovremeno pokazujući čist tehnički kvalitet. Gluma, kamera, dizajn produkcije, kostimi, priča, montaža... Sve gotovo vrhunski.
Nolan je rođen 1970. godine u Londonu. Po majci Kris, koja je bila nastavnica engleskog i stjuardesa, ima i američko državljanstvo, pa je tako detinjstvo proveo između Londona i Ilinoisa. Još tada je imao želju da bude filmski reditelj.
Prve filmske korake napravio je sa samo sedam godina, sa Super 8 kamerom, koju je pozajmio od oca. Tokom studija engleske književnosti i filma na londonskom univerzitetu, gde je i upoznao svoju suprugu Emu Tomas, naučio je takozvano "gerila snimanje" koje će kasnije primeniti na svom debitantskom filmu "Praćenje" 1998. godine. Za taj film urađen je trejler u noar maniru; prepoznat je od mnogih festivala i zauzeo je zasluženo mesto među filmskim hitovima, iako je snimljen za samo 6.000 dolara. Nolanu je to omogućilo ulazak na velika vrata u Holivud, gde je sada sa većim budžetom mogao da snimi kontroverzni film "Memento" 2000. godine.
Početkom 2000-ih osnovao je, sa suprugom, produkcijsku kuću Syncope Inc, sa sedištem u Londonu. Ova produkcijska kuća ima samo četvoro zaposlenih, uključujući i njih dvoje.
Zanimljivo je da nikada nije imao, kako je izjavio, niti planira da nabavi u skorije vreme mobilni telefon. Kaže da svi u njegovoj blizini imaju bar po jedan i ukoliko je nekome potreban može jednostavno da kontaktira sa nekim od njegovih bliskih saradnika. Isti slučaj je i sa mejlom.