Lifestyle / Putovanja
KRUZERI NEIZVESNI ZA BALKANCE
Šta uraditi kako biste dobili posao na brodu:
"Steiner" ne naplaćuje regrutaciju u Srbiji. Troškovi kandidata za vizu, medicinski pregled i drugo iznosi od 1.200 do 1.600 evra. Steiner obezbeđuje pozicije za trening u Londonu za minimum četiri nedelje, do 12 nedelja. U Londonu se na akademiji ostaje tri do 12 nedelja, a na brodu devet meseci. Papirologija se dostavlja potpisana uz vize i medicinske potvrde, objašnjava predstavnica“Steiner“ kompanije, Dana Šćepović
Nakon što je u brojnim medijima izašla informacija o izvesnoj zabrani zapošljavanja Srba i Bosanaca na međuokeanskim kruzerima, veliki broj mladih koji su potrošili godinu dana za različite plaćene pripreme za ova radna mesta ostavljeni su na cedilu i po svoj prilici bez posla.
Iako je u pitanju nezvanična informacija, javili su se oni kojima su ugovori otkazivani nakon završenih svih procedura, uključujući intervjue, medicinske preglede i izvađene vize.
Kada je tačno došlo do toga da kompanije okreću leđa čitavim nacijama, predstavnici i agencije koje u njihovo ime zapošljavaju ovdašnje ljude kažu da to traje već niz godina i da nije iznenađujuće što„kompanije imaju pravo da biraju svoje tržište radne snage“.
Sudeći prema različitim forumima i iskustvima onih koji su na pola puta da dobiju posao, jedino kompanija „Royal Caribbean“ na svojim brodovima navodno ne želi da primi građane Srbije i Bosne i Hercegovine i to za određena radna mesta. Kako do zaključenja ovog teksta redakcija O radija nije dobila odgovor ove kompanije zbog čega su se odlučili da izostave kompletne nacije sa svog spiska, odgovore na neka pitanja dali su nam predstavništva ovih kompanija u Srbiji.
Jedna od tih kompanija, „Steiner“ iz Londona, koja već deset godina regrutuje radnike sa čitavog Balkana, navodi da za brodove ove kompanije među kojima su i brodovi „Royal Caribbean“, „Carnival Cruise Lines“ i drugi ne postoji nikakava zabrana zapošljavanja ljudi sa Balkana, već da su oni naročito traženi za više radnih mesta, posebno u spa sektoru po kojoj je ova agencija poznata.
Na pitanje, zbog čega je došlo do politike zabrane zapošljavanja na nekim kruzerima, predstavnica kompanije „Steiner“ za jugoistočnu Evropu i regrutna menadžerka Dana Šćepović objašnjava da je brod ipak specifičan ambijent u kojem sve kompanije gaje politiku kuće u kojoj je rad na prvom mestu, a svi drugi konflikti, naročito zloupotrebe, potpuno nepoželjni.
„Neke kompanije ne trpe apsolutno nijedan slučaj zloupotrebe ili izazivanja konflikata na brodu kakvih je verovatno bilo kada je reč o nekim nacijama. Ako se i desi da je neka nacija trenutno zamrznuta iz nekih razloga, ne mora da znači da će to biti zauvek“, rekla je Dana Šćepović za O radio i dodala da je tržište u Srbiji veoma traženo, brojčano i kvalitetno, kada je statistika„Steiner“ kompanije u pitanju.
Nemanja Spasojević, nakon što je završio medicinski fakultet u Kragujevcu, posao je našao upravo preko agencije „Steiner“ u Beogradu i već pet meseci na brodu radi kao tehničar u oblasti estetske medicine.
„U Srbiji sam mogao da ostanem da volontiram i radim u bolnici ili Domu zdravlja i da me za to ne plaćaju. Meni je bio cilj da posle završenih studija nađem posao u struci i da zarađujem dovoljno da ne moram da razmišljam šta ću sutra”, izjavio je za O radio Spasojević, koji se trenutno nalazi u Portoriku.
O tome da na brodu ipak nisu svi došli da vredno rade, zbog čega kompanije na neko vreme ne žele izvesne radnike, regrutna menadžerka predstavništva „Steiner“ u Srbiji kaže da je dolazilo do slučajeva da nažalost naivne radnike na brodu kontaktiraju advokatske kancelarije. Oni su u dogovoru sa njima osmišljavali načine kako da prevarom uzmu novac od kruzerskih kompanija.
Strahinja Cerovina, jedan od onih koji su videli budućnost rada na kruzerima, kaže da u Srbiji zaista ne vidi više prostor za svoje napredovanje pa se nada da će uspeti ipak da se ukrca i kruzerskim poslovođama ponudi svoje kvalitete kao scenski tehničar.
„Planiram da, ako odem, uspem barem da uradim oko šest ugovora, a za posle ću videti. Nažalost, ovde nisam nikakve ponude za neki ozbiljan posao, tako da odlazak na brod vidim kao idealnu priliku. Zarad viših ciljeva, nečega se moramo odreći, to je neminovno“, ispričao je Cerovina za O radio.
Budući da se svi koraci pred ukrcavanje „debelo“ naplaćuju, oni koji su to sve završili, pa i Strahinja Cerovina, ostali su u neizvesnosti da li će novac uspeti da povrate i da li će nakon što su se pozdravili sa životom u Srbiji i BiH morati sve ispočetka.
No, svi oni koji tek treba da apliciraju mogu da istraže koje agencije i brodske kompanije nemaju politiku zabrane za neke nacije. Iako to nigde nije istaknuto kao zvanična informacija, mnogi radnici iz Srbije i Bosne i Hercegovine ostali su uskraćeni za ovaj i više nego unosan posao zbog neodgovornosti i bezobrazluka nekolicine.
Nataša Šaru