...
TRENUTNO21:00 - 00:00Music Mix by Bea

Društvo / Aktivizam

Predizborna kampanja i mladi: Deklarativna obraćanja i obećanja

30.03.2022.

Trećeg aprila se održavaju izbori u Srbiji. U prethodnim nedeljama bilo je reči o mnogim temama, problemima i budućim planovima političkih aktera. Različita gostovanja, mitinzi, bilbordi, anketiranja i konferencije u predizbornoj kampanji još uvek traju. Borba za glasove se nastavlja, ali se postavlja pitanje koliko su mladi bili u fokusu ovog izbornog procesa.

.

Krovna organizacija mladih Srbije (KOMS) radila je monitoring izborne kampanje 2022, a više od 50 mladih ljudi je aktivno radilo na analiziranju obraćanja političara ka mladima. Praćene su izborne liste i predsednički kandidati. Programska menadžerka u KOMS-u Milica Borjanić kaže da postoji razlika u broju obraćanja mladima u zavisnosti od liste do liste, ali da taj broj nije pokazatelj kvaliteta.

"I tokom ovih izbora primetno je da politički akteri i kada se obraćaju mladima, vrlo retko nude konkretne mere i politike za unapređenje položaja mladih. Najčešće je reč o deklarativnim obraćanjima i obećanjima. Ovakav pristup ukazuje nam da politički akteri, kada se obraćaju mladima, poruke i dalje usmeravaju ka starijima i samo deklarativno izražavaju brigu za mlade i njihov položaj. Politički akteri sa izbornih lista i predsednički kandidati/kinje najviše su govorili o problemima zapošljavanja mladih, partijskom zapošljavanju, kvalitetu obrazovnog sistema, problemu odlaska mladih iz Srbije, ali i zdravlju mladih i ekološkim pitanjima. Teme koje su često bile komunicirane i komentarisane u javnosti su i mere države u vidu 100 evra novčane podrške mladima, mere stambene politike i mere za podsticaj nataliteta. Stavovi političkih aktera o ovim merama bili su dosta polarizovani - dok su jedni isticali mere kao svrsishodne, drugi su ih oštro kritikovali kao previše kratkoročne i populističke", ispričala je Milica za Oradio. 

glasanje2 png

Mladi sa kojima smo mi razgovarali nisu zadovoljni predizbornom kampanjom. Smatraju da su političari morali mnogo više da im se obraćaju, ali tvrde i da politički akteri ne prepoznaju ko su mladi u mašoj državi. Izdvajamo jedan odgvor:

"Oni se vrlo retko mladima i obraćaju. Cela politička borba, naročito sada, svodi se na to ko će preuzeti vlast, da li će trenutna vlast da se svrgne i to je jedini cilj. Vrlo malo se bave glasačkim telom, bilo da su oni mladi ili stariji".

Mladi nisu ciljna grupa kojoj se može lako obratiti. Imaju različite probleme, stavove i vrednosti. Direktor Udruženja studenata sa hendikepom Milan Janković kaže da postoji nekoliko modela u odnosu prema mladima sa hendikepom, kada se govori o predizbornoj kampanji.

"Jedan model je generalno neprepoznavanje osoba sa hendikepom kao biračkog tela, ili u tom modelu, prepoznavanje da su glasovi osoba sa hendikepom nekako već rezervisani za one koji imaju njima malo više pristupa. Drugo je da su mladi sa hendikepom u toj kategoriji njihovih sigurnih glasova koji imaju neku obavezu da glasaju za njih, baš zbog toga što su se oni njih setili. Ono što je najznačajnije, a na osnovu utisaka koji smo stekli prevashodno prošle godine, najveći broj političara ima dosta površno znanje o mladima, o društvenom položaju i značaju participacije osoba sa hendikepom  u društvu. Ima tu izuzetaka, ali to je na nivou malo veće statističke greške. Nije samo pitanje da li mladi sa hendikepom mogu da ostvare svoje biračko pravo, već i da li to mogu da urade dostojanstveno", zaključuje Milan. 

glasanje1 png

Deo izbornih procesa čini i sam izborni dan. CRTA je oformila posmatračku misiju koja će ocenjivati kvalitet procesa glasanja koja broji više od 3.000 ljudi, među kojima su i mladi. Milica Đerić iz Crte kaže da su mladi uključeni i u druge aktivnosti kojie se tiču demokratskih procesa.

"I to ne samo u posmatračkoj misiji, već i u nekim drugim aktivnostima koje CRTA sprovodi. I to nas zaista raduje, jer vidimo da i oni primećuju i da veruju da svojim angažmanom mogu da utiču na stvaranje demokratskog društva. Studenti su vrlo zastupljeni. Imaju inicijativu da učestvuju i da nam se priključe. Često su to ljudi koji i kasnije ostanu i sarađuju sa nama. Pozivali smo mlade da izađu u što većem broju na izbore. To je možda najvažnija poruka, da izađu, iskoriste biračko pravo, jer njihov glas ima moć. Trudili smo se da kroz kampanju povratimo neki osećaj poverenja - da ti imaš snagu i moć da svojim izborom učiniš promenu. Ta promena bi dovela do nekog boljeg i kvalitetnijeg društva, a na političkim strankama je da ponude konkretne predloge i politike koje bi zainteresovale sve građane, pa tako i mlade", kaže Milica.

Mnoge organizacije, inicijative i pojedinci su se aktivno bavili mladima, podstičući ih da glasaju. Jedan od njih je i Institut za Medije i različitosti Zapadni Balkan, a menadžerka društvenih mreža Marija Jovanović objašnjava kako se pokazalo da su mladima neophodni dodatno znanje, informacije i ohrabrivanje.

"Mi smo imali objavu, recimo, u kojoj smo objasnili i sumirali sve šta zapravo predstavljaju izbori koji nam predstoje trećeg aprila. To je bukvalno bila objava koja je govorila o tome šta su predsednički, šta su parlamentarni, a šta lokalni izbori. Hteli smo da krenemo od osnova, pretpostavljajući da ljudi kreću sa nula znanja i nula informacija. Takođe, pristupili smo im na neke kreativne načine. Recimo, imali smo objavu u kojoj smo radili temu kako da objasnimo našoj familiji i prijateljima, za ručkom, zašto je bitno da se izađe i da se glasa. To su realni problemi sa kojima se mladi konstantno susreću, a koji se previde. Obično čujemo tu priču da su mladi pasivni i da ih ništa ne interesuje, međutim, često vidimo da samo promena vokabulara dovodi do rezultata koji su bili opisivani kao nemogući. Shvatimo da neke minimalne promene, sa naše strane, onih koji se obraćaju mladima, mogu da doprinesu nekim pozitivnim promenama", zaključuje Marija. 

Ostalo je još nekoliko dana do izbora. Podsećamo da sve informacije o izbornim procesima možete naći na sajtu Republičke izborne komisije, ali i KOMS-a, CRTE i na profilu MLADI, a dani nakon trećeg aprila će pokazati koliko su mladi zaista bili motivisani i koliko je ova kampanja bila usmerena ka njima.

Emisiju "U kakvoj zemlji želim da živim?" poslušajte u plejeru:


J. Božić

Tagovi

Možda te još zanima:

.

Meta formira tim za borbu protiv obmanjujućih AI sadržaja pred EU izbore u junu

Vlasnik Fejsbuka i Instagrama, kompanija Meta, saopštila je da će formirati tim za borbu protiv obmanjujućih sadržaja u oblasti veštačke…

.

Vote 16 - prilika za demokratičnije društvo

Petnaestogodišnja Lorina kaže bi glasala sledeće godine na izborima. Zašto je to važno? Sa jedne strane jer to ne može, nema…

.

Predizborna kampanja ne nudi rešenja za mlade

Poruke koje su političke partije i koalicije u predizbornoj kampanji uputile mladima uglavnom su deklarativne, ali ne nude se konkretna…

.

Mladi nisu toliko apatični koliko drugi misle

Raspisani su vanredni parlamentarni, pokrajinski i lokalni izbori za 17. decembar. Svaki put kada se izbori raspišu kreće priča o…

.

Izbori na Filozofskom prošli uz incidente i policiju

Izbori za Studentski parlament Filozofskog fakulteta u Novom Sadu protekli su uz incidente i policiju. Do sukoba je došlo u…

.

Izbori na Filozofskom fakultetu dovedeni u pitanje, na potezu nadležni

Predstavnici organizacije "Studentska reakcija" najavili su, nakon današnjeg sastanka sa dekanicom Filozofskog fakulteta Ivanom Živančević Sekeruš, da će podneti krivične…

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo