...
TRENUTNO05:00 - 10:00Music mix by Anja

Društvo / Intervju

Muzika koja povezuje ljude i gradove

12.01.2019.

U okviru programa "Plants – Artists in residence" koji se realizuje kao deo Evropske prestonice kulture 2021. godine, u Novom Sadu borave umetnici raznih vrsta umetnosti i specifičnih usmerenja. Ideja je da oni boravak u našem gradu iskoriste kako bi pokrenuli svoj umetnički projekat, upoznali lokalnu scenu i u sinergiji sa našim umetnicima naprave svoja umetnička dela. 

.

Foto: Ursula Tarasjevič

U prethodne tri nedelje imali smo priliku da ugostimo poljskog trubača Pjotra Damasjeviča (Piotr Damasiewicz), muzičara koji svoja interesovanja najviše bazira na klasičnoj i jazz muzici u raznim oblicima.

"Došao sam u saradnji sa Fondacijom EPK 2021, inače sam iz grada Vroclava koji je takođe bio Evropska prestonica kulture, pre par godina. Pošto imamo određena iskustva u tome, poslala me je organizacija koja se zove Evro, kako bih proveo nekoliko dana u Novom Sadu. Ideja je da se upoznam sa ljudima, podelim znanje oko aktivnosti vezanih za prestonicu kulture, ali i da pokušam da stvorim nešto zanimljivo i intetresantno. Svakako sam ovde kako bih napravio most između dva grada, dve prestonice kulturne Evrope, ali i most između Vroclava i Novog Sada, generalno", rekao nam je Pjotr gostujući u emisiji Dnevna Soba.

Emisiju Dnevna soba možete preslušati u plejeru:


U Novom Sadu si kako bi pokrenuo pilot projekat, koji bi se nastavio i završio 2021. godine?

Da, nadam se da će biti tako, pošto još uvek nismo sve dogovorili precizno. Ideja je da ovde pokrenemo projekat, a da ga kroz naredne godine nastavimo i završimo u godini kada će Novi sad biti Evropska prestonica kulture. Za sada ćemo pokušati na napravimo bazu i kontakte, kako bi to bila osnova za dalje korake. Najvažnija stvar u ovom momentu je da napravimo preduslove za saradnju u narednom periodu.

Koliko si zadovoljan dosadašnjim radom i onim što si uspeo da postigneš za ovo relativno kratko vreme?

Veoma sam zadovoljan postignutim. Upoznao sam zaista jako zanimljive ljude, koji su veoma otvoreni i spremni za saradnju i siguran sam da ćemo napraviti nešto zanimljivo. Sve se odvija u dobrom pravcu, radili smo skoro savršeno (smeh) i ono što mi je jako važno, ovde sam dobio veoma lepu energiju koja je možda i najvažnija. Ljudi u Novom Sadu su me baš prijatno iznenadili, ne samo što se tiče saradnje nego je zanimljiva i naša komunikacija, koja je uglavnom na engleskom, ali i na nekom zajedničkom slovenskom jeziku. Deluje kao da pokušavamo da pričamo internacionalni slovenski jezik (smeh). To je i vrlo prijatno ali ja jako volim da slušam i karakteristične reči, kako one zvuče na srpskom i koliko se one slično izgovaraju na poljskom. Mislim da je takođe zanimljivo to što pokušavamo da stvorimo nešto zajedničko što dolazi iz istočne Evrope. Poljska i Srbija imaju mnogo stvari koje mogu da podele, ali možemo i da naučimo dosta jedni od drugih.

Možeš li da nam kažeš nešto o svojoj muzici i svojim prethodnim radovima?

Mogao bih generalno da kažem da sam džez muzičar, ali sam se školovao i odrastao prvo kroz klasičnu muziku, nakon toga kroz džez, a zatim i kroz razne muzičke stilove. Pokušavam, takođe, da u muziku involviram druge umetnosti i dobijem interdisciplinarne projekte. U svemu tome ja sam onaj koji edukuje, kreira, često i kao projekt menadžer, ali i kao kreator cele ideje. Ima dosta toga što sam radio, snimao sam CD-ove, albume, radio na velikim festivalima, a sada pokušavamo da pokrenemo moju ličnu muzičku etiketu. Ima mnogo, mnogo toga što sam u muzici radio.

piotrb jpg

Foto: Pjotr Fiuk

Čuo sam da te zanima konekcija muzike i arhitekture. Šta bi mogao da mi kažeš o svojim radovima na tom polju?

To je možda i najvažniji sektor mog rada i stvaralaštva. Pokušavam da razvijem ideju o tome kako arhitektura može da inspiriše kompozitore i muzičare. Mi, kao muzičari, uvek sviramo u određenim prostorima koji imaju svoje specifične reverbe, odjeke, atmosferu... Ovi prostori mogu da razviju određene ideje i delove kompozicije. Mogao bih da kažem da je kompozicija, kao arhitektura, u delu vremena. To je kao da posmatramo mesto u odeđenom vremenu. Imao sam platformu koja je bila u okviru Džez festivala u Vroclavu gde sam spajao različite umetnike sa muzikom, tražeći interesantna mesta poput starih kuća, parkinga, industrijskih delova i drugih neobičnih, često napuštenih mesta. Takođe, radim i u okviru jedne grupe gde zvučno mapiramo određene prostore koji su zaboravljeni i dajemo specifičnost svake građevine, kao i njenu funkciju koja je zaboravljena.

Da li si našao neke građevine u Novom Sadu koje bi bile interesantne za tvoj rad?

Kako da ne. U narednom periodu ćemo se fokusirati na SPENS, to je veoma zanimljiva građevina koja na svu sreću još uvek radi, a jako podseća na neko prošlo vreme. Kako je ta građevina tako zanimljiva i spektakularna, voleli bismo da pokažemo specifičnosti urbanističke ideje i okruženja kroz muziku i ples. To će svakako biti deo projekta na kojem radim ovde, tako da ćemo muzici i arhitekturi priljučiti i ples. Ipak, ne želimo da to bude oficijelno, nego više da napravimo neku art kombinaciju, muzički, arhitketonski i plesni performans i da na taj način apsorbujemo realnost prostora. Sve to ćemo i snimati i mislim da ćemo dobiti odlične razultate.

Koliko si uspeo da se povežeš sa ljudima iz Novog Sada?

Mislim da je većina ljudi koje sam sreo spremna da povezivanje i zajednički rad. Moj prvi performans je bio sa dvoje cirkuskih radnika u Kulturnoj stanici Svilara, mislim da je šou bio jako dobar i uspešan, čak bolji od onog što smo očekivali, pa mislim da ćemo u narednom periodu raditi nešto zajedno. Sa plesnom grupom ćemo još videti, imali smo samo jednu probu i bilo je odlično, oni su veoma otvoreni i aktvini, tako da i tu očekujem da ćemo nastaviti saradnju. U pitanju je Plesno udruženje GroovE, na čelu sa Vesnom Pašćanović. Imao sam veoma lep i konstruktivan razgovor sa grupom arhitekata iz udruženja DaNS, sa Slobodanom Jovićem i Miljanom Zeković. Mislim da sa njima posebno imam slične ideje i fokus u pogledu na arhitekturu i umetnost. Milsim da ću sa svima ostati u kontaktu, razmenićemo naše ideje, radove, linkove i pokušati nešto da dogovorimo u budućnosti.

Ukoliko bi uporedili Novi Sad i Vroclav, koje bi bile sličnosti, a koje razlike?

Vroclav je dosta veći grad od Novog Sada, možda čak i tri puta. Ako gledamo iz ugla Evropske prestonice kulture, mislim da su očekivanja manje-više ista. I vi i mi smo tome pristupili veoma ozbiljno, želja nam je bila da počnemo saradnju sa ljudima van granica naše zemlje i pokažemo šta je to najbolje iz Poljske. Iako sam ovde pune tri nedelje, ipak nisam uspeo da vidim mnogo ljudi, pošto sam dosta vremena proveo u kancelarijama gde sam bio koncentrisan na moje projekte. Ono što sam video je svakako to da ima puno ljudi koji su veoma sposobni i da ste kao što smo i mi bili rešeni da "položite ispit".

Veoma je zanimljiva tvoja saradnja sa drugim umetnicima iz različitih sfera umetnosti, kao i tvoj aktivizam. Šta planiraš u narednom periodu?

Nakon boravka u Srbiji idem u Austriju, u Beč, gde ću biti ukuljučen u programa "Artistic residency". Tamo ću, kao i ovde, pokušati da pronađem ljude sa kojim bih sarađivao. Moji glavni planovi i projekti za ovu godinu su da na napravim svoju muzičku etiketu, koja će biti veoma specifična i gde ću pokušati da pružim ljudima mogućnost ne samo da idu na koncert i slušaju muziku, već i da se druže sa muzičarima i provode neko vreme sa njima. Ideja je da se što više ljudi upozna i poveže sa muzičarima i muzikom, ne da se proda proizvod, već da se muzičari ponude ljudima i da se napravi konekcija sa njima. Na primer, ljudi koji bi došli na koncert bili bi deo produkcije, ne klasična publika. Moj "label" imaće naziv LAS, ako bi to preveli na srpski, bila bi to šuma. Deo ovog projekta biće i put na kojem ću sa mojom trubom biti neka vrsta hodočasnika i svakodnevno ću održavati koncerte. Put će se završiti u španskom gradu Santiago de Compostela. Krenuću sa ukrajinske granice i sve to ću preći peške, hodajući.

Jovan Marjanović

Možda te još zanima:

.

Stefan Milenković i Vasil Hadžimanov zajedno na Dočeku 7529.

U okviru Dočeka 7529, violinista Stefan Milenković i novosadski kamerni orkestar Camerata Academica ugostiće pijanistu i kompozitora Vasila Hadžimanova.

.

Novi nivo formule opstanka

Novosadski umetnici Predag Uzelac i Goran Augustinov samostalno stvaraju već dugo godina, svako u svom prepoznatljivom stilu. Iako su privatno…

.

Svaki prostor priča svoju priču

Efemera je kolektiv iz Novog Sada osnovan sa idejom da promoviše kreativne interpretacije prostora. Osnovalo ga je nekoliko profesora i…

.

Neo festival: Neklasičan pristup klasičnoj muzici

Nedavno završeni NEO festival doneo je novosadskoj publici veoma zanimljiv i bogat program, nastavljajući ideju da se klasičnoj muzici pristupi na…

.

Očuvanje tradicije na moderan način

Naš sugrađanin Slobodan Trkulja jedan je od retkih muzičara iz zemlje i regiona čija karijera već punih 20 godina ide…

.

Blokada Filozofskog fakulteta se nastavlja, profesori ne žele da napuste zgradu

Blokada Filozofskog fakulteta u Novom Sadu se nastavlja, nakon neuspšenih pregovora sa policijom. U zgradi se osim predstavnika Studentskog parlamenta…

  • 00:00 Music Mix by Bea
  • 05:00 Music mix by Anja
  • 10:00 Pre podne na O radiju
  • 10:10 Pesma dana

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo