...
TRENUTNO15:00 - 16:00Music Mix by Bea

Lifestyle

Uticajni virtuelni vaspitači

26.11.2018.

Društveni influenseri u današnje vreme uopšte nisu nepoznanica. Mlade generacije odrastaju uz ličnosti kojima je broj pratilaca na društvenim mrežama osigurao titulu uticajne osobe. Može se reći da to nije ništa čudno, jer je uvek bilo onih na koje se masa ugleda, pokušava da kopira ili ih prosto sledi, ili što bi se novijim rečnikom kazalo - folovuje. Što će reći da nove generacije prosto idu u korak sa vremenom i tehnologijom i obrnuto. 

.

Influenser na engleskome jeziku označava jednu ili više osoba koje imaju uticaj i to obično zbog svog ugleda, položaja ili veza, a njihovo mišljenje ima veću težinu nego mišljenje "običnih" ljudi. 

Onaj koga pratimo, slušamo, verujemo u njegove izbore koji su nakon toga i naši. Influenser. Idolopoklonstvo 21. veka za koje neretko važi mišljene da ničemu ne služi, sem da se te osobe slikaju i skupljaju lajkove. Međutim ima i onih koji su zaista svesni toga kolika je njihova moć, pogotovo kada pričamo o onima koji su uzori mladim ljudima. Andrea Andrassy je hrvatska kolumnistikinja, komičarka, radio voditeljka i Instagram influenserka. Ona je za O radio rekla da je na njoj velika odgovornost.

"Svi mi koji imamo veliki broj pratilaca imamo i veliku odgovornost prema njima, prvenstveno prema mladim ljudima koji misle da je naš životni stil nešto što bi bilo zgodno iskopirati. Iz tog razloga je veoma važno njima dati do znanja da sve te lepe fotošopirane stvari koje oni vide na Instagramu baš i nisu takve u stvarnom životu. Ja se i trudim njima da kažem da nekad jesam lepa a da sam nekad i ružna, nekad jedem lepu hranu, a nekad ružnu. Mislim da je važno da otkriju da nije uvek sve med i mleko, ali na žalost mnogi influenseri vole da prezentuju samo lepu stranu priče", ispričala je Andrea gostujući u našoj emisiji "O tome se priča".

Kako je rekla, neki influenseri definitivno koriste svoju moć za dobre stvari.

"Ja mogu da govorim u svoje ime, jer se trudim da mladim devojkama kroz svoje objave pokažem da je sasvim OK da izgledate "ružno". Primetila sam da je sve manje devojaka koje su nisu savršeno našminkane ili fotošopirane na fotografijama. To je veoma loše, jer devojke u srednjoj školi to vide i umisle da su ružne jer smo svi mi prelep. Ja pokušavam da im stavim do znanja da je sasvim ok pokazati i drugu stranu sebe. Mislim da ne shvataju svi to ozbiljno i često taj uticaj koriste samo za samopromociju ili za lečenje kompleksa ili građenje ega... I meni je lepo kada sam zgodna i sređena, ali razumem da je veoma bitan i taj drugi deo, jer nas većinom prate klinci koji od nas mogu svašta da nauče. Na nama je da im pokažemo kako svet zaista izgleda", rekla je naša sagovornica.

4 jpg

Milan Inić Jaserštajn je poznati Jutjuber koji ne želi sebe da smatra influenserom, iako to jeste. On smatra da je velika odgovornost na osobama koje se prezentuju mlađoj publici.

"Pre svega, što se tiče mlađe publike, da im predstave stvari u koje će oni poverovati i usvojiti. Imaju efekat mase što je malo zastrašujuće: 'Skočite svi sa mosta' i svi skoče sa mosta. I sadržaj koji kreiraju nije u potpunosti iskren, kao da se bavi i psihologijom i manipulacijom. Imamo mlade influensere koji nesvesno rade neke stvari koje su loše, ali ja ih ne krivim, jer je to sve u našoj psihi. Kada doživiš popularnost želiš da zabavljaš sve i da uvek budeš tu, a u tom momentu ne vidiš da zvučiš i izgledaš kao narcis. Tu je zamka. Imaš i ljude koji kapiraju šta drugi žele da vide i koriste se formom rijalitija, a kad tad će shvatiti da to što su radili nije korektno, jer rade za ličnu korist", rekao nam je Milan.

Istraživanja su pokazala da se ljudi, a posebno mladi, više oslanjaju na reč prijatelja nego na ono što im se govori u reklamama. Ukoliko im prijatelj kaže da je proizvod loš, neće ga koristiti, ma koliko poznatih osoba bilo u reklami i ma koliko oni govorili o prednostima tog proizvoda. To je i dovelo do rasta influensera i njihovog ustoličenja kao novog vida marketinga.

Oni ostvaruju vezu sa svojom publikom i veće su šanse da će ljudi poverovati njima, naizgled običnim ljudima, nego reklami za koju znaju da ju je neki brend namestio. Ipak postoje oni koji ne žele da svoj nalog pretvore u reklamni pano i trude se da budu iskreni prema sebi i svojim pratiocima. Instagram influenserka Andrea Andrasy skreće pažnju na činjenicu da je fokus mladih ljudi sve manji i da neke stvari moraju da budu plastično objasnišnjene.

"Na primer, ispod fotografije napišem 'Ovo je fotka na kojoj sam ružna i to je sasvim ok'. Nekada, kada vide nalog koji ima mnogo pratilaca, kao što je moj, gde vide da kontinuirano objavljujem raznorazne fotke, mogu da dođu do zaključka da je ok izgledati i 'krivo", kaže Andrea.

3 jpg

Andrea smatra i da su influenseri danas ono što su starijim generacijama bili pevači i glumci.

"Na primer, meni je Britni Spirs bila glavni hit, do koje ja nisam mogla da dođem, niti sam imala pristup njenom privatnom životu, niti sam joj se mogla javiti i očekivati da mi možda odgovori. Danas influenseri imaju priliku da direktno komuniciraju sa mladima i na taj način mogu da im kažu super stvari. Da je nama Britni Spirs rekla 'Ljudi morate da radite domaći i da idete u školu jer je to dobro' mi bi pre poslušali nju, nego isti savet od  roditelja. Mislim da bi trebalo da usmeravamo mlade na pozitivne stvari, pogotovo one koji imaju problem sa samopouzdanjem ili nečim sličnim. Ako si ti influenser koji živi život koji bi oni hteli, veoma je bitno reći im da i ti prolaziš kroz iste stvari i da nisu sami u tome. Ako se postaviš na pravi način prema ljudima koji te prate, to može pozitivno da utiče", objašnjava Andrea.

Ona smatra da pravi odnos može ponekad da deluje i kao svojevrsna psihoterapija, ali ne i zamena za nju. Osoba koja utiče na život i razmišljanja svojih pratilaca mora da bude svesna težine koju to nosi. Andrea kaže da svakako postoji pritisak kada imaš znanje o tome da si nekome potencijalni uzor.

"Postoje stavke na koje možda nisi mislio, a trebalo bi da paziš. Ja sam nedavno objavila video koji sam snimala dok sam vozila, da bi mi se javila devojka koja je rekla 'Alo, mladi ljudi te gledaju, sad će oni da misle da je ok voziti i snimati'. Upravo su to stvari na koje moraš da paziš i da budeš svestan toga da ono što radiš ljudi vrlo često shvataju kao odobravanje i propagiranje određenog životnog stila. Mene nikada nećete videti na Instagramu kako pričam o alkoholu ili opijanju, jer to ni ne radim privatno, ali generalno mislim da ni hvalisanje time nije dobro za ljude koji te prate. Mogu neke klinkice pomisliti da je baš super užasno se napiti. Mislim i na njihove roditelje, jer ako sam ja neki faktor u vaspitanju, a influenseri to često jesu, onda bi bilo dobro da razmislim i profiltriram šta ću ljudima prezentovati kao pozitivno i dobro, a šta kao negativno", kaže naša sagovornica.

Jaserštajn takođe smatra da je od velikog značaja biti svestan svog rada i onoga šta se onlajn plasira.

"Dođe momenat kada shvatiš da ono što radiš ostaje zauvek i da ljudi imaju tumačenje tebe spram onoga što si radio pre nekoliko godina. Ljudi očekuju da svaki dan nešto postaviš, imaš taj pritisak, želiš da zadovoljiš druge i sebe. A to je sve teže održavati, jer imaš toliko platformi na kojima moraš da budeš aktivan i aktuelan, jer u suprotnom nisi vidljiv", rekao je Milan.

Emisiju "O tome se priča" u kojoj smo govorili o uticaju influensera možete da poslušate na našem podkastu

J.M.

Možda te još zanima:

.

Influenseri moraju biti svesni uticaja koji imaju na mlade

Gošća u prazničnom intervjuu Oradija bila je Ana-Marija Bagdal, na TikToku poznata kao Veseli Plamičak. Ana-Marija je pažnju privukla pre…

.

Rodna ravnopravnost na internetu: influenserke kao promoterke pozitivnih vrednosti

Važno je da u onlajn prostoru i medijima postoje influenserke i influenseri koji promovišu rodnu ravnopravnost i adresiraju rodne stereotipe,…

.

Društvene mreže dužne su da spreče širenje mizoginije i seksizma

Influenseri koji otvoreno iskazuju i promovišu mizogine i seksističke stavove mogu uticati na mišljenje mladih o rodnoj ravnopravnosti, te na…

.

Na TikTok-u je moguće stvarati kvalitetan i etičan sadržaj

Da li ste čuli za Balkandad-a, Barbi Afriku, Sergeja Pajića ili možda za Uki Q? Ukoliko jeste, onda ste verovatno…

.

Bojanče: Na društvenim mrežama se glupiram, a zapravo sam teški introvert

Luka Bojanović, poznatiji pod imenom Bojanče, najpopularniji je crnogorski tiktoker. Njegov profil na toj platformi broji skoro milion pratilaca. Popularnost…

.

Instagram može da se koristi i za brigu o mentalnom zdravlju

Društvene mreže su poslednjih godina postale glavni oblik komunikacije među mladima, samim tim i sredstvo bez kog se teško može zamisliti…

  • 13:45 Prava stvar
  • 14:00 Y2K
  • 15:00 Music Mix by Bea
  • 16:00 Popodne na O radiju
  • 16:10 Pesma dana

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo