...
TRENUTNO20:00 - 21:00Superoperater

Muzika

Slovinski: Važno je da budete dosledni

13.08.2016.

Stanislav Slovinski Kvintet je otvorio Mejn stejdž druge večeri Nišville festivala. Ovaj mladi džez sastav iz Poljske je pobednik internacionalnog takmičenja "Jazz Juniors" u Krakovu prošle godine, a sinoćnjim nastupom su izazvali ovacije i podigli ljude na noge. Razgovarali smo sa Stanislavom o njegovim počecima u džezu, položaju džeza u današnjem svetu i o položaju mladih muzičara koji se bave ovim žanrom.

.

Šta te je prvo privuklo kod džeza?

Nisam počeo od džeza, zapravo sam klasično obrazovan što se tiče muzike. Sviram violinu i studiram na muzičkoj akademiji, ali uvek sam bio zainteresovan za improvizaciju. Postoji jedna stvar koja je bitna za bilo kakvu vrstu muzike, a to je emocija. Ako ona ne prenosi emociju, onda nije vredna sviranja, a to me je dovelo do džeza i generalno improvizaciju u muzici. Nisam striktno vezan za džez žanrove, recimo, nikada ne bih svirao bebop. Opet s druge strane, glavna stvar u vezi sa njim je što imaš prostora da interaguješ sa ljudima i sa bendom iza sebe i u poslednje vreme je vrlo otvoren i ne ograničava se na pravce.

Šta za vaš kvintet znači da svirate na festivalima kao što je Nišvil?

Razlikuje se dosta od sviranja u klubovima i to je uvek šansa da se stvori posebna atmosfera u kojoj učestvuje i publika i bend i tada zaista može da se kreira nešto posebno. Potrebni su ljudi zbog interakcije i emocija i lično volim da sviram na festivalima.

Opet, festivali ipak znače da će možda neki novi ljudi čuti vašu muziku?

Da, naravno, ali nikad se ne zna. Ponekad sviraš na festivalu pred gomilom ljudi i ništa posebno se ne desi, a onda sviraš u klubu pred dvadeset ljudi koji zaista uživaju u muzici i takvi momenti su mnogo lepši i bitniji za jedan sastav.

Šta misliš, koja je pozicija džeza u današnje vreme? Dosta si mlad i baviš se tom vrstom muzike, ali da li misliš da se mladi generalno interesuju za nju?

Mislim da se interesuju. U Poljskoj i generalno u Evropi mislim da se trenutno dešava renesansa džeza. Dugo je bio zbunjujuć ljudima dok nisu shvatili koliko je otvoren i bezgraničan. U poslednje vreme sam primetio da se otvara dosta džez klubova u koje izlaze mladi ljudi, što je sjajno.

slowinski

Da li misliš da je džez ipak prezentovan više u poslednje vreme kroz pop kulturu? Prošle godine je izašao Whiplash, film koji se bavi upravo mukama jednog mladog džez muzičara, da li smatraš da je potrebno više takvih stvari radi edukacije?

Da, svakako. Lično mi se ne sviđa film, ali podržavam ideju i zaista prikazuje realan život jednog profesionalnog muzičara. Iskreno mislim da bi trebalo napraviti nešto slično u vezi sa klasičnom muzikom, jer je bavljenje njom nekada deset puta gore. Recimo, dopada mi se film Black Swan jer sam se dosta poistovetio sa njim i prikazuje pravu poentu umetnosti. Umetnost može biti šansa da spoznaš sebe i da se oslobodiš, ali opet s druge strane može da te dovede i do ludila. Mislim da takvi filmovi zaista pomažu ljudima da shvate koliko napora mora da se uloži da bi se ozbiljno bavio bilo kakvom vrstom muzike i da shvate da to uopšte nije jednostavno.

Postoji li možda neki album ili neka pesma koja te je nagnala na to da pomisliš da želiš da se baviš muzikom profesionalno?

Da, ima ih par. Recimo, Litany Against Fear Kristijana Skota mi mnogo znači u poslednje dve godine.

Kakvi su planovi Stanislaw Slowinski Kvinteta za budućnost?

Trenutno smo na turneji po Evropi, a od jeseni nastavljamo sa nastupima i gostovaćemo čak i u Aziji. Do kraja godine planiramo da izdamo album sa pesmama koje smo svirali i na Nišvilu, a nakon toga nam opet sledi turneja.

Za kraj, da li imaš neki savet za mlade ljude koji žele da se bave muzikom profesionalno?

Pa ja sam previše mlad da bih davao savete nekome! (smeh)

Ali imaš dosta iskustva!

Ono što mogu da kažem je da postoji jedna stvar koju moraš da zapamtiš i jedna stvar koju moraš da uradiš.
Ono što moraš da zapamtiš je da niko nije ti. Svako je jedinstven i samo treba verovati u sebe i svoj rad i držati se svog osećaja, umesto kopiranja nekog drugog. Naravno, treba slušati druge ljude radi edukacije i inspiracije, ali ono što je najbitnije je da se ostane privržen sebi. Kada to zapamtiš, treba da uradiš samo jedno – budi ti. Posle sve dolazi na svoje.

Sofija Balać

Možda te još zanima:

.

PetarZ: Analogni zvuk se vraća!

Petar Zorkić, PetarZ, je talentovani multi-instrumentalista, kompozitor, aranžer, tekstopisac i vokalni umetnik sa širokim muzičkim spektrom. Njegov pravac obuhvata fank,…

.

Nastavlja se serija koncerata "Babel Jazz"

Ove nedelje se novosadskom u Domu kulture nastupom benda Hendrix Project nastavlja serija koncerta "Babel Jazz Novi Sad" u okviru…

.

Poinciana Feels: Osećaj koji dolazi iz muzike

Letnja festivalska sezona ušla je u svoje drugo poluvreme, a krajem avgusta u Novom Sadu počinje Festival uličnih svirača, u…

.

Vlada Samardžić: Momenat kad uhvatiš vetar

"Catching the wind" je drugi solistički album Vladimira Samardžića jednog od najboljih bas gitarista u istoriji ne samo Novog Sada,…

.

Vez se utkao i u sadašnjost

Svako ko misli da vez kao zanat polako nestaje jednostavno greši. U poslednje vreme se putem društvenih mreža dešava prava…

.

Život kroz muziku, pozorište i knjige

Ime Vukašin Vojvodić često se može čuti u najavama novosadskih klupskih dešavanja, kada je u pitanju DJ scena, ali i…

  • 19:30 Pesma dana
  • 19:45 Prava stvar
  • 20:00 Superoperater
  • 21:00 Music Mix by Bea

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo