Muzika
Zarez umesto tačke: Oasis na bini, britpop ponovo živ
Iako je nastao pre skoro tri decenije, britpop je ponovo u centru pažnje, najviše zahvaljujći povratničkoj turneji grupe Oasis koja počinje 4. jula velikim koncertom u Kardifu, prvim od 2009. godine kada su se pred početak svirke na festivalu u Parizu braća Galager posvađala i tako stavili tačku na funkcionisanje benda. Tačka je prošle godine postala zarez, a interesovanje koje pravti ovu povratičku turneju, čini se, prevazišlo je sva očekivanja.

Liam Gallagher na koncertu Oasis 2005. godine (foto: commons.wikimedia.org)
Velike koncertne turnerje su u poslednih nekoliko godina imali i Blur, koji je dva puta svirao na lendarnom londonskom stadionu Vembli, ali i Pulp, koji je bio glavna atrakcija na brojnim muzičkim festivalinma. Džarvis Koker i društvo su ove godine izbacili i novi album, prvi posle čak 19 godina. Uz pomalo očekivane pohvale kritičara, album dobro prolazi i na top listama u Velikoj Britaniji, a zapažen je i u Americi.
"Mislim da ljudi prepoznaju to vreme kada je Oasis aktivno svirao kao poslednji veliki trenutak rock’n’rolla i da se sada nešto od toga ponovo budi. Oni su, na neki način, razbili monopol introvertnih nad zeitgeistom. Dotad je dominirala zamišljena, ambijentalna muzika puna reverba, koja je počela da zamara publiku. Ovo moguće ponovno okupljanje Oasisa deluje kao prekretnica i povratak snažnijeg, direktnijeg zvuka", smtra frontmen benda Monohrom Oskar Marko.
Britpop nije imao jednu zvezdu njegovu suštinu činila je samostalnost, neustrašivost i neopisiva radost života. Iz ove perspektive, tri decenije kasnije, zaista može delovati da je to poslednje veliko poglavlje u istoriji rok muzike. Usledio je nakon toga talas indi bendova tokom dvehiljaditih koji jeste bio izuzeno zaniljiv, ali nije bio ni izbliza toliko ispraćen kao britopop. Tome su dosta kumovale i promene u muzičkoj industriji, smatra novinar Vladimir Novaković.
"Lakše sam dolazio tada do informacija nego sada, prvo zbog toga što nije bilo zagušenja, pošto sada gde god da pogledaš, saznaćeš milion stvari koje te ne zanimaju, pa ćeš negde morati da nađeš to što te zanima. I ne samo da smo imali jedan jedinstveni MTV, nego je MTV tada još uvek u svom imenu imao Music Television. Ima si uredno na svakih sat vremena, muzičke vesti, gde ti objavljuju ko je šta izdao to sve, gde je svaka druga stvar iz alternativnog žanra…“, priseća se on.
Kada su se pojavili vedriji izvođači poput Spajs Girls i Robija Vilijamsa, publika je poželela nešto lakše, nasmejanije i jednostavno. I to je bio kraj, britpop je nestao gotovo jednako brzo kao što je zablistao. Grupa Pulp je pevala o starenju i smrti, Blur se okrenuo američkom lo-fi zvuku, dok su album Oasisa "Be Here Now“ mnogi doživeli kao razočaranje, kaže urednik Rok radija Filip Vlatković.
"Do tog trenutka sam pratio sve u realnom vremenu, uz originalna izdanja albuma. Sećam se, recimo, koliko se čekao 'Be Here Now'. To je delovalo kao neki veliki trenutak, kao najava nečeg što će obeležiti budućnost. Pratio sam šta bend izbacuje, ali više nisam bio potpuno u tome. Cela Britpop scena je krajem devedesetih počela da gubi zamah. Nije bila kao nekad i nije više imala potencijal da se dalje razvija…“, zaključuje on.
"Spike Island" - jedna od pesma sa novog albuma "More." grupe Pulp
Sa prelaskom iz dvadesetog u dvadesetprvi vek nestalo je i to iskustvo kolektivnog slušanja muzike. Nije britpop bio neki medijski projekat, nastao je prirodno, ali su ga mediji prigrlili i dali mu kriva potrebna da osvoji svet, što dosta utiče na publiku, priča novinar Igor Išpanović koji je rođen krajem devedesetih.
“Britpop bendovi, grunge bendovi i uopšte bendovi s kraja devedesetih i početka dvehiljaditih imali su status superzvezda koji im je omogućavao da pune arene i stadione sa desetinama hiljada ljudi. Danas to više nije slučaj. Današnji bendovi koji zvuče slično su uglavnom manjeg formata i ne uspevaju da privuku tako masovnu publiku, niti se kreću u pravcu koji bi im to omogućio. To je, zapravo, ono na šta ljudi misle kada kažu da je to bio 'poslednji period' velike gitarske muzike”, jasan je naš sagovornik.
Blur na Vembliju
Zahvaljujući moćnoj medijskoj podršci, MTV-ju, muzičkoj štampi i sveprisutnom osećaju zajedništva, britpop je postao globalna pojava i poslednji veliki talas gitarske muzike koji je istinski pomerio granice mejnstrima. Njegov pad usledio je brzo, gotovo naglo, usled kreativne iscrpljenosti, unutrašnjih tenzija i zasićenja publike. Povratak Oasisa je samo su dokaz da duh britpopa i dalje živi, ne kao kopija prošlosti, već kao njen eho u savremenom svetu.
Poslušaj kompletnu epizodu emisije Pop up o usponu i padu britpopa:
M. Lazić