Lifestyle / Web
Uzori u eri influensera
Društvene mreže olakšavaju nalaženje uzora i stupanje u kontakt sa njima. Dok je pre samo deset godina bilo nezamislivo da ste na klik od svog uzora, sada je to nešto sa čim mlade generacije odrastaju. Pokušali smo da saznamo ko su današnji uzori i da li su i oni svoje mesto pod nebom našli pod vebom.
Photo: Open-tec
Uzori nisu ništa drugo nego odraz onoga što cenimo. Kada vrednujemo poštenje, integritet, moral, dobro roditeljstvo i naporan rad, uzori će nam biti primeri tih vrednosti. Ukoliko više cenimo slavu, fizički izgled i bogatstvo težićemo ka tim vrednostima i ugledati se na ljude koji žive taj život. Sve nabrojano je na samo klik od nas jer je interent preplavljen ljudima koji su nečiji uzori.
Sociolog i teoretičar interneta Dalibor Petrović kaže da istraživanja koja je radio Zavod za proučavanje kulture pokazuju da većina mladih zapravo nema uzore, jer više od pedeset posto njih se izjašnjava da nema nikoga na koga bi se ugledao.
"To je zapravo prilično poražavajuća činjenica budući da uzori predstavljaju važne okvire za svakog mladog čoveka. On bi trebalo da ima neku vrstu smernice ili osobe koja će na ovaj ili onaj način služiti kao vodilja za prave vrednosti. Kod nas u principu vlada mišljenje da mladi često za uzore imaju ljude iz sveta kriminala ili sa estrade, na sreću taj broj ljudi nije prevelik ali mediji stavljaju preveliki naglasak na njih. Poslednjih godina se pojavljuju onlajn uzori koji su mahom nepoznati ljudi koji postaju poznati, i često su poznati po toj svojoj poznatosti. Zapravo ne stoji neki rad ili kontinuitet i sadržaj iza njih već ih izdvaja njihova prezentacija u onlajn prostoru. Ti onlajn uzori su veoma prolazni, danas jesu sutra nisu, što ukazuje na nedostatak stabilnosti i fluidnost modernog doba", rekao je Dalibor.
Emisiju "O tome se priča" možete da poslušate u plejeru
Na pitanje da li mladi danas izjednačavaju termine influenser i uzor Dalibor kaže da je to stvar forme i suštine jer mladi danas žive u društvu u kome je važno imati uticaj tj. influens.
"Ako je društvo takvo onda uzori postaju ljudi koji su influenseri i u tom smislu je zapavo pitanje da li oni treba da prave razliku. Vi se prosto ugledate na one osobe koje su na neki način uspešne. U nekim društvima i epohama su to bili pesnici, intelektualci, glumci, ljudi koji su iznimno hrabri i vešti, a u današnjem društvu marketinga su to ljudi koji nameću šta kupiti i kako živeti. Odgovor bi bio da dolazi do stapanja i da ne treba od njih ni očekivati da prave tu razliku", kaže naš sagovornik.
Dalibor kaže da su umetnici ,glumci, ljudi kojima je scena prirodno okruženje prvi prepoznali značaj onlajn prostora ne bi li sebe prezentovali.
"Generalno mi sada živimo u doba kada se te komunikacije stapaju. Pitanje je da li neko može i da si priušti odluku da ne bude onlajn, da se ne prezentuje i ne obraća javnosti. Toliko je sve integrisano da je pitanje ako se vi odlučite na bilo kakvu vrstu ignorisanja- nećete postojati, odnosno nećete biti vidljivi. Oni dolaze u taj prostor ali su pravila igre promenjena. Danas je to jedna poprilično divlja utakmica u kojoj se ljudi nameću na najrazličitije načine, a to su često načini koji nemaju veze sa intelektom ili integritetom već su to zapravo ljudi koji znaju da istaknu sadržaje koji su privlačni na prvu loptu. Sve je to posledica kapitalizma u kom živimo, a on nas je izgleda naučio da je sve dozvoljeno. I naravno da onda prave vrednosti gube tu neravnopravnu borbu", kaže Dalibor.
POSTujem dakle postojim naziv je konferencije koja će biti održana 30. maja na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu. Organizatorka Nataša Radojčić kaže da je tema aktuelna jer će biti reči o digitalnim kanalima komunikacije što je značajno i za one koji svoje uzore traže onlajn. Nataša kaže da su njeni uzori roditelji.
"Tada nije bio toliko zastupljen internet pa nismo mogli ni da gledamo na internetu šta se dešava. Ja sam se u početku ugledala na roditelje, a kasnije sam sama kupila različite stvari od različitih ljudi kako poznatih tako i onih u realnom životu. Naravno da sam nakon toga stvorila sliku ka čemu treba da težim. Danas je internet veoma zastupljen i ne može da se razgraniči ko je tu šta i zato mladi brkaju pojam influensera i uzora", rekla je Nataša.
Jutjuber Milan Inić Jaserštajn kaže da su na internetu prisutni svi, jer je tu prisutna i njihova publika. Kako kaže, svestan je toga da je uzor mladim ljudima.
"Jeste pritisak zbog toga prisutan ali ne u negativnom kontekstu. Tu je da me podseti kome se obraćam i kome želim šta da kažem a i sam onda gledam na stvari iz nove perspektive. Iz perspektive mlađih od mene ali i moje generacije. Nekako mi sve ovo pomaže da sazrim kao osoba i da razumem i vidim i druge priče".
Mladi bi trebalo da znaju da uticajni ljudi odnosno influenseri ne moraju biti i nisu nužno uzori. Momenat koji može da zbunjuje i krivi sliku jeste broj pratilaca i lajkova na objavama, kada lako možemo da skliznemo u zabludu da je to odraz nečijeg kvaliteta i kvaliteta objava. Često to apsolutno nema veze sa realnošću i osoba za koju se smatra da je uticajna je samo to. Uticajna po lajkovima i to je sve.
J.Mijatović