Društvo
Facebook beži od odgovornosti za dezinformacije
Fejsbuk je bio meta ozbiljnih kritika godinama unazad, koje su kulminirale tokom i posle izbora za američkog predsednika. Ozbiljne optužbe variraju od onih da Fejsbuk jeste medijska kompanija, te da mora da se povinuje pravilima koja važe za njih, pa sve do optužbi za direktan uticaj na ishod izbora.
Podsetićemo da je Fejsbuk dugo negirao optužbe za uticaj na izbore, da bi na kraju priznao da je jedna ruska kompanija bustovanjem vrednim 100.000 dolara mogla da utiče na opredeljenje birača.
Posle izbora pritisci na ovu kompaniju postali su konstantni i veoma snažni. Pojavili su se brojni izveštaji o tome kako Fejsbuk, menjajući algoritam i favorizujući plaćene postove promoviše lažne vesti i žmuri na zloupotrebu sopstvene platforme zarad profita. I pored toga Mark Zakerberg nije želeo da prizna da u stvari vodi medijsku kompaniju koja bi morala da podleže medijskim pravilima, iako ih listom krši.
Sav taj pritisak rezultirao je odlukom da se iz takozvanog njuz fida izbace medijske kompanije i njihove objave, kao i objave privrednih subjekata: firmi, kompanija, organizacija i tako dalje. Prošle nedelje Zakerberg je na svom profilu najavio ove promene, koje su testirane u pet zemalja nekoliko meseci, između ostalog i kod nas, a njegovu odluku medijski eksperti vide kao konačno priznanje da Fejsbuk ima sve odlike medija i to onog lošeg, koji ne poštuje nikakva pravila.
Pričali smo o ovoj odluci menadžmenta Fejsbuka sa novinarom Denisom Kolundžijom i menadžerkom društvenih mreža Vanjom Đurić.
Njujork tajms je nedavno objavio članak u kojem tvrdi da su Rusi doprli do 126 miliona korisnika Fejsbuka, Tvitera i Jutjuba plaćenim tekstovima i drugim objavama. Većina tih korisnika bilo je ipak na Fejsbuku. Koliko se, međutim, ova odluka Zakerberga čini posledicom svih ovih optužbi?
Denis kaže da da je Zakerberg posle američkih izbora rekao da su optužbe smešne, da bi posle nekoliko meseci kao iznuđeno rešenje počeo da izbacuje sve ono što mu stvara najveće probleme.
"Fejsbuk ima PR košmare još od prošle godine. Kada je Zakerberg odlučio da se pozabavi tim problemom, shvatio je da mu to stvara trošak, a da je ta borba neizvesna. Fejsbuk nije medij jer ne proizvodi sadržaj, već je platforma. On je privatna kompanija koja medijska načela može i ne mora da prihvati", kaže Denis.
Prema njegovim rečima, na izborima je glasalo 136 miliona ljudi, a lažnim vestima se doprlo do 26 miliona ljudi, o čemu svakako treba voditi računa.
Vanja Đurić kaže da Fejsbuk ima sve odlike medija i da ih je oduvek imao.
"Način na koji plasira sadržaj i način na koji ga kontroliše jeste medijski. Ja sam sklona da ih nazovem platformom, ali onom koja ima odgovornost za sve što se objavi na njoj. Mi odgovaramo za svoj sadržaj, ali Fejsbuk ne može da dozvoli da prođe baš sve što neko plati", kaže Vanja.
Mediji su posle ovih promena masovno prinuđeni da menjaju svoje strategije promocije, a na udaru su pre svega oni koji su svoje poslovanje zasnivali na Fejsbukovim algoritmima.
Mashable, Bored Panda, Buzz feed i drugi kreirali su i prilagođavali svoje sadržaje algoritmima Fejsbuka i sada najavljuju otpuštanja.
Buzz Feed već danima zasipa korisnike molbom da skinu mobilnu aplikaciju dok ne nestanu sa Fejsbuka. The Atlantic i neki drugi mediji kreirali su privatne Fejsbuk grupe u kojima se nalaze ljudi koji su inače prijavljeni na njihov sadržaj.
Njujork Tajms, primera radi, svoj sadržaj promoviše po tematskim Fejsbuk grupama, a to čine i mnogi drugi.
Denis kaže da je jedno od rešenja za korisnike koji su se, pre svega, informisali na Fejsbuku, da pređu na Tviter koji još uvek nema bilo kakvu vrstu algoritma i prioriteta u objavama.
"Staro pravilo je da je ono što je dobro za Fejsbuk nije dobro za druge. Ovo može biti dobro za medije koji su Fejsbuk videli kao nužnost. Nateraće ih da zaista porade na sadržaju. A na korisnicima je da se vrate starom načinu traženja informacija, od sajta do sajta kojima veruju", kaže Denis.
On navodi da nas je Fejsbukov algoritam zasipao vestima i objavama koje su nam ideološki bliske, što je kreiralo balone van kojih ljudi ne čuju ništa. Kako ističe, sada ćemo morati da se potrudimo ne bismo li bili informisani.
Vanja dodaje da će Fejsbuk sada novac vraćati preko Instagrama ili neke druge platforme koju poseduje. Što se tiče samih kompanija, Vanja kaže da su one do sada jako volele Fejsbuk, jer su po prvi put mogli direktno da komuniciraju sa korisnicima, te da sagledaju momentalno dokle im ide doseg. Sada će se to promeniti.
"Kompanije će morati na neki način da prilagode svoje prezentacije na društvenim mrežama i da razvijaju nove strategije. Kontent menadžeri neće izumreti, ali će morati ozbiljno da menjaju navike i načine promovisanja sadržaja", upozorava Vanja.
Šta je još sve uticalo na Fejsbukovu odluku da promeni algoritam i izbaci medije i kompanije iz news feeda, kao koje će sve posledice biti tog poteza, poslušajte u emisiji "Za i protiv" na našem podkastu.
P. K.