.
Trenutno
Šta ima novo
 Predrag Novković
Društvo / Aktivizam

Doplgenger: Dijalog među generacijama zamro

11.09.2018.

"Kroz noć bez zvezda, tamnu i gustu kao mastilo" izložba je dvojca Doplgenger koji čine Isidora Ilić i Boško Prostran. Ona preispituje složene i komplikovane odnose rada, rata i ekonomije, odnosno, način na koji su mediji predstavljali rad - od fenomena "gastarbeitera" 60-ih, preko izvoza tehnologije i radne snage u zemlje nesvrstanih, pa sve do savremene polarizovane rasprave o razlici između ekonomskih i ratnih izbeglica u toku savremenih masovnih migracija u Europu.

.

Boško Prostran, koautor izložbe, za Oradio je rekao da su inspiraciju pružili književno-istorijski tekstovi koji se bave različitim kontekstima rada. I sam naslov projekta odnosi se na uvodni odlomak iz romana "Žerminal" Emila Zole koji opisuje uslove rada francuskih rudara iz 19. veka.

"To je naslov jednog dužeg video-rada koji smo napravili pre oko tri godine. Tada smo odlučili da na neki način interpretiramo ne samo arhivu Muzeja savremene umetnosti Vojvodine, nego arhivu koja se tada tu nalazila – arhivu Radio televizije Vojvodine", objašnjava Boško.

Doplgenger je preispitao izveštavanje tadašnje Televizije Novi Sad i zaključio da gastarbaajteri nisu bili tema o kojoj se rado i javno govorilo, a evo i razloga:

"Mi smo se u tom trenutku zanimali za tretman teme ili predstave migranata u medijima, pre svega gastarbajtera sa kraja šezdesetih i sedamdesetih godina. Nas je zanimalo kako je Televizija Novi Sad pratila njihov odlazak i povratak. Sa druge strane, mi smo shvatili da se televizija sklanjala od te, pomalo neprijatne teme za jugoslovensku politiku u to vreme. Nije bilo prijatno priznati da vam populacija odlazi u inostranstvo iz ekonomskih razloga", kaže Boško.

bosko2 jpg

Televizija u isto vreme izveštava i o jugoslovenskim preduzećima i radnicima koji su dobijali poslove po svetu, a Boško kaže da su te dve teme blisko povezane i da su zaključak imale u krvavim pobunama.

"Uočili smo da su ta dva procesa vrlo povezana sa nekim globalnim ekonomskim problemima u tom trenutku, koja se završavala pobunama krajem sedamdesetih godina u zemljama Trećeg sveta. Nešto se o tome zna i ovde, ali se na kraju kod nas završilo krvavim raspadom. Sve smo mi to implicitno ili između redova pokušali da pokažemo u svom radu", kaže Boško.

Treći aspekt izložbe čini priča o savremenim migrantima koji, slično kao i šezdesetih i sedamdesetih beže od rata ili nemaštine, a Doplgenger dvojac je te tokove, umesto videom, opisao na pomalo specifičan način.

"U pitanju je mapa migracija. To je naš prikaz podataka iz Komisije Ujedinjenih nacija za populaciju i razvoj, koja je predstavila, na neki način, kretanje migracija od 2010. pa do 2016. godine u celom svetu. Taj rad je globalna slika, mapa koju smo izvezli koncem i pretvorili u analogni objekat. Tako da tu možete na osnovu jedne apstrakcije da vidite kako se te migracije kreću i gde su najčešće", kaže sagovornik O radija.

Prema njegovim rečima, države su prestale da se bave migrantima. On kaže da se sve više govori o nekakvim finansijskim, globalnim ekonomskim procesima, umesto o migrantskoj krizi.

"Ekonomija je postala primarna, a države su postale manje važne u tom procesu. Zbog migracionih procesa, bilo ratnih ili ekonomskih, svet se našao u nedoumici kako da povrati državne politike. Na žalost, kada se pojave te državne politike danas, one se pojave u nekim fašistoidnim oblicima, u odbacivanju doseljenika, a polako počinje i neka vrsta neprihvatanja, što uvek dovodi do nekih novih pobuna i ratova. Državne politike nemaju rešenje za tu ekonomsku podlogu i pribegavaju fašistoidnim politikama, što i mi ovom izložbom pokazujemo. Znamo da je to mnogima već jasno, ali smatramo da to treba stalno ponavljati", objašnjava Boško.

doplgenger jpg

Doplgenger se u delu svojih instalacija uvek iznova bavio fenomenima bivše Jugoslavije, poput udruženog rada i drugih njenih odlika, a Boško kaže da je ta država za njih uvek inspirativna.

"Jugoslavija je sada već za većinu ljudi postala budućnost koja se desila. Mi smo kao Doplgenger bili deca u vreme Jugoslavije i dokačili smo samo mali deo. Dosta ljudi, posle svih turbulencija, ima melanholični i nostalgični odnos prema njoj. Problem sa tim nostalgičnmim osećanjem je što pasivizuje čoveka i kao političkog građanina koji bi trebalo da se angažuje. Za nas je Jugoslavija polje sećanja i prenosa sećanja iz generacije u generaciju. Gledamo šta su to naši preci učili, kako su taj nauk prenosili, gde su grešili, gde smo mi grešili u toj socijalizaciji. Jugoslavija je još uvek svuda oko nas i ona je mesto oko koje će se pričati priče, ne samo kod nas nego i u svetu. Mora se pričati o tome jer je to jedini način na koji možemo da aktuelizujemo neko sećanje i vidimo gde su problemi i da dođe do komunikacije među generacijama, koja mislim da je nestala", kaže Boško.

Za sve koji ne znaju, Doplgenger je umetnički duo koji živi i radi u Beogradu. Radovi Doplgengera se bave odnosom između umetnosti i politike kroz preispitivanje režima pokretnih slika i modusa njihove recepcije. Oslanjajući se na tradicije eksperimentalnog filma i videa, Doplgenger interveniše na već postojećim medijskim proizvodima ili proizvodi u formi proširenog filma. Ovu izložbu realizovali su u okviru međunarodnog projekta (RIZIKUJ PROMENE), podržanog od strane programa Evropske Unije "Kreativna Evropa", a Novosađani izložbu mogu progledati do 30. septembra.

Petar Klaić

.
Serija radionica pod nazivom "Kompas za različitost - priručnik za rad sa srednjoškolcima" počinje u subotu 8.12. u 10 časova…
.
Žive biblioteke funkcionišu baš kao prave biblioteke, u kojima čitaoci pozajmljuju "knjigu" na određeno vreme. Postoji samo jedna…
.
Volonterski centar Vojvodine poziva mlade na dugoročno volontiranje u Švajcarskoj i Nemačkoj. Projekti traju do godinu dana, a…
Program
Kalendar događaja
Decembar 2018.
PonUtoSreČetPetSubNed
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
      
Anketa

Koliko institucije u Srbiji rade u interesu građana?