Kultura / Film
The King - Složeni likovi veći od spektakla
Žanr: Biografski, istorijski, drama
Režiser: Dejvid Mišod
Uloge: Timoti Čalamet, Džoel Edgerton, Robert Patinson
Trajanje: 140 minuta
Foto: Trailer screenhot
Istorijske biografije nikada nisu lak zalogaj za filmadžije. Koliko god se trudili verno da prikažu čuvene likove i sudbine, uvek će se naći delovi dramatizacije podložni kritici faktografa. Ali, kada neko pokuša da snimi film o istorijskoj ličnosti koju je već ovekovečio Vilijem Šekspir, zadatak postaje znatno složeniji.
Dejvid Mišod je režiser koji se istakao pomalo iščašenim filmovima kakvi su bili "The Rover" ili "War Machine". Ipak, najpoznatiji je po odličnoj krimi drami "Animal Kingdom" koju su podjednako hvalili i kritičari i publika. Sada je odlučio da ekranizuje filmski portret Hala, potonjeg engleskog kralja Henrija V, poznatog po tome što je okončao Stogodišnji rat između Engleske i Francuske pobedom kod Ažinkorta.
Ovog puta kritika je podeljena kao na oštrici noža. Jedni kažu da je film potpuni fijasko, dok drugi tvrde da se radi o remek-delu filmske umetnosti. Kada se tako nešto desi, budite sigurni da je film vredan gledanja i sticanja sopstvenog utiska više nego ziceri u koje su svi podjednako zaljubljeni.
Mišod je "The King" snimio adaptiravši najmanje dve Šekspirove drame u scenario uz istorijske podatke koji su nam danas dostupni. Tako je stvorio amalgam koji je negde između činjenica, Šekspirove imaginacije i sopstvene interpretacije događaja, koji su od Henrija V načinili vladara vrednog istorijskih udžbenika. Režiser je vešto izbegao spektaklični pristup, verovatno unapred znajući da neće biti po ukusu milenijalske publike, navikle na superherojski recept "red pucačine, red viceva, a između lagana dramica".
"The King" je film-studija karaktera, proizvoljna rekonstrukcija osobe koja je imala značajan uticaj na razvoj Evrope u Srednjem veku i na tom nivou sasvim pristojno funkcioniše. To je film koji gledaocu daje fer pretpostavku kako su izgledale političke igrice na engleskom dvoru, na koji način se stvarala politika koja je dovela do invazije Engleza na Francusku i kako je njihova vojska na kraju savladala brojno nadmoćne domaćine. Radnja u ovom filmu usporena, fokusirana na aktere i njihove unutrašne dileme, što u preko dva sata filma može malo da umrtvi gledaoca željnog akcije.
Međutim, kada akcija dođe "The King" je film koji šprica adrenalin direktno u vene. Bitka kod Ažinkorta u ovom je ostvarenju snimljena tako da nas dovodi do stanja klaustrofobije i opšte teskobe jer je Mišod jedan od retkih režisera koji je srednjovekovnu bitku prikazao onako kako bi zaista mogla da izgleda.
Timoti Čalmet koji glumi Henrija V odigrao je maestralno mladog nevoljnog kralja koji pokušava da dokaže zrelost jednako na pogrešne kao i na prave načine. Njegovoj interpretaciji gotovo ništa ne nedostaje i već je jasno da je Denis Vilnev učinio pravu stvar pozvavši Čalmeta da glumi Pola Atreida u predstojećem SF spektaklu "Dina".
Džoel Edgerton u ovom filmu igra Falstafa, kraljevog vernog prijatelja i boemskog vojskovođu čija veština i donosi pobedu nad Francuzima. Falstaf u ovaj, pomalo težak film, unosi nenametljivu dozu humora i cinizma svojstvene Britancima, a Edgerton je sve to veoma verno dočarao.
Francuskog prestolonaslednika, Dufona, oholog i nesmotrenog plemića maestralno je odglumio Robert Patinson, pokazavši da je miljama daleko od svojih početaka u filmskoj limunadi "Twighlight". Patinson je kroz filmove niže produkcije i nezavisnu filmsku scenu sazreo u prvoklasnog holivudskog superstara i sada je već jasno da će biti odličan u ulozi novog Betmena.
"The King" je film vredan vaše pažnje iako u njemu nećete dobiti ni Šekspira ni istorijski tačnu priču. Dobićete kompleksne likove i sliku političkih igara koje se nisu mnogo menjale od srednjeg veka do danas, a to je malo više od pukog spektakla na koji smo deceniju unazad navučeni.
Petar Klaić