Lifestyle / Tehnologija
Evropska unija konačno staje za vrat internet gigantima
Borba sa lažnim vestima, širenjem mržnje i propagande na internetu, a naročito na društvenim mrežama, već je uzela ozbiljan danak u svetu. Sličan je problem sa algoritmima velikih internet giganata, koji pothranjuju ljudsku glupost i neobaveštenost dajući im isključivo ono na šta češće kliklnu. Ova dva problema, uz nevolje koje građani imaju sa nametanjem reklama ili oglašavanjem neprikladnog sadržaja, neki su od najvećih koje Evropska unija poslednjih godina pokušava da reši i činjenica je da je konačno na tragu trajnih rešenja.
Pre prvomajskih praznika usaglašen je Zakon o digitalnim uslugama, ili DSA, koji će primorati tehnološke kompanije da preuzmu veću odgovornost za sadržaj koji se pojavljuje na njihovim platformama.
Stručnjaci ovaj set pravila nazivaju revolucionarmnim na globalnom nivou, jer će ovakva pravila vrlo verovatno pokušati da prate i SAD kao i neke druge države širom sveta.
Evroparlamentarka iz redova socijaldemokrata Helen Pritcon okarakterisala je zakonsko rešenje kao veliko olakšanje za svet.
"To je zakon koji će regulisati sve što radimo online - trgovinu, komunikaciju, pretraživanje, povezivanje... Ovo je ogroman korak za zaštitu korisnika interneta od velikih tehnoloških kompanija. Najvažnije je to što konačno otvaramo 'crnu kutiju' algoritama društvenih mreža i internet provajdera. Videćemo koliko loših algoritama imaju u svojim kodovima i nateraćemo ih da ih prilagode", kaže Helen.
Najavljujući zakon, novitete je prokomentarisao i Komesar za internet tržište Tijeri Breton
"Ovaj sporazum je istorijski. Donosi uniformna pravila za sve kompanije, transparentnije poslovanje, zaštitu građana od loših algoritama, lažnih vesti, propagande…", kaže Breton.
Zakon se vodi maksimom "što je ilegalno inače, ilegalno je i online" i obavezuje države da se toga strogo drže. On će takođe obezbediti brže uklanjanje nelegalnog sadržaja i robe, kompanije će biti u obavezi da objašnjavaju korisnicima i istraživačima kako funkcionišu njihovi algoritmi i preduzimaju strožije mere za širenje dezinformacija.
Kompanije se suočavaju sa kaznama do šest odsto godišnjeg prometa zbog nepoštovanja propisa.
OBRATI PAŽNJU
Od 2024. godine, kada zakon stupa na snagu na teritoriji EU, biće zabranjeno ciljano oglašavanje zasnovano na religiji, seksualnoj orijentaciji ili etničkoj pripadnosti pojedinca.
Reklame neće smeti da se usmeravaju ka deci. Mračni obrasci, odnosno obmanjujući interfejsi, koji nas navode da donesemo ciljane odluke, biće zabranjeni. Takođe, ako se prijavite za neki sadržaj, mora vam biti omogućeno da se na isti način i odjavite, dakle, jednim klikom.
Kompanije koje drže društvene mreže moraće da otključaju svoje algoritme za sve korisnike, bitno će otežati profilisanje i upućivanje ponuda na osnovu toga, što bi za Instagram, recimo, važilo - moraće da ima hronološki feed!
I prevarantskoj trgovini online dolazi kraj, jer će platforme za e-trgovinu morati da čuvaju informacije o trgovcima na svojoj platformi kako bi se pronašli pojedinci koji prodaju ilegalnu robu ili usluge.
Prema tom zakonu, najveće digitalne platforme i usluge moraju da sprovode godišnju analizu smanjenja rizika, koja se posebno odnosi na širenje nelegalnog sadržaja, zatim sadržaja sa štetnim posledicama po osnovna prava, manipulacije uslugama koje utiču na demokratske procese i javnu bezbednost.
Ovaj zakon važiće samo u zemljama Evropske unije, ali se očekuje da će druge velike države pratiti ta rešenja. Takođe, od internet kompanija se očekuje da ujednače ovakvu praksu poslovanja svuda u svetu, kako bi izbegle naknadne komplikacije kada se ostatak sveta povede za primerima EU.
Zbog čega je važna odluka da se konačno otključaju štetni algoritmi Fejsbuka, Instagrama, Jutjuba i drugih giganata komunikacije na internetu, poslušajte na našem podkastu.
P. K.